۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۴۴
کد خبر: 81261858
T T
۰ نفر
یونیسف از افزایش مرگ كودكان عراقی در اثر جنایات داعش خبر داد

نیویورك - ایرنا - صندوق كودكان سازمان ملل اعلام كرد، با ادامه جنایات نیروهای داعش بویژه در استان نینوا، شمار كودكان خردسال عراقی كه در اثر خشونت، آوارگی و كم آبی جان می بازند، رو به افزایش گذاشته است.

'وانینا مایستراچی' جانشین سخنگوی دبیر كل سازمان ملل به نقل از مسوولان صندوق كودكان سازمان ملل اعلام كرد، تا كنون بیش از 40 كودك خردسال عراقی در جریان خشونت های جاری در مناطق شمال غربی این كشور جان خود را از دست داده اند.

وی به نقل از مسوولان این نهاد افزود كه بیشتر این كودكان از خانواده های 'ایزیدی' های ساكن نینوا بوده اند كه در ادامه اقدامات خشونت آمیز و غیر انسانی نیروهای داعش برای نجات جان خود یا مجبور به كوچ به مناطق كردنشین عراق شده اند و یا با گذشتن از مرزهای این كشور به سوریه پناهنده شده اند.

جانشین سخنگوی دبیر كل سازمان ملل یاد آور شد: هم اكنون مسوولان آژانس پناهندگان سازمان ملل و برنامه جهانی غذا، دست اندر كار توزیع مواد غذایی، چادر، آب، مواد بهداشتی و سایر نیاز های اولیه و فوری در میان این آوارگان در منطقه دهوك كردستان عراق هستند.

مایستراچی افزود: صندوق كودكان سازمان ملل بار دیگر با صدور بیانیه ای بر ضرورت حفظ جان كودكان در مناطق آشوب زده تاكید كرده و از عاملان این خشونت ها خواسته است تا با دادن اجازه دسترسی كاركنان نهاد های انساندوستانه سازمان ملل به این كودكان، از تلف شدن كودكان بیشتر جلوگیری كنند.

ایزدیها یا آنگونه كه عربها تلفظ می كنند یزیدیها، اقلیت مذهبی كردی هستند كه در شمال عراق ،سوریه ،جنوب شرقی تركیه و قفقاز زندگی می‌كنند. شمار آنها در عراق 600 هزار تا 700 هزار نفر برآورد می شود.

آیین ایزدی آمیزه‌ای از باورهای پیش از اسلام ایرانی به ویژه زرتشتی و عقاید اسلامی‌ است و یهودیت، مسیحیت نسطوری و تصوف بر آن تاثیر گذاشته است.

اروپام** -4-541**1479** 1583