۲۸ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۳۶
کد خبر: 81278126
T T
۰ نفر

شب ناآرام ایلام

۲۸ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۳۶
کد خبر: 81278126
شب ناآرام ایلام

ایلام - ایرنا - ساعت از دو بامداد گذشته و هنوز بسیاری از مردم شهر بیدارند، تصویر این كه چشم هایت را ببندی و دیگر هیچ گاه باز نكنی یا فردا عزیزی را از دست بدهی یا زیر آوار گرفتار شوی، كابوسی بود كه ایلامی ها دیشب آن را تجربه كردند.

هرچند اطلاع رسانی به موقع و مدیریت بحران از سوی مسوولان ایلام پس از نخستین زمین لرزه 4،5 ریشتری در ساعت 15 و 45 دقیقه روز یكشنبه (26 مرداد) در مورموری و پس لرزه های پی در پی آن سبب شد تا زلزله صبح دوشنبه تلفات جانی نداشته باشد، اما مردم همچنان با ترس و دلهره شب را به صبح می رسانند.

نگرانی مردم استان وقتی بیشتر شد كه در اثر وقوع بیش از 70 پس لرزه به دنبال زمین لرزه 6.1 ریشتری مورموری، زمین همچنان می لرزد و در ساعت های پایانی شب گذشته هم زلزله ای در شهرستان مرزی دهلران به وقوع پیوست كه بیش از 35 مجروح و 30 درصد خرابی به جا گذاشت.

عصر دیروز ساعت 16 پس از وقوع بیش از 50 پس لرزه خفیف، زمین لرزه ای با قدرت 5.7 ریشتر در بخش موسیان شهرستان دهلران به وقوع پیوست كه بر حجم خرابی ها افزود.

با وجود ترس و وحشت بسیاری از مردم شهرستان های مهران، دهلران، آبدانان و ایلام شب گذشته را در بیرون از منزل به صبح رساندند.

مردم زلزله زده مورموری و همچنین اهالی موسیان اكنون نیازمند توجه مسوولان ارشد كشوری هستند تا دوباره زندگی آرام به شهرها و روستاهای آنان بازگردد.

این در حالی است كه دمای هوا در استان بسیار بالاست و اكنون توفان شن و گرد و خاك شهرستان آبدانان را درمی نوردد و زندگی برای مردم زلزله زده كه در چادرها اسكان یافته اند را بسیار سخت كرده است.

با توجه به حجم بالای آسیب ها و ویرانی ها، آب، مواد غذایی و چادر از جمله نیازهای ضروری زلزله زدگان آبدانان و موسیان دهلران اعلام شده است.

خوشبختانه دو زمین لرزه آبدانان و دهلران با وجود زخمی كردن 317 نفر هیچ تلفات جانی نداشته است.

فرماندار آبدانان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان كرد: بر پایه اعلام مراكز علمی به ویژه مركز زلزله نگاری كشور، از ابتدای روز گذشته تاكنون، 130 زمین لرزه در این شهرستان رخ داده كه 11 مورد آن بالای 4.5 و 5 و 2 مورد نیز بالای 6 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بوده است.

«مجید عسگری» افزود: این پس لرزه های پی در پی، سبب وحشت و نگرانی مردم و خانواده ها شده به گونه ای كه شهروندان آبدانان در دو شب گذشته بیرون از خانه های خود و داخل خیابان و بوستان های شهر بسر بردند.

بخش مورموری شهرستان آبدانان در فاصله 210 كیلومتری جنوب خاوری شهر ایلام روز دوشنبه محل وقوع زمین لرزه ای به قدرت 6.1 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بود.

آبدانان در فاصله 180 كیلومتری و دهلران در فاصله 220 كیلومتر شهر ایلام واقع است.

7174/565/591
۰ نفر