۱۵ شهریور ۱۳۹۳، ۱۴:۴۷
کد خبر: 81301885
T T
۰ نفر
ایرانیان صاحب كارت سلامت می شوند/ مرحله آزمایشی در حال انجام

تهران - ایرنا - قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، از طراحی كارت سلامت ایرانیان خبر داد و گفت، اجرای این طرح اكنون در مرحله آزمایشی قرار دارد.

دكتر ناصركلانتری روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: با صدور این كارت برای مردم، افراد سالم، در معرض خطر بیمار و مبتلا به بیماری شناسایی شده و راهكارهای لازم برای سالم ماندن، پیشگیری از ابتلا به بیماری و ارجاع به پزشك به آنان ارائه می شود.

وی تصریح كرد: طرح كارت سلامت ایرانیان اكنون به صورت آزمایشی در محمدیه قزوین اجرا می شود كه طی آن هر پایگاه و مركز بهداشتی، 12 هزار و 500 نفر را تحت پوشش قرار داده و آنها را از نظر عوامل خطر بیماری مانند علائم بیماری های غیرواگیر و مزمن یا رفتارهایی مانند سیگار كشیدن، مصرف نمك، میوه نخوردن، دیابت، فشار خون و چربی خون غربالگری می كنند.

قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان كرد: با صدور این كارت بطور مثال مشخص می شود كه فرد طی 10 سال آینده در معرض ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی قرار دارد و بیماری ها نیز به موقع شناسایی می شوند كه بسیار ارزشمند است.

كلانتری گفت: اگر نتیجه طرح كارت سلامت ایرانیان، خوب و مطلوب باشد، این طرح در سال دوم اجرای طرح تحول بهداشت یعنی سال آینده در تمام كشور اجرا خواهد شد.

وی یادآور شد: افراد در این كارت به افراد سالم، در معرض خطر و بیمار تقسیم بندی می شوند كه به افراد سالم مشاوره هایی در زمینه اینكه چكار كنند كه سالم بمانند، ارائه می شود؛ به افراد در معرض خطر نیز مشاوره های تغذیه ای، روانی، ورزشی و خودمراقبتی ارائه می شود.

كلانتری تاكید كرد: افراد دارای عوامل خطر بیماری نیز برای درمان به پزشك ارجاع داده می شوند و مركز بهداشتی كارهای آنان را پیگیری خواهد كرد.

اجتمام(4) ** 9185 ** 1071
۰ نفر