۹ شهریور ۱۳۹۳، ۹:۴۲
کد خبر: 81293740
T T
۰ نفر

پیشروی ارتش عراق به سوی شهر آمرلی

۹ شهریور ۱۳۹۳، ۹:۴۲
کد خبر: 81293740
پیشروی ارتش عراق به سوی شهر آمرلی

تهران - ایرنا - ارتش عراق با همراهی نیروهای 'پیشمرگ'، عملیات آزادسازی شهر تركمن نشین 'آمرلی' را از محاصره تروریست های داعش آغاز و تا 3 كیلومتری این شهر پیشروی كرده اند.

خبرگزاری 'رویترز' به نقل از دو تن از افسران ارتش عراق اعلام كرد كه ارتش عراق با همراهی پیشمرگ ها از چهار جهت به سوی این شهر شمالی عراق در حركت هستند.

آمرلی بیش از دو ماه است كه در محاصره تروریست های داعش قرار دارد و بیش از 15 هزار نفر از ساكنان این شهر اكنون با كمبود شدید آب و غذا و نبود دارو مواجه هستند.

اكثریت ساكنین این شهر كه تاكنون موفق به دفع حملات تروریست ها شده اند، شیعیان تركمنی هستند كه یكی از اهداف اصلی گروه تكفیری داعش محسوب می شوند.

یكی از افسران ارتش عراق كه از جانب منطقه 'العظیم' به سوی آمرلی در حركت است اعلام كرد كه پیشروی از این ناحیه به كندی صورت می گیرد، زیرا راه های منتهی به آمرلی توسط تروریست ها مین گذاری شده اند. وی فاصله نیروهایش تا آمرلی را 15 كیلومتر عنوان كرد.

این در حالی است كه پیشروی نیروهای ارتش عراق از سمت جنوب با سرعت بیشتری صورت می گیرد، به طوری كه نیروهای كرد و ارتش عراق روز گذشته تا 3 كیلومتری شهر آمرلی پیشروی كردند.

این افسر عراقی همچنین اعلام كرد كه بیش از 40 تروریست در حملات هوایی جنگنده های عراقی به مسیرهای مواصلاتی میان العظیم و روستای 'انجانه' به هلاكت رسیده اند.

روز شنبه همچنین جنگنده ها و هواپیماهای بدون سرنشین آمریكا (پهپاد) طی پنج حمله، مواضع داعش را در نزدیكی سد موصل (بزرگ ترین سد عراق) هدف قرار دادند.

در اثر این حمله یك خودروی زرهی تروریست ها، یكی از سنگرها و چندین قبضه سلاح و مهمات آن ها نابود و به ساختمانی در نزدیكی سد موصل خسارت وارد شد.

این سد مهم حدود دو هفته قبل توسط پیشمرگ ها و با همراهی نیروی هوایی آمریكا از اشغال داعش آزاد شد.

داعش به دنبال تصرف شهر موصل در تاریخ 10 ژوئن (20 خرداد) بخش های وسیعی از مناطق سنی نشین عراق، را به تصرف درآورد.

این گروه تكفیری كه علاوه بر عراق در سوریه نیز به فعالیت های تروریستی مشغول است، در تاریخ 29 ژوئن (هشتم تیرماه) در مناطق تحت تصرف خود در هر دو كشور 'خلافت' خودخوانده اعلام كرد.

روز شنبه همچنین نیروهای كرد عراق به سوی شهر شمالی 'زومار' نیز پیشروی كردند. به گفته سخنگوی پیشمرگ ها، آزادی این شهر می تواند به نیروهای كرد در جهت آزادسازی شهرهای 'ربیعه' و 'سنجار' از چنگال تروریست ها كمك شایانی كند.

از زمان حمله تروریست های داعش به عراق از آغاز سال میلادی جاری، خشونت ها در این كشور به بالاترین سطح از زمان درگیری های داخلی سال 2006- 2007 رسیده است.

روز گذشته انفجاری انتحاری در ورودی شهرك 'یوسفیه' واقع در جنوب بغداد 11 كشته بر جا گذاشت.

خاورم**9156**7074**1275
۰ نفر