۱۸ شهریور ۱۳۹۳، ۱۵:۳۸
کد خبر: 81306181
T T
۰ نفر
گردآوري 1700 عنوان كتاب درباره امام رضا(ع) در جشنواره كتاب سال رضوي

مشهد - ايرنا - دبير جشنواره بين المللي انتخاب كتاب سال رضوي گفت: در چارچوب پنج دوره برگزاري اين جشنواره هزار و 700 عنوان كتاب درباره سيره، دانش، تاريخ و معارف امام رضا(ع) از نويسندگان داخل و خارج كشور گردآوري شده است.

'محمدهادي زاهدي' روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در مشهد افزود: جشنواره انتخاب كتاب سال رضوي از جمله جشنواره هاي بين المللي اجرا شده طي سالهاي اخير است كه آثار و بركات مطلوبي داشته و توانسته با تمام نويسندگان داخل و شماري از نويسندگان خارج از كشور ارتباط برقرار كند.

وي گفت: تاكنون دو دوره از اين جشنواره توسط وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي و پنج دوره آن توسط آستان قدس رضوي برگزار شده است.

دبير جشنواره بين المللي انتخاب كتاب سال رضوي افزود: مراسم پاياني هفتمين دوره اين جشنواره 22 شهريور ماه در تالار بنياد پژوهشهاي اسلامي آستان قدس رضوي برپا و برگزيدگان آن معرفي مي شوند.

وي ادامه داد: با توجه به اينكه كتاب يكي از رسانه هاي موثر در تبادل انديشه است و هنوز قدرت رسانه اي خود را حفظ كرده و رشد فزاينده در حوزه انديشه داشته طبيعتا انتخاب يا بهگزيني كتابهاي مربوط به حوزه معارف رضوي اهميت ويژه داردتا مفاهيم مربوط به دانش، سيره و معارف امام رضا(ع) به نحو بايسته منتقل شود.

او گفت: آثار برگزيده طي پنج دوره برگزاري اين جشنواره به زبانهاي مختلف ازجمله عربي، انگليسي، اردو، روسي، فرانسوي، كردي و تركي ترجمه و چاپ شده كه نشانگر استقبال نويسندگان خارجي از جشنواره است.

زاهدي بيان كرد: در سالهاي گذشته برگزيدگاني از كشورهاي پاكستان، تركيه، لبنان و عراق در اين جشنواره داشتيم كه اميدواريم در مسير تداوم جشنواره با آثار بهتر و بيشتري از نويسندگان داخلي و خارجي مواجه شويم.

رييس سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي افزود: فراخوان هفتمين جشنواره بين المللي انتخاب كتاب سال رضوي براي 14 هزار ناشر در داخل و خارج كشور ارسال شد كه شامل ناشران حوزه علمي در داخل كشور و ناشران حوزه فرهنگي در خارج كشور بود.

زاهدي گفت: فراخوان اين جشنواره با همكاري سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامي و وزارت امور خارجه براي 80 كشور ارسال شد و سپس 320 اثر را از داخل و خارج از كشور دريافت كرديم كه از اين تعداد 275 اثر به زبان فارسي و 45 اثر به زبانهاي خارجي است.

وي اهداف برگزاري اين جشنواره را اشاعه و ترويج فرهنگ منور رضوي، گسترش فعاليتهاي علمي، هنري و پژوهشي مرتبط با سيره، زندگي و ابعاد مختلف شخصيت امام رضا(ع)، شناسايي، تجليل و حمايت از توليدكنندگان و پديدآورندگان آثار برتر فرهنگي و هنري در زمينه فرهنگ رضوي و كمك به انتشار گسترده آنها عنوان كرد.

دبير جشنواره انتخاب كتاب سال رضوي افزود: بخشهاي اين جشنواره شامل 'كتاب برتر، كتاب ديجيتال برتر، پايان نامه برتر، ناشر برتر و آثار شايسته چاپ' و بخش كتاب برتر نيز به تنهايي شامل موضوعاتي از جمله 'علوم و معارف رضوي، تاريخ و سيره رضوي، زيارت، طب الرضا، شعر، داستان، كودك و نوجوان، ترجمه و زبانهاي خارجي' است.

وي بيان كرد: در هفتمين جشنواره انتخاب كتاب سال رضوي 21 پايان نامه، 56 اثر در بخش آثار شايسته چاپ و 38 اثر در بخش كتاب ديجيتال و باقي آنها مربوط به بخشهاي ديگر است.

او با اشاره به ويژگيهاي آثار ارسالي امسال به جشنواره انتخاب كتاب سال رضوي گفت: تعداد پايان نامه هاي مربوط به معارف، سيره، علوم رضوي و آثار شايسته چاپ ارسالي به اين جشنواره از رشد خوبي برخوردار بود و استقبال بهتري از بخش كودك اين جشنواره شد.

وي با اشاره به داوري آثار ارسالي به جشنواره در هشت بخش توسط استادان مجرب حوزه و دانشگاه نيز اظهارداشت: از مجموع آثار ارسالي به هفتمين جشنواره بين المللي انتخاب كتاب سال رضوي 16 اثر داخلي و خارجي برگزيده شد كه برگزيدگان خارجي شامل دو نويسنده پاكستاني و يك نويسنده لبناني است.

زاهدي افزود: از مجموع آثار برگزيده اين جشنواره، انتخاب ناشر در حوزه كتاب برتر حوزه كودك و نوجوان و فعال در حوزه ترجمه كتاب خارجي از آثار ارسالي مربوط به داخل كشور بوده است.

وي بيان كرد: تعداد آثار ارسالي به بخش كتاب برتر حوزه طب الرضا كه براي نخستين بار به هفتمين دوره جشنواره انتخاب كتاب سال رضوي اضافه شد نيز 12 اثر بود كه به دليل ضعيف بودن آنها در اين بخش داوران هيچ اثري را برتر ندانستند.

رييس سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي گفت: در مجموعه كتابخانه هاي اين سازمان كتابخانه اهل بيت(ع) وجود دارد كه در دل آن كتابخانه تخصصي امام رضا(ع) مي باشد و آثار ارسالي از پنج دوره برگزاري جشنواره انتخاب كتاب سال رضوي در اين كتابخانه گردآوري و در اختيار محققان و نويسندگان قرار مي گيرد.

زاهدي افزود: هدف از برگزاري اين جشنواره بهگزيني و شناسايي آثار مربوط به امام رضا(ع) مي باشد لذا تاكنون در بخش شناسايي و گردآوري آثار هر اثري كه طي چند سال گذشته در كشور مربوط به امام رضا(ع) و خاندان ايشان توليد و در قالب اين جشنواره جمع آوري شده و در حوزه شناسايي و معرفي آثار موفق بوده است.

وي بيان كرد: در حوزه بهگزيني آثار رسيده به جشنواره انتخاب كتاب سال رضوي نيز با توجه به داوران متخصص در گروههاي مختلف به نظر مي رسد بهترين آثار طي چند سال اخير شناسايي و معرفي شده اند.

دبير جشنواره انتخاب كتاب سال رضوي استقبال حوزويان را از جشنواره انتخاب كتاب سال رضوي نيز مطلوب ارزيابي و بيان كرد: در سالهاي گذشته برگزيدگان اين رويداد در حوزه هاي علوم، معارف و سيره رضوي اغلب از بزرگان حوزه از جمله آيت الله جواد آملي و آيت الله مصطفوي بودند.

وي با اشاره به حمايت از پايان نامه هاي دانشجويي در قالب اين جشنواره نيز گفت: سازمان كتابخانه هاي آستان قدس در سال 1392 از 16 پايان نامه مربوط به حضرت رضا(ع) حمايت معنوي و مادي داشته است.

زاهدي افزود: از كساني كه در حوزه سيره، تاريخ، دانش و معارف رضوي پايان نامه نوشته باشند كه به تاييد هيات داوران جشنواره انتخاب كتاب سال رضوي برسد حمايت معنوي در قالب دراختيار گذاشتن منابع مكتوب و حمايت مادي در قالب پرداخت كمك هزينه نقدي براي پايان نامه صورت مي گيرد.

7489/660/ 684
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ