۲۱ تیر ۱۳۹۳، ۱۷:۳۹
کد خبر: 81234779
T T
۰ نفر
درخواست ثبت چوگان به نام ايران دراجلاس بين المللي ميراث فرهنگي دراصفهان طرح مي شود

اصفهان - ايرنا - شهردار اصفهان با اشاره به اشتباه يونسكو در ثبت ورزش چوگان به نام جمهوري آذربايجان تاكيد كرد: درخواست ايران براي تصحيح اين اشتباه دراجلاس بين المللي ميراث فرهنگي ناملموس كه به ميزباني اصفهان برگزار خواهد شد، مطرح مي شود.

به گزارش ايرنا، «سيد مرتضي سقاييان نژاد»روز شنبه در گفت وگو با ايرنا اظهار كرد:چوگان فرهنگ ناملموس ايرانيان است و مركز پيدايش آن، ايران بوده است.

وي بااشاره به تاريخ واشتراكات فرهنگي جمهوري آذربايجان و ايران، تصريح كرد: گرچه جمهوري آذربايجان از پيشينه اي در ورزش چوگان برخوردار است اما محل پيداش اين ورزش و خاستگاه اصلي آن ايران بوده است.

شهرداراصفهان با اشاره به اينكه اجلاس و جشنواره بين المللي ميراث فرهنگي ناملموس (ICCN) قرار است از تاريخ 16 تا 20 مهر سال جاري در اصفهان برگزار شود، تصريح كرد: يكي ازدرخواست هاي مادراين اجلاس تصحيح اشتباه يونسكو در ثبت ورزش چوگان مي باشد.

وي بااشاره به اينكه نمايندگان بيش از 50كشورجهان همراه مسوولان يونسكو دراين اجلاس شركت خواهند كرد، افزود:مسوولان فدراسيون بين المللي چوگان به اشتباه يونسكو در ثبت اين ورزش به نام جمهوري آذربايجان اعتراف كرده اند و ما با جديت بدنبال آن هستيم تا در اجلاس ياد شده ورزش چوگان به نام زادگاه خود يعني ايران به ثبت برسد.

سقاييان نژاد با اشاره به سفر اخير دبير كل يونسكو به اصفهان تصريح كرد: وي دراين سفر پس ازبازديد از ميدان امام (ره)اصفهان به عنوان محل برگزاري چوگان در عصر صفويه از قدمت ورزش چوگان آگاه شد.

وي تصريح كرد: ورزش چوگان پيش از دوره صفويه نيز در ايران فعاليت داشته و اين ورزش به ديگر نواحي ايران باستان كه جمهوري آذربايجان نيز شامل آن بود، منتقل شد.

هشتمين اجلاس سالانه كميته ميراث فرهنگي ناملموس سازمان يونسكو كه 11 آذرماه سال گذشته در باكو برگزار شد بازي چوگان را به نام جمهوري آذربايجان ثبت كرد.

اين موضوع اعتراض ايران را درپي داشت و'ريچارد تاماس خليل» رييس آمريكايي فدراسيون بين المللي چوگان روز 20 خرداد امسال پس از بازديد از آثار تاريخي و فرهنگي اصفهان در گفت وگو با ايرنا تصريح كرد: يونسكو در اينخصوص اشتباه بزرگي را مرتكب شده است.

وي اظهار كرد: در نامه اي به يونسكو ضمن اعتراض به اين اقدام، توضيح دادم كه بازي چوگان با ابتكار ايرانيان بوجود آمده است.

رييس فدراسيون بين المللي چوگان افزود: ثبت چوگان به نام جمهوري آذربايجان باعث تاسف است زيرا ايران مهد چوگان مي باشد و پرداختن به بازي چوگان در ايران به چند هزار سال قبل باز مي گردد

اي سي سي ان (ICCN)يا«شبكه همكاري بين شهري براي محافظت از ميراث فرهنگي ناملموس» تنها سازمان بين المللي حكومتهاي محلي و هادهاي فرهنگي است كه هدف آن حفظ ميراث فرهنگي ناملموس جهان است.

ايده تشكيل اين سازمان در « اولين ميزگرد بين المللي شهرداران» كه سال 2004 در گانگ نئونگ كره جنوبي برگزار گرديد، مطرح شد. متعاقب آن در سالهاي 2005 و 2006كارگروههايي مرتبط با موضوع محافظت از ميراث فرهنگي ناملموس در همين شهر برگزار شد.

سال 2007 نيز شهر پچ مجارستان ميزبان برگزاري نشستي بود كه در آن بحث تشكيل شبكه همكاري بين شهري براي محافظت از ميراث فرهنگي ناملموس پيگيري شد و در نهايت در دومين ميزگرد بين المللي شهرداران (قاهره، 2008) كه به موضوع « نقش زنان در محافظت از فرهنگ سنتي و تنوع فرهنگي » اختصاص داشت، شهرداران حاضر در اين رويداد به اتفاق آراء، راي به تاسيس اين سازمان دادند.

فعاليت و تلاشهاي اين سازمان معطوف به بررسي راهكارهاي خلاق و كارامد براي محافظت از ميراث فرهنگي ناملموس و ارتباط جدايي ناپذير آن با توسعه پايدار محلي مي باشد. علاوه بر اين، يكي ديگر از اهداف اصلي ICCN اين است كه از طريق گفتمان بين فرهنگي نسبت به ايجاد و پي ريزي صلح فرهنگي مبتني بر تفاهم و درك مشترك اقدام نمايد.

در حال حاضر اين سازمان داراي 40 عضو اصلي (40 دولت­ محلي در 28 ايالت (كشور) و 25 عضو وابسته (25 موسسه در 21 ايالت ) مي باشد.

پ/ 7132
۰ نفر