۲۰ مرداد ۱۳۹۳، ۱۴:۴۲
کد خبر: 81268392
T T
۰ نفر
خدمات ایران به پناهندگان شایان توجه است

مشهد - ایرنا - نماینده كمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران با قدردانی از خدمات دولت جمهوری اسلامی به پناهندگان و اتباع خارجی مقیم گفت: كمكهای ایران در خور شان و شایان توجه است.

به گزارش روز دوشنبه استانداری خراسان رضوی 'سیوانكا دانا پالا' در نشست مشترك با سفرای 23 كشور خارجی مقیم تهران با استاندار خراسان رضوی و مدیركل اداره امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت كشور، در مشهد افزود: ایران تلاشهای قابل توجهی برای بهبود شرایط زندگی اتباع خارجی در كشور به خرج داده كه باید سطح این فعالیتها با حمایتهای سیاسی و مالی نهادهای بین المللی ارتقاء یابد.

استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست لزوم برنامه ریزی برای بازگشت پناهندگان و مهاجران خارجی از ایران به كشورهای خود را همراه با حفظ كرامت، عزت و سلامت آنان مورد تاكید قرار داد.

'علیرضا رشیدیان' افزود: تمام مجامع بین المللی باید كمك كنند افغانستان به توسعه اقتصادی و اجتماعی دست یابد تا اتباع افغان رغبت به بازگشت داوطلبانه به كشور خود داشته باشند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس وظیفه دینی و انسانی خود تا زمان بازگشت میزبان اتباع خارجی مهاجر و پناهندگان كشور همسایه خواهد بود.

استاندار خراسان رضوی گفت: این استان با 150 هزار مهاجر خارجی از كشورهای افغانستان، عراق، پاكستان و هند بعد از تهران مقام دوم مهاجرپذیری را در ایران به خود اختصاص داده است.

وی افزود: خراسان رضوی با دارا بودن حدود شش میلیون نفر جمعیت، معادن غنی و سرشار، فعالیت حدود شش هزار و 200 واحد صنعتی و تولید سالانه بیش از یك میلیون تن انواع محصولات كشاورزی و دامی جایگاه ویژه ای دركشور دارد.

رشیدیان یادآورشد: پنج مرز رسمی، مناطق ویژه اقتصادی، محورهای ترانزیتی و فعالیت هشت دفتر نمایندگی خارجی در استان از دیگر مزیت های خراسان رضوی به شمار می رود.

وی از وجود بارگاه ملكوتی امام رضا(ع) در مشهد نیز به عنوان عظیم ترین ظرفیت فرهنگی كشور یاد كرد وافزود: به بركت وجود این مضجع نورانی سالانه شاهد حضور بیش از 25 میلیون زائر در این كلانشهر هستیم كه 1.5 میلیون نفر آنان را زائران خارجی تشكیل می دهند.

مدیركل اداره امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت كشور نیز در این نشست گفت: در طول 35 سال گذشته همواره كشورمان میزبان اتباع خارجی بوده و هم اكنون نیز شاهد حضور آنها در جمهوری اسلامی ایران هستیم.

'عزیز كاظمی' افزود: وجود حدود یك میلیون تبعه خارجی در ایران مشكلاتی را برای كشور به وجود آورده و هزینه هایی را به جمهوری اسلامی ایران تحمیل كرده است.

وی با بیان این كه شرایط حساس منطقه نیز به سختی كار می افزاید گفت: بر اساس تاكیدات وزیر كشور وضعیت پناهندگان باید مطابق با جدول زمانبندی به یك نقطه قابل قبول برسد.

وی همچنین ضمن مطلوب ارزیابی كردن سطح روابط جمهوری اسلامی ایران با سفرای مقیم و دفتر كمیساریای سازمان ملل در تهران، ابراز امیدواری كرد با حمایتهای نهادهای بین المللی زمینه بازگشت داوطلبانه اتباع به كشورهایشان فراهم شود.

همچنین سفیر دانمارك و رییس این هیات دیپلماتیك در این نشست گفت: ایران خدمات ارزنده ای در حوزه های بهداشت، معیشت و آموزش به حدود یك میلیون تبعه خارجی مقیم در كشور ارائه می دهد.

'آندرس كریستین هوگارد' افزود: یكی از افتخارات ایران این است كه از اتباع خارجی در سطح شهرها و همانند شهروندان خود میزبانی می كند.

وی استمرار حمایتهای جامعه بین الملل برای كمك به پناهندگان تا زمان بازگشت داوطلبانه آنها به كشورشان را خواستار شد.

1922/660
۰ نفر