۴ شهریور ۱۳۹۳، ۱۰:۳۱
کد خبر: 81287163
T T
۰ نفر
محقق برجسته اروپايي: فرش دستباف ايران دو هزار سال قدمت دارد

كاشان– ايرنا- محقق برجسته و جهاني فرش، فرش دستباف كاشان را داراي شهرت جهاني دانست و گفت: فرش ايران بيش از دو هزار سال قدمت دارد.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومي دانشگاه كاشان 'پيتر رابرت جان فورد' مشهور به 'جيم فورد' در جمع اعضاي هيات علمي و دانشجويان گروه فرش دانشكده معماري و هنر دانشگاه كاشان، طرح و نقش فرش دستباف ايراني را جذاب و جالب دانست و اظهار داشت: طراحان فرش تا قرن 15 ميلادي در طراحي فرش از شكل هاي هندسي و مربع و تكرار آن استفاده مي كردند.

اين محقق برجسته اروپايي مقيم امريكا با بيان اينكه در آن دوران برخي از طرح هاي فرش كشورها بخصوص در عراق و تركيه از فرش ايراني الگو گرفته بود، افزود: در قرن 14 طراحان فرش ايران در دوره تيموريان به نقش هاي چيني از جمله 'يقه ابري' و نقش هاي 'رئال' نيز گرايش پيدا كردند.

رييس انجمن علمي فرش ايران نيز در اين نشست با اشاره به تاريخ فرش كاشان گفت: قدمت فرش كاشان را براساس شواهد مي توان به دوره تمدن 'سيلك' در هفت هزار سال قبل دانست.

'اميرحسين چيت سازيان' با بيان اينكه فرش كاشان شهرت جهاني دارد، افزود: اينكه محققان ديگر كشورها براي انجام تحقيق و آشنايي نزديك با فرش دستباف به كاشان سفر مي كنند، بيانگر علاقه آنان و شهرت جهاني فرش كاشان است.

وي با اشاره به اينكه قدمت فرش دستباف اين منطقه به پيش از اسلام مي رسد، خاطرنشان كرد: در برخي بافته هاي دستي ابريشمي كاشان كه از دوره ساساني برجا مانده و در كتاب ها به آن اشاره شده، شهرت نساجي اين شهرمشهود است.

بگفته وي در دوره ايلخانيان نيز پارچه زربفت و فرش طبق نوشته 'ماركوپولو' ايتاليايي وجود داشته و در دوره تيموريان نيز كاشان در زمينه فرش دستباف، مهد هنر بوده است.

چيت سازيان با بيان اينكه عمده فرش هاي ابريشمي دوره صفويه مربوط به كاشان است، يادآور شد: اين دوره يكي از دوران شكوفايي هنر فرش كاشان بشمار مي رود.

وي توجه علمي به فرش را از سال 75، زمان تاسيس رشته فرش در اين دانشگاه بيان كرد و گفت: اين دانشگاه در اين مدت پيشرفت هاي خوبي داشته و افراد متخصصي را نيز در زمينه هنر فرش تربيت كرده است.

562/545