۲۶ مرداد ۱۳۹۳، ۱۴:۴۵
کد خبر: 81275651
T T
۰ نفر

موسويان: بهبود فوري روابط تهران و رياض ضروري است

۲۶ مرداد ۱۳۹۳، ۱۴:۴۵
کد خبر: 81275651
موسويان: بهبود فوري روابط تهران و رياض ضروري است

تهران - ايرنا - سيد حسين موسويان سخنگوي پيشين تيم مذاكره كننده هسته اي ايران، روابط تهران - رياض را در آشوب كنوني خاور ميانه، به سود طرفين خواند.

وي در مقاله اي كه ديروز (شنبه 25 مرداد ماه) در وبگاه روزنامه انگليسي زبان «گالف نيوز» چاپ «دبي» در امارات متحده عربي منتشر شد، نوشت: «خاورميانه دچار آشوب شده است و اكنون نياز فزاينده اي وجود دارد كه ايران و عربستان سعودي به عنوان دو قدرت منطقه اي اختلافات خود را در تلاش براي پرداختن به امور امنيتي منطقه حل و فصل كنند.»

«شكي نيست كه رقابت و شكاف فرقه اي بين اعراب و ايراني ها عميق و ريشه دار است و رفع و رجوع آنها نيازمند تعامل و گفت و گوي جدي خواهد بود.»

موسويان مي نويسد: «بي اعتمادي تاريخي بين رياض و تهران به دهه ها قبل باز مي گردد و بعد از حمايت عربستان از 'صدام حسين' (ديكتاتور سابق عراق) طي هشت سال جنگ (تحميلي عراق عليه ايران) در سال هاي 1980 تا 1988 (1359 تا 1367 خورشيدي) به اوج خود رسيد.»

ديپلمات پيشين ايران، حمله آمريكا به افغانستان و عراق در سال هاي 2001 و 2003 و روي كار آمدن «رهبراني كه متحد نزديك تهران و آمريكا بودند»، را موجب تغيير پيكربندي خاورميانه به نفع ايران دانست كه به گفته وي اين امر موجب تشديد رقابت ايران و عربستان شده است.

وي با اشاره به خيزش تروريست هاي تكفيري بعثي موسوم به «داعش» در عراق و سوريه و تلاش هاي آنها براي تجزيه اين دو كشور تصريح كرد: «اكنون ديگر تغيير در روابط ايران و عربستان نه يك گزينه و حق انتخاب، بلكه ضرورتي فوري است تا جريان كنوني فرقه گرايي، افراطي گري و تروريسم از گسترش به تمامي منطقه باز ماند.»

موسويان افزود: «بهبود فزاينده روابط تهران و رياض با تكيه بر منافع ملي هر دو، براي ريشه كني فرقه گرايي و افراط گرايي در منطقه امري شدني است. در آشوب ها، بهبود روابط ايران و عربستان بر هر امري اولويت دارد.

به نوشته اين عضو سابق تيم مذاكره كننده هسته اي ايران، بعيد نيست كه دو كشور با تاكيد بر مبارزه با افراط گرايي، مهار درگيري هاي فرقه اي و تفرقه در منطقه، توافقنامه سال 1375 طرفين را مورد بازنگري قرار دهند.

موسويان افزوده است: «ايران و عربستان مسئوليت دارند كه در راستاي دستيابي به توافقي جامع بر سر موارد اختلاف و منافع متقابل، با يكديگر به طور جدي گفت و گو كنند. احياي روابط دو كشور در خصوص امنيت، ثبات،‌ بقاي اجتماعي اقتصادي و مديريت بحران هاي سوريه، عراق و افغانستان، به سود هر دو كشور و كل منطقه است»

موسويان مي نويسد: ايران و عربستان مي توانند در سطح وزراي خارجه كميته دوجانبه اي تشكيل دهند تا منافع متقابل و امور مورد توافق را در چارچوب تحولات منطقه به بحث بگذارند؛ مسائلي مانند درگيري هايي كه دو طرف در آنها حضور دارند، دغدغه هاي امنيتي متقابل و سياست هاي منطقه اي.»

وي ادامه مي دهد كه به نظرش، يكي ديگر از زمينه هاي همكاري مشترك ايران و عربستان، صادرات نفت و خطوط لوله در خليج فارس است.»

ديپلمات پيشين ايران، تاييد «حيدر العبادي»‌، نخست وزير منتخب عراق از سوي ايران، آمريكا و عربستان را اتفاقي نادر دانست كه مي تواند «شروع خوبي براي ايران و عربستان براي همكاري در جهت تامين ثبات عراق» باشد.

او همچنين تشكيل يك شوراي اقتصادي با هدف توسعه روابط اقتصادي بين دو كشور را ممكن دانست و استدلال كرد كه ايران مي تواند در توسعه و اشتغال زايي در عربستان نقشي كليدي ايفا كند و عربستان نيز با دسترسي به فناوري هاي پيشرفته در ساخت و ساز و صنعت استخراج نفت مي تواند براي ايران مفيد واقع شود.

اين مقام سابق وزارت خارجه معتقد است كه مردم دو كشور مشتركات فرهنگي و مذهبي دارند كه مي تواند زمينه ديپلماسي بين دو ملت را فراهم سازد.

به گفته موسويان، آمريكا مي تواند به بازنويسي دكترين دفاعي و امنيتي رياض در قبال تهران كمك كند.

اول **
۰ نفر