بهروز نعمتي در ميزگردي تلويزيوني درخصوص ابهامات قيمتگذاري خودرو در شوراي رقابت، با اعلام اين موضوع، به كنايه گفت: دوستان ما در صنعت خودرو و حواشي آن از روابط عمومي خوبي برخوردارند.
وي افزود: قرار نبود اصلا قيمت خودرو افزايش يابد. چند واقعيت در اين باره وجود دارد، هماكنون ارز مبادلهاي، رانت و سوبسيدي است كه به خودروسازيها داده ميشود، خودروسازان ما در حال حاضر زير 50 درصد ظرفيت كار ميكند.
نعمتي با بيان اينكه يك شركت بزرگ خودروسازي كشور درحال حاضر با 50 درصد ظرفيت و بزرگترين شركت خودروساز كشور هم با 40 درصد ظرفيت كار ميكند، گفت: اين زير ظرفيت توليد كردن يعني دست خودروساز در جيب مصرفكننده است، وقتي قيمت عرضه خودرو به بازار دوبرابر قيمت تمام شده است اين يعني اينكه دست خودروسازان در جيب مردم است.
عضو كميسيون صنايع ادامه داد: در حال حاضر خودروساز ما براي گرفتن هزار ميليارد تومان اعتبار لهله ميزند، درحالي كه 8 هزار ميليارد تومان از مردم و نورچشميها طلبكارند و اينها پولهايي است كه خودروسازان ما نتوانستهاند بگيرد.
وي با اشاره به اينكه شركتهاي خودروسازي در سراسر كشور داراي نمايندگيهاي فروش هستند از دلالي در بازار خودرو انتقاد كرد و گفت: چه دليلي دارد بنده كه كارمند شركت خودروسازي هستم از رانت آن استفاده كرده، خودرو را بگيرم و با يك اختلاف قيمت و با رانت در بازار بفروشم.
نعمتي گفت: امروز بزرگترين مشكل صنعت خودرو مشكل مديريتي است، يك تعداد محدودي كه فكر نميكنم به 50 نفر هم برسند سالهاي سال است كه از منافع خودروسازيها بهرهمندند و حاضر هم نيستند منافعشان را از دست بدهند و هرگونه القايي نيز در شوراي رقابت ميكنند.
نعمتي گفت: در جلسهاي كه خودروسازان و رئيس شوراي رقابت نيز حضور داشتند گفتم اگر قرار است اتفاقي در صنعت خودرو بيفتد بايد ملموس باشد. كيفيت تغيير نكرده، هيچ اتفاقي نيفتاده و همه رانتها را هم اين صنعت گرفته است.
وي گفت: در طول يك سال و نيم قيمت خودرو چند بار تغيير كرده است، سال 91 پرايد 7 ميليون و 600 هزار تومان بود، قيمت پژو، سمند و ساير خودروها نيز هنوز افزايشهاي غيرمعمول را تجربه نكرده بودند. ما چندين مرحله از سال 91 افزايش قيمت داشتهايم. پرايد به 20 ميليون تومان رسيده است كه اصلا ارزشش را ندارد. اين كارشناس صنعت خودرو افزود: توليد هر دستگاه پرايد 1600 دلار و خودرويي مثل سمند 2000 دلار ارزبري دارد. شما نميتوانيد اينها را به هم وصل كنيد و از مردم بگيريد. نبايد براي قيمت خودرو افزايش قيمتي ميداشتيم.
**تابناك
اول**
تهران - ايرنا - «سالهاست كمتر از 50 نفر از قبل صنعت خودرو سود ميبرند، حاضر نيستند منافعشان را از دست بدهند و نظراتشان را به شوراي رقابت هم القا ميكنند.»