۱۶ تیر ۱۳۹۳، ۱۲:۰۲
کد خبر: 81228408
T T
۰ نفر
كشف روش جدیدی برای تشخیص جنین هایی كه قابلیت كاشت در رحم دارند

تهران-ایرنا- دانشمندان با كشف روش جدیدی برای تشخیص جنین هایی كه در رحم كاشت می شوند، میزان موفقیت بارداری را در لقاح خارج رحمی تا 50 درصد افزایش دادند.

به گزارش ایرنا از هلث، دانشمندان دانشگاه «آكسفورد» در انگلیس می گویند: وجود سطوح بالای دی.ان.ای میتوكندری در سلول های تولید كننده انرژی جنین ، علامتی است كه نشان می دهد كاشت جنین در رحم و ایجاد بارداری با شكست مواجه می شود.

پزشكان هر سال در انگلیس حدود 60 هزار درمان لقاح خارج رحمی انجام می دهند اما با این وجود هنوز بسیاری از زوج ها بچه ندارد كه این موضوع اغلب به این دلیل است كه كاشت جنین در رحم به بارداری منجر نمی شود.

دكتر «الپیدا فراگولی» متخصص باروری دانشگاه آكسفورد می گوید: كشف جدید، یك نشانگر زیستی جدید از قابلیت ماندگار بودن جنین ارائه می دهد كه به پزشكان كمك می كند جنین هایی را انتخاب كنند كه بیشترین احتمال ایجاد بارداری را دارند.

وی خاطر نشان كرد: بیشتر لقاح های خارج رحمی (آی.وی.اف)كه صورت می گیرد میزان موفقیت 20 تا 30 درصدی دارند به این معنی كه زنان بعد از انجام درمان آی.وی.اف 20 تا 30 درصد احتمال بارداری دارند.

اما با غربالگری ژنتیكی ناهنجاری های كروموزومی تخم یا جنین قبل از كاشت جنین می توان میزان موفقیت بارداری بعد از درمان آی.وی.اف را به 40 درصد افزایش داد.

ناهنجاری های كروموزومی عامل عمده سقط ها و وضعیت هایی مانند سندرم دان هستند.

محققان می گویند: آنها معتقدند كه افزودن این زیست نشانگر در روند بارداری با روش درمانی آی.وی.اف میزان موفقیت بارداری را به 50 یا 60 درصد افزایش می دهد.

محققان دانشگاه آكسفورد در یك مطالعه بررسی كردند كه آیا میزان دی.ان.ای میتوكندری جنین های چند روزه كه در آزمایشگاه تشكیل می شوند، بر احتمال باردار شدن مادر بعد از كاشت جنین در رحم تاثیر دارد یا خیر.

دی.ان.ای میتوكندری (mtDNA) یك ماده ژنتیك است كه در میتوكندری یافت می شود.

محققان به ریاست دكتر فراگولی، نمونه هایی از 392 جنین پنج روزه را كه به روش لقاح خارج رحمی در آزمایشگاه تشكیل شده بودند بررسی كردند.

سپس محققان 87 زن حدود 38 ساله را كه جنین به رحم آنها منتقل شد بررسی كردند؛ از این تعداد تنها 44 نفر باردار شدند.

نتایج این مطالعه نشان دادند كه سطوح بالای دی.ان.ای میتوكندری در جنین ها، باعث بروز نقص های ژنتیكی می شود و این موضوع بیشتر در جنین های زنان مسن به ویژه زنان بالای 40 سال دیده می شود.

محققان همچنین متوجه شدند كه سطح دی.ان.ای میتوكندری در جنین های سالمی كه قابلیت كاشت در رحم را دارند نسبت به جنین هایی كه قابلیت كاشت را در رحم ندارند، كمتر است.

و مهمتر از همه این كه محققان حد نصابی برای كمیت دی.ان.ای میتوكندری تعیین كردند كه میزان پایین تر از آن كاشت جنین در رحم را مطمئن می سازد.

طبق این مطالعه، در مجموع 30 درصد از جنین های سالمی كه كاشت آنها در رحم موفقیت آمیز نبود تعداد دی.ان.ای میتوكندری آنها بیشتر از این حد نصاب بود در حالی كه در 100 درصد از جنین های سالم كه كاشت آنها در رحم به بارداری منجر شد سطح دی.ان.ای میتوكندری كمتر از این حد نصاب بود.

علمی(6)**2038**1599
۰ نفر