۱۳ مرداد ۱۳۹۳، ۲۱:۱۹
کد خبر: 81260013
T T
۰ نفر
كردستان عراق در تهديد داعش/ خبرهاي ضد و نقيض از اربيل

بغداد- ايرنا- با اشغال شهر مهم سنجار در موصل كه ساكنان آن را كردها و اقليت هايي چون ايزدي ها و شبك ها تشكيل مي دهند، داعش براي توسعه منطقه تحت نفوذ خود به داخل كردستان عراق آماده شده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، گزارش هاي ضد و نقيض حاكي است كه نيروهاي داعش، پيشمرگان كرد محافظ سد موصل را عقب رانده و شهرهاي سنجار، زمار و كسك را از آنان گرفته اند.

با تغيير وضعيت در مناطق شمالي، نوري المالكي نخست وزير عراق امروز (دوشنبه) به عنوان فرمانده كل نيروهاي مسلح، به فرماندهان نظامي دستور داد تا همه امكانات لازم براي كمك به نيروهاي پيشمرگ در مناطق موصل را به كار گيرند.

وي به نيروهاي هوايي نيز دستور داد انجام عمليات براي حمايت از پيشمرگان در مناطق درگير را آغاز كنند.

اين اقدام مالكي در بغداد بازتاب وسيعي داشت و اميدها را براي بازگشت دوباره وحدت و همدلي ميان اقشار عراقي اعم از شيعه، سني و كرد، به ويژه حل اختلافات ميان اربيل و بغداد زنده كرد اما اين احساسات چندان دوام نداشت زيرا مسعود بارزاني در بيانيه اي كه به سرعت از روي سايت هاي خبري حذف شد، به اين بهانه كه دوران رياست مالكي بر دولت سپري شده است، اعلام كرد كه كمك هاي دولت را نمي پذيرد.

وي در عين حال ضمن انتقاد از دولت مركزي و نهادهاي بين المللي به دليل عدم تسليح كردها به سلاح هاي سنگين، گفت كه پيشمرگان بدون كمك نيروهاي دولتي و حمايت هاي بين المللي، با داعش مقابله خواهند كرد.

وي همچنين در ديدار جمعي از شخصيت هاي ايزدي منطقه كه مردمان آن هم اكنون در كوه ها آواره شده اند، ادعا كرد كه ارتش عراق توان حمايت و دفاع از مردم شمال عراق را در مقابله با تروريست ها ندارد.

در همين حال، خبرهاي ديگري هم بر روي شبكه هاي خبري عراق در خصوص موضع گيري هاي بارزاني مشاهده مي شود كه هنوز به صورت رسمي تاييد نشده است. از جمله 'المصدر نيوز' ادعا كرده كه مسعود بارزاني قرار است در نامه اي خطاب به نوري المالكي، برغم آنكه او منطقه اقليم كردستان را مورد اتهام قرار داده، از وي عذرخواهي كند.

بارزاني همچنين در اين نامه خواسته است اختلافات ميان اربيل و بغداد هر چه سريعتر حل و فصل شود. آنطور كه رسانه هاي عراقي گزارش كرده اند، نيروهاي داعش، روز گذشته بدون مقاومت پيشمرگان مستقر در منطقه، شهر سنجار را تصرف كردند.

اولين گزارش ها حاكي است كه آنها تعدادي از اهالي منطقه را به جرم اينكه مسلمان نيستند، به صورت جمعي اعدام كرده و گروهي از زنان و كودكان را به اسارت گرفته اند. گفته شده كه زنان و كودكان را به يك پايگاه نظامي در تلعفر منتقل كرده اند.

نوري المالكي در بيانيه اي كه در آن نيروهاي نظامي ارتش عراق از جمله نيروي هوايي را به كمك رساني به پيشمرگان كّرد فراخوانده، به خاطر سقوط سنجار و حتي سد موصل، نيروهاي پيشمرگ را سرزنش نكرد، اين در حالي است كه مسعود بارزاني در نخستين روزي كه موصل در 20 خرداد گذشته به تصرف داعش درآمد، نوري المالكي و ارتش عراق را مورد حمله قرار داد و به صراحت اعلام كرد كه هيچ كمكي به ارتش عراق در جنگ با داعش نخواهد كرد.

كارشناسان عراقي معتقدند، بارزاني در شرايطي كه مناطق شمالي و از جمله استان هاي اقليم كردستان در معرض تهديد قرار دارند، همچنان با بغداد ناسازگاري مي كند.

او به جاي استقبال از تعامل و همكاري نيروهاي ارتش فدرال با نيروهاي پيشمرگ، در اختيار گرفتن تسليحات سنگين را خواستار شده و در اين خصوص از آمريكا كمك خواسته است.

قانون اساسي عراق براي مناطق فدرالي تنها نيروي پليس محلي را پيش بيني كرده و مسايل امنيتي و مرزي بر عهده ارتش است.

در همين حال، خبرهاي ديگري از مناطق درگيري رسيده مبني بر اينكه بخشي از پيشمرگان كرد در مناطقي از ديالي و صلاح الدين عمليات مشتركي را آغاز كرده اند كه منطقه وسيعي از 'خانقين' در شرق عراق تا 'آمرلي' در نزديكي تكريت مركز صلاح الدين را شامل مي شود.

رسانه هاي دولتي گفته اند كه اين همكاري ها به دنبال اعزام نيروهاي كمكي متشكل از داوطلبان مردمي به استان هاي ديالي و صلاح الدين صورت گرفت و عمليات مشتركي نيز زير نظر نيروهاي پيشمرگه انجام شده است.

رسانه ها گفته اند كه اين عمليات مشترك، ميان پيشمرگان وابسته به اتحاديه ميهني به رهبري جلال طالباني و نيروهاي دولتي انجام شده است.

براساس گزارش ها، در 24 ساعت گذشته در اين عمليات مشترك در استان ديالي و شهرهاي كفري و كلار، تعداد زيادي از نيروهاي داعش كشته شده اند.

حملات اخير داعش، بار ديگر زنگ هاي هشدار در خصوص وقوع يك فاجعه انساني ديگر را به صدا درآورده است. صدها هزار تن ديگر در آستانه آوارگي قرار دارند. گروه هاي زيادي در معرض كشتار، تجاوز جنسي و مصادره اموال قرار گرفته اند.

به گفته تحليلگران و كارشناسان سياسي عراقي، اين سكوت مرگبار در قبال تحركات هولناك تروريسم منطقه اي در عراق بايد شكسته شود.

در همين حال، نبرد ميان نيروهاي ارتش و داوطلبان مردمي از يك سو و نيروهاي داعش در استان هاي شمالي صلاح الدين، ديالي، الانبار و نيز بابل در جنوب بغداد در 24 ساعت گذشته ادامه داشته است.

خاورم*1*1770* 2023