۱۱ تیر ۱۳۹۳، ۱۰:۳۲
کد خبر: 81222999
T T
۰ نفر

سفارش تلفنی قلیان ممنوع شد

۱۱ تیر ۱۳۹۳، ۱۰:۳۲
کد خبر: 81222999
سفارش تلفنی قلیان ممنوع شد

تهران - ایرنا - مسوول دبیرخانه ستاد كشوری كنترل دخانیات با تاكید براینكه هر گونه استعمال و عرضه مواد دخانی در اماكن عمومی ممنوع است، افزود: سفارش قلیان های تلفنی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و آن را پیگیری خواهیم كرد.

«خدیجه محصلی» در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: در باره عرضه قلیان در اماكن عمومی و همچنین عرضه قلیان بصورت تلفنی، با سازمان های مربوط و ذیصلاح، مكاتباتی را انجام خواهیم داد و بطور جدی پیگیر آن هستیم.

وی درمورد مطالب برخی نشریات مبنی بر استفاده از مسكرات به جای آب در قلیان نیز خاطرنشان كرد: این ادعا باید ثابت شود و در صورت اثبات، برخوردهای قاطعانه ای با آن صورت خواهد گرفت.

مسوول دبیرخانه ستاد كشوری كنترل دخانیات از مردم خواست تا در صورت مشاهده تخلفات در زمینه مواد دخانی، آن را با سامانه شكایات وزارت بهداشت به شماره تلفن 1490 در میان بگذارند تا پیگیری شود.

محصلی تاكید كرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، پیگیر اجرای قانون جامع دخانیات است.

به گزارش ایرنا، طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت، مصرف قلیان در كشور رو به افزایش بوده و مصرف گهگاهی قلیان در زنان و بویژه در سنین پایین تر نیز در حال افزایش است.

بسیاری از كارشناسان از قلیان به عنوان دروازه مصرف سیگار و اعتیاد نام می برند چنانكه طبق اعلام مركز سلامت محیط وزارت بهداشت، اغلب مصرف كنندگان قلیان، سیگار هم مصرف می كنند.

مصرف كنندگان قلیان در هر وعده مصرف 50 تا 200 پك می زنند كه هر پك حاوی 15/0 تا یك لیتر دود بوده و هر فرد مصرف كننده قلیان در هر وعده معادل 100 نخ یا بیشتر سیگار مصرف می كند.

قلیان عامل و تشدید كننده بسیاری ار بیماری ها مانند دیابت و فشارخون بالا است زیرا دود منتشر شده از قلیان، حاوی مقادیر فراوانی مواد سمی است و نیكوتین حاصل از دود آن نیز همانند سایر مواد دخانی اعتیاد آور است.

اجتمام(4) ** 9185 ** 1071
۰ نفر