'عماد مردانی' روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: انجمن صنایع همگن ریلی استان مركزی و مجموعه صنایع وابسته آن ، صنایع مادر شاخص كشور در تولید انواع خودروهای ریلی هستند كه واگن پارس اراك پرچم دار این صنعت به شمار می رود.
وی اظهار كرد: حدود 100 شركت عضو انجمن صنایع همگن ریلی استان هستند و در صورت حمایت، توانایی تامین تمام نیازهای ساخت و تعمیر ریلی كشور را دارند.
مردانی تاكید كرد: اكنون تعمیرات اساسی واگنها، نوسازی و بازسازی ناوگان باری و مسافری، تجهیز و به روز رسانی لوكوموتیوها در اراك انجام میشود.
رییس انجمن صنایع ریلی استان مركزی افزود: كمبود نقدینگی و نبود تسهیلات مناسب تولید و در نهایت كاهش میزان سرمایه در گردش، مشكل عمده صنعتگران حوزه ریلی استان مركزی است.
مردانی اظهار كرد: واردات بی برنامه واگن از دیگر كشورها بویژه چین و بازسازی برخی واگن های دست دوم از آفت های صنعت ریلی كشور است كه با توجه به قانون حمایت از تولید داخل و شعار امسال 'عزم ملی و مدیریت جهادی'، باید در این بخش حمایت قاطع شود.
وی افزود: قیمت تمام شده واگن و تجهیزات وابسته به آن در كشور به مراتب بالاتر از دیگر كشورهاست و این امر به دلیل افزایش هزینه های تولید در ایران است.
رییس انجمن صنایع همگن ریلی استان مركزی گفت: امروز رونق صنعت ریلی كشور در دستان دولتمردان است كه با تزریق اعتبار لازم و تدبیر موثر دراین صنعت ضمن كاهش هزینه های تولید، زمینه شكوفایی اقتصادی در صنعت ریلی را فراهم آورند.
استان مركزی در دهه 60 به عنوان برند معروف ساخت ناوگان ریلی در خاورمیانه به واسطه وجود شركت واگن پارس معرفی شد.
شركت واگن پارس اراك، بزرگترین تولید كننده ادوات ریلی در خاورمیانه در حوزه خدمات فنی و مهندسی ، ساخت و تجهیز انواع خودروهای ریلی و تعمیرات اساسی آنها فعالیت دارد.
این شركت در سال ۱۳۶۴ با سرمایه گذاری سازمان نوسازی صنایع ایران به یكی از زیر مجموعه های این سازمان پیوست و با استمرار فعالیت آن اینك شركتهای متعدد زیربخشی و وابسته به صنایع ریلی در اراك ایجاد شده كه خوشه ریلی را تشكیل داده اند.ك/3
7112/560/ 684
اراك - ایرنا - رییس انجمن صنایع همگن ریلی استان مركزی گفت: 70 درصد نیازهای صنعت ریلی كشور از طریق صنایع مستقر در اراك تامین می شود.