۶ مرداد ۱۳۹۳، ۱۶:۳۶
کد خبر: 81253748
T T
۰ نفر
يادي از آنتونيو ويوالدي بنيانگذار موسيقي دوره باورك

تهران - ايرنا - آنتونيو ويوالدي موسيقيدان مشهور ايتاليايي با تدوين اثر چهارفصل توانست تحول قابل توجهي در موسيقي دوره باروك و ايجاد فرم هاي تازه موسيقايي ايفا كند .

به گزارش روز يكشنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا ، آنتونيو ويوالدي 4 مارس 1678 در شهر ونيز كه آن زمان در قالب يك جمهوري مستقل اداره مي شد بدنيا آمد.

در آنزمان ونيز به عنوان يكي از شهر هاي مهم هنري اروپا مورد توجه بود كه بيشتر تحولات دوره باروك نيز در رشته هاي مختلف همچون نقاشي و مجسمه سازي در اين شهر اتفاق افتاده بود .

وي همچون ديگر هنرمندان آن دوره نكات اوليه موسيقي را از پدر خود كه ويلن نواز بود فراگرفت ، بعد ها از داشته هاي سن ماركو يكي از آهنگسازان اوليه دوران باروك بهره مند شد و درس هاي آهنگسازي و تئوريك را از وي آموخت .

در پانزده سالگي بود كه به خدمت كليسياي ونيز در آمد و براي كشيش شدن در آنجا شروع به يادگيري دروس مذهبي كرد ، اين مهم تا سال 1703 ميلادي يعني زماني كه 25 سال داشت نيز ادامه داشت كه در پي آن رسما به عضويت جامعه كشيشان درآمد.

در اين مدت هيچگاه از نواختن ويلن غافل نبود بطوريكه بيشتر زمان فراغت خود را صرف تمرين و يادگيري هرچه بيشتر موسيقي مي كرد.

روحيات ويوالدي با اعمال سليقه هاي بيش از حد كليسا در زندگي روزه مره اش سازگار نبود به همين دليل وي بعد از يك سال از مقام كشيشي استعفا داد و به عنوان استاد ويلن پرورشگاهي در شهر ونيز شروع به فعاليت كرد .

در خلال اين سال‌ها بود كه ويوالدي بسياري از قطعات خود شامل بسياري از اپراها و كنسرتوهاي خود را مي نوشت.

ارپرا به عنوان يكي از فرم هاي متداول كه مردم عامه آن زمان اروپا نيز با آن ارتباط برقرار مي كردند هميشه مورد توجه آهنگسازان آن عصر بود .

شهر ونيز سالن هاي متعددي براي اجراي اپرا داشت به همين جهت ويوالدي مجاب شد تا در ساخت اين فرم موسيقايي نيز قدم بردارد كه حاصل آن تدوين چندين اپرا بود كه از مهمترين آنها مي توان به Arsilida regina di ponto اشاره كرد .

نگاه ويوالدي به آثارش هميشه يك درون مايه ساده داشت اما با همين وجود با بهره گيري از عناصر موسيقي مي توانست آنها را به طرز شگفت انگيزي به مرحله ظهور بگذارد .

براي آشنايي با موسيقي وي مي توان با گوش دادن به ساخته هايش همچون كنسرتو ها و سونات ها فهميد وي تا چه اندازه درك بالايي در موسيقي و در عين حال مخاطب زمان خود داشته است .

سفرهاي وي به شهر هاي ديگر مهم اروپا همچون رم و ميلان موجب پويايي موسيقي اش شد بطوريكه در زمان اقامت در اين دو شهر نيز توانست آثار متفاوتي نسبت به گذشته خلق كند .

با توجه به خاستگاه هنر دوره باروك كه پر بود از ريشه هاي مذهبي ويوالدي توانست در اين مسير به لحن موسيقايي مختص به خود دست يابد كه بعد ها دستمايه آهنگسازان بزرگ ديگري همچون يوهان سباستين باخ قرار گرفت .

هارموني و كنترپوآن هاي آثار ويوالدي بيشتر ساده اما دلنشين بودند كه همين امر موجب شد هم در زمان خود و تا به امروز همچنان به عنوان بخشي از موسيقي كلاسيك غرب مورد توجه قرار گيرد.

شناخته شده ترين اثر وي كنسرتو چند گانه چهار فصل نام دارد ، اين اثر در زمان اوج اين آهنگساز تدوين شد كه اين مهم آن را با ديگر آثار گذشته وي متمايز مي كند .

در ابن اثر ويوالدي با استفاده از تمامي علم خود بهار ، تابستان ، پاييز و زمستان را با زبان موسيقي يراي مخاطب خود به تصوير مي كشد .

با گذشت حدود 4 قرن از رندگي و فعاليت هاي آنتونيو ويوالدي آثار وي همچنان به عنوان يكي از اركان اصلي يادگيري موسيقي دوره

در مراكز آكادميك موسيقي مورد توجه است .

ويوالدي توانست با محدويت هاي عمده زمان خود موسيقي را تدوين كند كه با ذات هنر پايبند بود و شايد به همين دليل تا امروز نيز جاودانه شد .

اين آهنگساز بزرگ 28 ژوئبه سال 1741 در گذشت و پيكرش در شهر وين كه امروز محل دانشگاه فني اين شهر است به خاك سپرده شد.

فراهنگ (5) ** 9252 ** 1569