نخست وزیراسبق لبنان: كجاست امت عرب تا به ملت مظلوم غزه كمك كند

بیروت - ایرنا - « سلیم الحص» نخست وزیر اسبق لبنان ، جنایات گذشته و حال دشمن صهیونیستی را « نهایت رسوایی و بی آبرویی» خواند و سئوال كرد:كجاست امت عرب تا به ملت مظلوم فلسطین در غزه كه با كشتار جمعی مواجه است، كمك كند؟

به گزارش ایرنا، سلیم الحص كه چند روز قبل شایعه مرگش لبنانی ها را نگران كرده بود، جنایات و تجاوزهای وحشیانه صهیونیست ها در غزه را اوج بی عدالتی در جهان جدید دانست.

شیخ « محمد رشید قبانی» مفتی كل اهل سنت لبنان هم با تاكید به اینكه كشورهای جهان باید به تجاوزهای خونین اسراییل به غزه پایان دهند، گفت: حق ملت فلسطین در سرزمین و وطنش ثابت است و نیازی نیست طرفی آن را به رسمیت بشناسد و اسراییل رژیمی است كه سالهاست این سرزمین را اشغال كرده است.

وی رژیم صهیونیستی را منشا همه ناامنی ها و بی ثباتی در منطقه عربی و بویژه غصب سرزمین و حقوق ملت فلسطین دانست و گفت كه امروز هم موشك ها و بمب های آن همچون باران برغزه باریدن گرفته است.

مفتی كل لبنان تاكید كرد: كشورهای بزرگ كه خود را به امنیت اسراییل پایبند می دانند و در اشغالگری سرزمین فلسطین به آن كمك می كنند، باید این رژیم اشغالگر را وادار كنند تا به تجاوزهای وحشیانه خود علیه ملت فلسطین بویژه در نوارغزه پایان دهد.

حزب جریان المستقبل به ریاست « سعد حریری» هم با صدور بیانیه ای خواستار پایان « عربده كشی های نظامی رژیم اسراییل در نوارغزه» شد.

این حزب همچنین خواستار مداخله سریع كشورهای عرب و غیرعرب برای پایان كشتار ملت فلسطین توسط اسراییل در سرزمین های اشغالی از جمله نوار غزه شد.

جریان السمتقبل همچنین از سازمان ملل متحد خواست تا در اقدامی فوری قطعنامه ای تاریخی برای حمایت از ملت فلسطین در همه سرزمین اشغالی فلسطین اتخاذ كند.

در بیانیه این حزب همچنین با تاكید بر حق مقاومت ملت فلسطین از همه گروه فلسطینی خواسته شده است تا با همبستگی و یكپارچه كردن صفوف خود و تمسك به آشتی ملی در مقابل تجاوزهای دشمن ظالم بایستند.

« سعد حریری » رییس حزب جریان المستقبل هم در بیانه ای جداگانه ضمن محكوم كردن تجاوز گسترده صیونیست ها به نوار غزه از كشورهای عربی و جامعه جهانی خواست تا در اقدامی فوری مانع ادامه این تجاوزها علیه ملت فلسطین در غزه شوند.

حریری تاكید كرد: ادامه سكوت در مقابل تجاوز اسراییل به غزه تنها آن را به ادامه تجاوزها ترغیب نمی كند بلكه به آن اجازه می دهد دامنه این تجاوزها را گسترده تر كند.

« جریان فجر» هم با بیان اینكه جنایات گسترده دشمن صهیونیستی علیه نوار غزه با حمایت و كمك های نامحدود آمریكا و كشورهای اروپایی صورت گرفته است از سازمان های بین المللی و عربی خواست تا در اسرع وقت به وظیفه خود در دفاع از ملت فلسطین اقدام كنند.

« حركه التوحید» هم با صدور بیانیه ای از ملت های عربی و اسلامی و همه آزادگان جهان خواست تا برای كمك به ملت فلسطین كوتاهی نكنند.

این جنبش لبنانی از علمای جهان اسلام هم درخواست كرد تا با صدور فتوا ملت های مسلمان را برای جهاد و مبارزه با دشمن صهیونیستی و كمك به ملت و مقاومت فلسطین فرابخوانند.

حركه التوحید تاكید كرد: از دولتمردان عرب كه آشكار و پنهان دست در دست دشمن صهیونیستی دارند، انتظاری نیست و آنها خود به دست داشتن در توطئه علیه ملت فلسطین و كشتار كودكان ، زنان و سالخوردگان فلسطینی در همپیمانی آشكار با آمریكا متهم هستند.

براساس این گزارش جنبش« ناصری های مستقل لبنان »( المرابطون) هم یك نشست همبستگی با ملت مظلوم فلسطین و برای محكومیت تجاوز دشمن صهیونیستی به نوار غزه در بیروت برگزار كرد.

شركت كنندگان دراین مراسم پرچم رژیم صهیونیستی را به آتش كشیدند.

این نشست در حالی برگزار شد كه تروریست های تكفیری تهدید كرده اند انتحاری ها ماموریت دارند هرگونه برگزاری مراسم مذهبی و سیاسی از جمله افطاری ها و حتی تجمع های ضد صهیونیستی و در حمایت از ملت مظلوم فلسطین را به خاك و خون بكشند.

در همین حال فلسطینی های مقیم لبنان در اردوگاه ها از جمله عین الحلوه با برگزاری راهپیمایی و تحصن ،همبستگی خود را با فلسطینی های ساكن نوار غزه اعلام و جنایات رژیم صهیونیستی را محكوم كردند.

دفتر سیاسی جنبش شیعی امل لبنان هم با صدور بیانیه ای با محكوم كردن جنایات خونین رژِیم صهیونیستی بویژه در نوار غزه از همه احزاب و نیروهای مردمی ، جامعه مدنی ، سندیكاها و اتحادیه ها بویژه سندیكای وكلای جهان عرب خواست تا در اقدامی فوری برای حمایت و كمك به ملت فلسطین تلاش كنند.

خاورم ** 1324