۴ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۰۵
کد خبر: 81287235
T T
۰ نفر
محقق برجسته اروپایی: فرش دستباف ایران دو هزار سال قدمت دارد

كاشان - ایرنا - محقق برجسته و جهانی فرش با اشاره به شهرت جهانی فرش دستباف كاشان، قدمت این هنر ایرانی را بیش از دو هزار سال عنوان كرد.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی دانشگاه كاشان 'پیتر رابرت جان فورد' مشهور به 'جیم فورد' در جمع اعضای هیات علمی و دانشجویان گروه فرش دانشكده معماری و هنر دانشگاه كاشان، گفت: طرح و نقش فرش دستباف ایرانی بسیار جذاب است.

وی اظهار كرد: طراحان فرش تا قرن 15 میلادی در طراحی این هنر دستی از شكل های هندسی و مربع و تكرار آن استفاده می كردند.

این محقق برجسته اروپایی مقیم آمریكا با بیان اینكه در آن دوران برخی از طرح های فرش كشورها بخصوص در عراق و تركیه از فرش ایرانی الگو گرفته بود، افزود: در قرن 14 طراحان فرش ایران در دوره تیموریان به نقش های چینی از جمله 'یقه ابری' و 'رئال' گرایش پیدا كردند.

رییس انجمن علمی فرش ایران نیز در این نشست با اشاره به تاریخ فرش كاشان گفت: قدمت فرش كاشان را براساس شواهد می توان به دوره تمدن 'سیلك' در هفت هزار سال قبل دانست.

'امیرحسین چیت سازیان' افزود: فرش كاشان شهرت جهانی دارد و محققان بسیاری از سایر كشورها برای آشنایی نزدیك با آن به این شهر سفر می كنند.

وی بیان كرد: قدمت فرش دستباف كاشان به پیش از اسلام می رسد و در برخی بافته های دستی ابریشمی به جا مانده دوره ساسانی كه در كتاب ها نیز به آن اشاره شده، شهرت نساجی این شهر مشهود است.

به گفته چیت سازیان در دوره ایلخانیان نیز پارچه زربفت و فرش طبق نوشته 'ماركوپولو' ایتالیایی وجود داشته و در دوره تیموریان، كاشان در زمینه فرش دستباف، مهد هنر بوده است.

وی افزود: بیشتر فرش های ابریشمی دوره صفویه كه یكی از دوران شكوفایی هنر فرش كاشان بشمار می رود، مربوط به كاشان است.

رییس انجمن علمی فرش ایران گفت: رشته فرش در دانشگاه كاشان از سال 76 تاسیس و مورد توجه علمی قرار گرفت كه علاوه بر تربیت افراد متخصص، پیشرفت های خوبی در زمینه این هنر دستی داشته است.

591/562/545
۰ نفر