۱۲ شهریور ۱۳۹۳، ۱۳:۵۱
کد خبر: 81298447
T T
۰ نفر
نخستین گام در گسترش تعاون ایجاد فرهنگ كار است

تهران - ایرنا - وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینكه در فرهنگ تعاون دچار مشكل هستیم، گفت: نخستین گام در گسترش تعاون ارتقای فرهنگ كار در جامعه است.

به گزارش ایرنا، علی ربیعی روز چهارشنبه در نخستین همایش ملی نقش تعاونی های نسل نوین در توسعه اقتصاد و فرهنگ كه در محل سالن اجلاس برگزار شد، ضمن تبریك هفته تعاون به تعاونگران، افزود: اگر تعاونی ها درست مدیریت شوند قدرت بزرگ اقتصادی محسوب خواهند شد.

وی اظهار داشت: تعاون در ذهن بنیانگذاران جمهوری اسلامی یك باور است زیرا با آموزه های اقتصاد اسلامی مطابقت دارد.

به گفته ربیعی، اقتصاد تعاونی اقتصادی است كه جنبه اجتماعی و فرهنگی دارد و مشاركت اجتماعی را افزایش می دهد.

وی با اشاره به سال های نخست انقلاب، افزود: به مرور كه در عرصه اقتصادی وارد شدیم استراتژی اصلی الگو با تعاون فاصله گرفت و در مدیریت اقتصادی به دلیل اینكه ساختار مناسبی برای این رویكرد ایجاد نكردیم لذا تفكر تعاون كم فروغ تر شد.

وی تصریح كرد: با نگاه عدالت محوری دوباره و با قدرت گفتمانی كه از سوی مقام معظم رهبری صورت گرفته، بخش تعاون جایگاه خود را ارتقا داد اما باز هم ساختار آن نامناسب است.

ربیعی اظهار داشت: هم اكنون پول زیادی در میان مردم به ویژه اقشار بالا دست جامعه وجود دارد، همچنین به دلیل فرهنگ آینده نگری در ایران اقشار پایین دست هم نقدینگی دارند.

وی ادامه داد: در صورتی كه این پول های خرد را به سیستم اقتصادی كشور در قالب تعاونی ها بیاوریم می توانیم اقتصاد كشور را تحرك بیشتری ببخشیم.

وی تاكید كرد: حتی در میان تصمیم سازان باید ذهنیت نسبت به بخش تعاون اصلاح شود.

ربیعی گفت: ویژگی اصلی اقتصاد تعاونی تولید بالا و توزیع ثروت است برای كاهش شكاف طبقاتی و افزایش سرمایه اجتماعی باید تعاونی ها فعال شوند.

وی با اشاره به توسعه نامتوازن در كشور، گفت: توسعه بخش تعاون می تواند به این نامتوازنی پاسخ دهد.

وزیر كار با بیان اینكه تعاونی می تواند كارآفرینی جمعی را برای ما به ارمغان بیاورد، گفت: در كشورهای توسعه یافته تعاونی ها نقش بالایی در صادرات و تولید ناخالص داخلی آن كشورها دارند.

وی گفت: هم اكنون 200 هزار شركت تعاونی با 43 میلیون عضو در ایران به ثبت رسیده كه از متوسط جهانی بالاتر می باشد.

به گفته ربیعی، در كل جمعیت جهان از هر 7 نفر یك نفر عضو تعاونی هستند و در ایران از هر سه نفر یك نفر عضو تعاونی می باشند.

وی گفت: نیمی از تعاونی ها تولیدی هستند و در بخش كشاورزی سهم تعاونی های روستایی 30 درصد است.

وی با اشاره به مشكلات بخش كشاورزی، بیان داشت: در این بخش زمین ها به طور عام خرد شده اند و با كمبود آب مواجه هستیم لذا بهترین راهكار برای استفاده از زمین های كوچك و رفع كمبود آب، كشت و برداشت در قالب تعاونی است.

ربیعی تصریح كرد: یكی از برنامه هایی كه در حفظ اشتغال داریم، حفظ 50 هزار شغل در مناطق روستایی كشور است.

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی اضافه كرد: 20 درصد مسكن ساخته شده در كشور توسط تعاونی ها انجام می شود، ضمن آنكه تاكنون یك میلیون مسكن مهر توسط این بخش احداث شده است.

ربیعی اظهار داشت: هم اكنون 80 درصد پسته و فرش دستباف در كشور در قالب تعاونی ها تولید می شود. همچنین 50 درصد حمل و نقل كشور از طریق تعاونی ها صورت می گیرد.

وی تاكید كرد: با توجه به توانایی های یادشده سهم بخش تعاون در اقتصاد كشور باید بیش از پیش افزایش یابد.

به گفته وی زنان سهم بالایی در فعالیت های تعاونی كشور دارند.

وی در خصوص مشاغل خانگی گفت: این نوع مشاغل به طور عام ناپایدار هستند لذا اگر از طریق تعاونی ها به هم مرتبط شوند، پایداری آنها نیز افزایش می یابد.

وی گفت: آسیب های جدی در بخش تعاون داریم كه قسمتی از این مشكلات در ساختارهای تعاونی ها موجود است.

وزیر تعاون همچنین به كمبود سرمایه در بخش تعاونی اشاره كرد و گفت: قرار بود میزان سرمایه بانك توسعه تعاون برای كمك به این بخش 5 برابر شود كه این مهم تاكنون تحقق نیافته است. این در حالی است كه وزارت كار در امر نظارت بر بخش تعاون نیز ضعیف عمل كرده كه باید این نقصیه جبران شود.

ربیعی تاكید كرد: برای توسعه تعاون و سیاستگذاری و حمایت های قانونی باید با مجلس متعامل شویم و كلینیك های عارضه یابی در خصوص ضعف تعاونی ها در استان ها ایجاد شود.

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در پایان اظهار امیدواری كرد: سال 93 سال جهشی برای بخش تعاون باشد.

اقتصام(3)9132/9123**1558