۱۸ مرداد ۱۳۹۳، ۸:۰۰
کد خبر: 81264986
T T
۰ نفر
تمایل اروپا به واردات گاز از ایران

تهران - ایرنا - معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت با اشاره به تمایل اروپا برای واردات گاز از ایران، گفت: میزان گازی كه از میدان شاه دنیز آذربایجان به خط لوله صادراتی اروپا (نوبوكو) عرضه می شد برای این خط لوله كافی نبود و در واقع بدون گاز ایران، وجود این خط معنا نداشت.

علی ماجدی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینكه ایران فرصت های بسیاری برای صادرات گاز دارد، گفت: امكان صادرات گاز به اروپا از طریق تركیه وجود دارد و آنها نیز علاقه خود را در این زمینه اعلام كرده اند.

وی خاطرنشان كرد: به علت قرار گرفتن در كنار دریا فرصت صادرات گاز به اروپا و سایر كشورها به صورت ال.ان.جی را نیز داریم.



** اروپا به دنبال متنوع سازی منابع تامین گاز

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت با بیان اینكه اتحادیه اروپا به دنبال متوع سازی منابع تامین گاز خود است، اظهار داشت: اخیرا دو هیات از اتاق های فكر اروپا كه به ایران آمده بودند به عنوان یك مسیر جایگزین، خطوط انتقال گاز را كه می تواند از ایران به اروپا برسد را بررسی كردند.

ماجدی با بیان اینكه تمایل زیادی برای واردات گاز ایران در اروپا وجود دارد، اظهار داشت: از جمله موضوعاتی كه پس از رفع تحریم ها باید پیگیری شود، رساندن گاز ایران به اروپا است كه سه مسیر نیز برای آن پیش بینی می شود.

ماجدی اضافه كرد: سه مسیر تركیه، عراق و سوریه و مسیر قفقاز و دریای سیاه وجود دارد كه بهترین آنها مسیر تركیه به شمار می رود.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت تصریح كرد: اروپایی ها با تحریم ایران به نوعی خود را نیز تحریم كرده و از گاز ایران محروم مانده اند.

خط لوله 3300 كیلومتری نوبوكو، قرار بود گاز میدان‌های گازی آسیای میانه و دریای خزر را از مسیر كشورهای آذربایجان، گرجستان و تركیه، بلغارستان، مجارستان، رومانی و اتریش به اروپای غربی منتقل كند.

با توجه به ظرفیت بالای این خط لوله، برخی از كشورها، پیشنهاد پیوستن ایران به این پروژه را مطرح كردند، اما آمریكا تاكنون با این پیشنهاد مخالفت كرد.

اتحادیه اروپا قصد دارد تا از طریق جذب منابع جدید گازی، وابستگی به گاز روسیه را كاهش دهد.

اقتصام(4)2022**1558
۰ نفر