۲ شهریور ۱۳۹۳، ۱۶:۵۵
کد خبر: 81284906
T T
۰ نفر
الزام شهرداري تهران در تهيه لايحه جامع كمك به خسارت ديدگان حوادث طبيعي و آني

تهران بزرگ-ايرنا-دو فوريت طرح الزام شهرداري تهران در هشتاد و هشتمين جلسه غيرعلني شوراي اسلامي شهر تهران براي ارائه لايحه جامع به منظور كمك به خسارت ديدگان حوادث آني در تهران تصويب شد.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا از اداره كل روابط عمومي و بين الملل شوراي اسلامي شهر تهران، دو فوريت طرح الزام شهرداري تهران، براي ارائه لايحه جامعي به منظور كمك به خسارت ديدگان حوادث طبيعي در شهر تهران در هشتاد و هشتمين جلسه شوراي اسلامي شهر تهران طرح و مورد بررسي قرار گرفت.

احمد مسجدجامعي رئيس شوراي اسلامي شهر تهران پيش از بررسي اين طرح اظهار كرد: اين طرح بخشي از سند در دست تهيه كميسيون نظارت شورا مبني بر بررسي حقوقي و قانوني وظايف دستگاه هاي ذي مدخل در ارتباط با حوادث غير مترقبه شهر تهران است.

وي ياد آور شد: به دليل سرگرداني شهروندان حادثه ديده طوفان در تهران، از كميسيون نظارت و حقوقي شورا خواستيم تا پيش از ارائه طرح جامع اصلي، تكليف خسارت حادثه ديدگان و نحوه كمك رساني به آنها هرچه سريعتر تعيين و مشخص شود بنابراين طرح فوق تنها برشي از آن طرح جامعي است كه كميسيون نظارت و حقوقي شورا در آينده ارائه خواهد كرد.

پرويز سروري رييس كميسيون نظارت و حقوقي شورا ضمن تاييد سخنان رييس شورا خاطر نشان كرد: اين طرح با استفاده از نظرات وي افزود:در طرح اصلي كه تهيه آن روبه اتمام است مباحث بيمه اي و ايجاد صندوقي براي ذخيره سازي اعتبارات مورد نياز در مواقع اضطراري نيز ديده شده است.

مهدي چمران عضو كميسيون شهرسازي و معماري شورا نيز گفت: تصويب چنين طرحي اين تصور را به وجود نياورد كه از اين پس شهرداري تهران، خسارت هاي احتمالي حوادث غيرمترقبه را پرداخت خواهد كرد؟ چرا كه از نظر حقوقي، وظيفه اي براي پرداخت مالي به خسارت ديدگان حوادث غيرمترقبه ندارد چرا كه ستاد مستقر در وزارت كشور مسوول اصلي پرداخت خسارت هاست.

محمدمهدي تندگويان نيز پيشنهاد داد در اين طرح پرداخت خسارت براي درختاني كه از بين مي روند نيز در نظر گرفته شود.

وي در ادامه گفت: براي تشويق حفظ باغات، بهتر است تسهيلاتي را براي باغداران و دارندگان فضاهاي سبزي كه در چنين حوادثي دچار خسارت مي شوند در نظر گرفته شود.

در نهايت طرح مذكور به تصويب اعضاي شوراي شهر رسيد.

در ماده واحده طرح آمده است كه شهرداري تهران بايد ظرف مدت 4 ماه از تاريخ ابلاغ اين مصوبه با در نظر گرفتن وظايف و اعتبارات در نظر گرفته شده سازمان ذي ربط در حوادث غيرمترقبه كشور و ساير قوانين و مقررات، لايحه جامعي به منظور كمك به خسارت ديدگان حوادث طبيعي آني در شهر تهران تهيه و به شورا ارائه كند.



*ضرورت تكميل پروژه هايي كه به نام حضرت امام (ره) مزين است

در ادامه هشتاد و نهمين جلسه غيرعلني شوراي شهر تهران، رييس كميته عمران شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به هفته دولت، بر ضرورت توجه به تكميل پروژه هاي فرودگاه حضرت امام، ميدان امام(ره)، مصلي بزرگ امام در تهران و مرقد مطهر ايشان تاكيد كرد.

اقبال شاكري با اشاره به هفته دولت و گرامي داشت آن، بر ضرورت توجه به اتمام و تكميل پروژه هاي مهمي كه در سطح كشور و تهران با نام امام خميني(ره) نام گذاري شده اند، تاكيد كرد و افزود: با توجه به اينكه در هفته دولت قرار داريم ضروري است كه به تكميل و اتمام پروژه هايي مانند، فرودگاه امام خميني (ره)، مصلي بزرگ تهران، ساماندهي ميدان امام خميني(ره) و در نهايت مرقد مطهر امام توجه و اهتمام ويژه اي صورت گيرد.

شاكري خاطر نشان كرد: حضرت امام خميني (ره) با توجه به چهره جهاني كه داشته و دارند، نيازي به نام گذاري هاي ما نداشته اند، اما حال كه نام 4 پروژه بزرگ كشور را مزين به نام ايشان كرده ايم بايد همت عالي را به خرج دهيم و پيش از آنكه عمر فيزيكي اين پروژه ها به اتمام برسد، از آنها بهره برداري كامل داشته باشيم.

رييس كميته فرهنگي شورا نيز با گرامي داشت هفته دولت خاطر نشان كرد: پارلمان شهري تهران ظرفيتي دارد كه مي تواند از تصميم گيري هاي كه در بالادست گرفته مي شود، بهره مند شود.

وي افزود: همانطوري كه تصويري از عملكرد مديريت شهري در تهران، در صحن شورا به تصوير كشيده مي شود پيشنهاد مي شود تصويري از مديريت كشور در زمينه اقتصاد مقاومتي، مباحث فرهنگي و پيشبرد تذكرات مقام معظم رهبري در اين زمينه را در شورا داشته باشيم.

شاكري با اشاره به جلسات مبني بر توافقات هسته اي در صحنه بين الملل گفت: سرنوشت كشور به خصوص مردم تهران در لايه لايه هاي اين توافق نامه رقم خواهد خورد، همانطور كه در مجلس اين تصميم گيري ها مطرح مي شود بهتر است در شوراي شهر تهران نيز گزارش از اين تصميم گيري ها ارائه شود.

وي با اشاره به حضور رئيس شوراي شهر تهران و شهردار در جلسات دولت يازدهم پيشنهاد داد: در جلسه يك سالگي دولت يازدهم نيز شهردار و رييس شورا حضور داشته باشند.

شاكري در ادامه به موضوع قطع شدن يارانه نوزادان اشاره كرد و افزود: اين كار با سياست تشويقي افزايش جمعيت منافات دارد و به نوعي سياست تنبيهي محسوب مي شود بنابراين انتظار مي رود كه موضوع توسط مسوولين پيگيري شود.

همچنين در اين جلسه يك فوريت طرح الزام شهرداري به ارائه لايحه ساماندهي بهره برداري فعال از اماكن ميراثي، تاريخي، انقلابي و ... كه در تملك شهرداري تهران است مورد بررسي قرار گرفت و به تصويب رسيد.

مرتضي طلايي در دفاع از اين طرح گفت: بهره برداري از كليه اماكني كه در اختيار شهرداري تهران قرار مي گيرد، ساماندهي مناسبي ندارد.

وي افزود: اين در شرايطي است كه موضوع تملك اين اماكن يك بحث است و چگونگي بهره برداري از آنها بحث ديگري است.

مهدي چمران نيز در تاييد سخنان طلايي افزود: در دوره دوم شوراي اسلامي شهر تهران طرح هايي در خصوص ساماندهي اماكن تاريخي و ... در تهران مصوب شده و شهرداري تهران ملزم به ارائه لايحه ايي درخصوص چگونگي بهره بردراي از اين اماكن شده بود اما تاكنون چنين لايحه اي نيامده است. با توجه به مباحثي كه در اين خصوص مطرح شد، اعضا شورا به يك فوريت طرح مذكور راي مثبت دادند.

تهرام/7245/564
۰ نفر