۲۳ مرداد ۱۳۹۳، ۱۴:۲۲
کد خبر: 81272416
T T
۰ نفر

طرح تعالی مدیریت مدرسه كلید خورد

۲۳ مرداد ۱۳۹۳، ۱۴:۲۲
کد خبر: 81272416
طرح  تعالی مدیریت مدرسه كلید خورد

تهران - ایرنا - وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینكه نقش نیروی انسانی در تحول سازمانی و منابع انسانی بسیار مهم است، گفت: بنابراین اگر به دنبال انقلاب اداری و تحول آموزشی در كشور هستید كلید آن در اختیار آموزش و پرورش است.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا ، علی اصغر فانی روز پنج شنبه دوره تعالی مدیریت مدرسه روز پنج شنبه با حضور علی اصغر فانی در دانشگاه ترتبیت دبیر رجایی برگزار شد.

فانی در آیین افتتاح این مراسم با حضور جمعی از مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش و 180 نفر از مدرسان كشوری این طرح گفت: ارتقای كیفیت، استراتژی امروز آموزش و پرورش است به دلیل آن كه جمعیت دانش آموزی در 10 سال گذشته از 19 به 12.5 میلیون كاهش یافته است .

وی ادامه داد : ظرفیت دانشگاه و امكانات آموزش و پرورش در این مدت افزایش خوبی داشته است. پس طبیعی است كه از تركیب دو گزاره كاهش جمعیت دانش آموزی و افزایش منابع كیفیت آموزش و پرورش اصلی ترین راهبرد آموزش و پرورش اتخاذ شود.

وی با اشاره یه اینكه در سال های خیلی قبل به دلیل تراكم بالای جمعیت دانش آموزی و كمبود امكانات رویكرد آموزش و پرورش وقت تامین و پاسخگویی كمی به جامعه از لحاظ آموزشی بود، افزود: اما امروز دغدغه آموزش و پرورش از بحث‌های كمی به كیفی ارتقا یافته است كه در مدارس به ارتقای كیفیت آموزشی و پرورشی تبدیل می‌شود.

فانی آموزش و پرورش را بزرگترین و پرجعیت‌ترین دستگاه حاكمیتی دولت خواند و تصریح كرد: اهمیت آموزش و پرورش در شكل گیری نسل امروز و آینده ساز كشور آن را از یك نهاد عظیم به ارگان مهم در كشور تغییر داده است كه باید به همه توجه ویژه داشت.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌كه نهاد تعلیم و تربیت مملو از چالش ها و مسائل مختلف است، عنوان كرد: همه وزرای آموزش و پرورش قبل به فراخور بعضی مسائل به حل تعدادی از چالش ها و مسائل پرداخته اند، اما منطق و مدیریت صحیح در مواجهه با این موضوعات اولویت گذاری دركارهاست.

فانی مدیری را موفق خواند كه در پرداختن به مشكلات اولویت بندی را لحاظ كند و تاكید كرد: به جای ورود به اقیانوسی از مشكلات باید مسائل و چالش ها را احصا و طبقه بندی كرد و سپس با حفظ اولویت ها و همت همه مسئولان نسبت به حل آنها اقدام كرد.

وی پنج سیاست راهبردی مدیریتی خود را نتیجه احصا و طبقه بندی 750 مسئله و چالش عنوان كرد و افزود: ساماندهی و بهسازی بیش از یك میلیون كارمند از اولویت های مهم این وزارتخانه است كه توزیع نامتناسب آن اعم از رشته، جنسیت، موقعیت جغرافیایی، كمبود شایستگی و مهارت باعث شده است بهره‌وری در این نهاد به حداقل برسد.

وی عملیاتی كردن بودجه را سومین سیاست آموزش و پرورش مطرح كرد و افزود: تا وقتی كه مدیر مدرسه نسبت به دخل و خرج مدرسه احساس مسئولیت و اختیارات نداشته باشد، بهره وری ایجاد نمی شود.

فانی تصریح كرد: در آموزش و پرورش امروز نسبت جمعیت دانش آموزی در مدارس دولتی به تعداد پرسنل آموزش و پرورش 11.5 برابر است كه در مقایسه با سایر كشورهای توسعه یافته پایین است. این نشان می دهد باید در یك انقلاب اداری بهره‌وری را افزایش دهیم و علمیاتی كردن بودجه در این درصد مدارس از جهت تحقق این هدف اتخاذ شده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این كه بدون كمك مردم، اولیا، دانش آموزان و خیرین نمی‌توان آموزش و پرورش را به طور مطلوب اداره كرد، خاطرنشان كرد: با تكیه صرف بر بودجه های دولتی كیفیت آموزشی در حد مطلوبی نخواهد بود كه باعث گردید سیاست 'توسعه مشاركت‌ها' به عنوان یك راهبرد اصلی اجرایی شود.

فانی افزود: 8.5 درصد دانش آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل می كنند كه با سیاست جدی در استان ها به دنبال آن هستیم برطبق یك بخشنامه زمان بندی شده 2 ساله این هدف را به 12 درصد برسانیم كه طی آن منابع دولتی آزاد شده و به ارتقای كیفیت منجر می شود.

عضو كابینه دولت تدبیر و امید با بیان این كه ساختار آموزش و پرورش به شدت متمركز است، اظهار كرد: در علم مدیریت 'رسمیت سازمانی' به معنای اقدامات و فعالیت ها به صورت دستورالعمل و آیین نامه آمده است و از این جهت آموزش و پرورش دارای 'رسمیت سازمانی' بالایی است و باعث می شود خلاقیت، نورآوری و مسئولیت‌پذیری از بین برود.

وی ادامه داد' از این جهت آموزش و پرورش سیاست 'تمركز زدایی' در مقابله با آن اتخاذ كرد كه باید با جهت گیری صحیح این سیاست را در ساختار آموزش و پرورش عملیاتی كنیم.

وی با بیان این كه این سیاست‌ها به هیچ عنوان 'شعاری' نیست، تصریح كرد: برگزاری این دوره آموزشی و برنامه 'طرح تعالی مدیریت مدرسه' برای عملیاتی شدن سیاست‌های 'ارتقای مدیریت آموزشگاهی'، 'توسعه مشاركت' و تمركززدایی'، گامی در جهت علمیاتی كردن سیاست‌های'ارتقای مدیریت آموزشگاهی'، 'توسعه مشاركت' و تمركززدایی' است.

وزیر آموزش و پرورش به نقش مدرسه در شكل گیری تعلیم و تربیت دانش آموزان اشاره كرد و افزود: كارمندان ادارات نقش پشتیبانی كاركنان مدرسه را برعهده دارند.

فانی با بیان این كه در سال تحصیلی جاری 5 هزار و 700 مدرسه مجری برنامه 'تعالی مدیریت مدرسه' هستند، خاطرنشان كرد: با توانمندسازی كاركنان مدرسه و استاندارد سازی شیوه ارزیابی می توانیم با تفویض اختیار و مسئولیت پذیری آموزش را اثربخش كنیم و مدارس را به 'سازمان یاد گیرنده' تبدیل كنیم.

وی در خصوص نتایج اجرای این برنامه گفت: 'تدوین استاندارد‌های آموزشی و تدریس'، 'ارتقای كیفیت آموزش و پرورش'، 'تقویت كارجمعی در مدارس'، 'خود ارزیابی' و'افزایش انگیزه كاركنان و مدیران' را از اهداف مورد‌نظر دوره آموزشی تامین مدرس است.

فراهنگ**9246**1601**