۴ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۳۵
کد خبر: 81250429
T T
۰ نفر
احتمال رویت هلال ماه در غروب یكشنبه بسیار ضعیف است

تهران - ایرنا- رییس ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با بیان این كه 150 گروه از فردا (یكشنبه) عملیات استهلال را آغاز می كنند، اعلام كرد: احتمال رویت هلال ماه در غروب یكشنبه بسیار ضعیف است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین «احمد مروی» روز شنبه در نشستی با خبرنگاران افزود: درصورت رویت ماه در غروب یكشنبه و حصول یقین اطلاع رسانی می شود و گرنه طبق تقویم كشور روز سه شنبه (هفتم مردادماه 93) اول ماه شوال و عید سعید فطر خواهد بود.

وی یادآور شد: رویت هلال ماه با ابزاری همچون دوربین و تلسكوپ از نظر رهبر معظم انقلاب و برخی از مراجع تقلید حجت است.

معاون ارتباطات حوزوی دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی با بیان این كه اگر هلال ماه در كشورهای همسایه شرقی رویت شود به احتمال زیاد در كشور ما هم رویت می شود، ادامه داد: استان های مركزی كشور همچون استان های سمنان، مركزی، یزد و اصفهان برای اثبات رویت هلال ماه برای كل كشور تعیین كننده هستند.

مروی به اختلاف افق بین جمهوری اسلامی ایران و برخی از كشورهای همسایه هم اشاره كرد و گفت: اعلام عید فطر از سوی این كشورها ملاك عمل نیست چرا كه نحوه رویت و اختلاف مبانی درباره هلال ماه وجود دارد و حتی ممكن است اعلام آنها بر اساس رویت هلال ماه نباشد.

وی با یادآوری وجود غبار در ماه های گرم تابستان توضیح داد: رویت ماه از نظر فقهی ملاك عمل است و نمی توان ملاك های علمی را كه شامل تولد هلال هم می شود، پذیرفت.

رییس ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: ستاد استهلال در طول سال به این كار مبادرت می ورزد، در برخی از ماه ها با آن چه كه در تقویم آمده است اختلافاتی پیدا می شود اما به دلیل این كه حساسیت زیادی از نظر حلال و حرام بودن وجود ندارد، اعلام نمی شود.

مروی باردیگر تاكید كرد كه به نظر كارشناسان احتمال مشاهده هلال ماه شوال در غروب یكشنبه بسیار ضعیف و در حد صفر است و چون ماه مبارك رمضان نمی تواند بیش از 30 روز باشد به تقویم عمل خواهد شد.

در تقویم كشورمان روز اول ماه شوال و عید سعید فطر روز سه شنبه - هفتم مرداد ماه- اعلام شده است.

سیام1429**1336
۰ نفر