۲۱ شهریور ۱۳۹۳، ۸:۱۱
کد خبر: 81309119
T T
۰ نفر
رییس جمهوری در جلسات هیات دولت با اجماع اعضا تصمیم می گیرد

تهران- ایرنا- دبیر هیات دولت می گوید كه آگاهی و گستره دانش رییس جمهوری در موضوعات مختلف برای وی و شاید خیلی از اعضای دولت بسیار جالب و در مواردی به دلیل تفاوت با زمینه های تحصیلی و تجربی وی ، شگفت آور است.

«محسن حاجی میرزایی» در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار سیاسی ایرنا با بیان اینكه در جلسات هیات دولت ورود رییس جمهوری به مباحث بسیار تخصصی؛ فوق العاده دقیق و با حوصله است، می افزاید: دكتر روحانی در همه مباحث تخصصی حضور تخصصی و موثر دارند و سوالات و دیدگاه هایی كه مطرح می كنند حاكی از اشراف ایشان به مسایل فنی و تخصصی درباره موضوعات مختلف است.

وی تصریح می كند: رییس جمهوری در موضوعاتی كه به ویژه احتمال افزایش بی انضباطی مالی، تعرض به منابع بانك مركزی یا افزایش تورم و فشار به اقشار محروم می رود در جلسات هیات دولت با حساسیت ویژه ای وارد موضوع شده و با دقت فراوانی مباحث را مدیریت ومراقبت می كنند.

دبیر هیات دولت می گوید: تفاوت چندانی در جلسات هیات دولت به ریاست دكتر روحانی و معاون اول رییس جمهوری وجود ندارد و در تعداد كمی از جلسات آقای رییس جمهور به دلیل سفر استانی یا خارج از كشور، حضور ندارند و جلسه به ریاست معاون اول رییس جمهوری برگزار می شود.

وی تاكید می كند: جلسات دولت منظم و دقیق در هر هفته دو نوبت به ریاست دكتر روحانی تشكیل می شود و در غیاب وی ریاست جلسه به عهده معاون اول رییس جمهوری است.

حاجی میرزایی این را نیز اضافه می كند كه دكتر جهانگیری به مدد تجربیات ارزنده در دوران استانداری؛ نمایندگی و وزارت، اشراف كامل بر همه موضوعات مطرح شده در دولت دارد و مشاركت و نقش قوی و موثری در پیشبرد مباحث و تصمیم گیری در دولت ایفا می كند و به نظر می رسد كه حضور وی اعتبار خاصی را به این موقعیت كه كمی آسیب دیده بود، داده است.

وی تصریح می كند: یكی از رویكردهای جدی در این دولت این است كه صدای جامعه را بشنود و از دیدگاه های بیرون از دولت آگاه باشد. بنابراین تمام تلاش دولت این است كه حرف مهمی شنیده نشده باقی نماند و از همه ظرفیت های جامعه برای تصمیم گیری استفاده شود.

وی می گوید كه دولت این موضوع را جفا در حق جامعه می داند كه در یك موضوع از همه ظرفیت دانشی و تجربی استفاده نكند و موضوع را صرفا از زاویه دید دستگاه های اجرایی رویت كند.

متن كامل این گفت وگوی تفصیلی را در ذیل می خوانید:



***ركود تورمی بی سابقه



**ایرنا: پیش از آنكه در مورد عملكرد هیات دولت سوال كنم، لطفا مصوبات هیات دولت را تشریح كنید كه تا چه حد اقتصادی، سیاسی و یا شامل موضوعات دیگر است؟

++حاجی میزرایی: دولت در شرایطی كار خود را آغاز كرد كه با پدیده ای به نام ركود تورمی مواجه بود و حداقل در نیم قرن اخیر بی سابقه است، ما در دوره هایی ممكن است تورم و یا ركود بیشتر را تجربه كرده باشیم اما تركیب ركود و تورم پدیده كم سابقه ای در تاریخ ایران به ویژه در نیم قرن اخیر است.

بسیاری از بنگاه ها با طلب های بسیاری كه از دولت داشتند و عدم پرداخت این مطالبات در حال ورشكستگی و توقف فعالیت بودند. بنگاه های اقتصادی با كمبود نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه بودند، رشد اقتصادی كشور منفی و همه ساله از اندازه اقتصاد كشور كاسته می شد و به تناسب كاسته شدن از حجم اقتصاد، بیكاری افزایش و رفاه اجتماعی كاهش می یافت.

بنابراین ضروری بود كه دولت تمركز ویژه ای برای خروج از این وضعیت داشته باشد زیرا این وضعیت بسیاری از حوزه های مهم دیگر و بخش عظیمی از شئونات اقتصادی؛ اجتماعی و فرهنگی از جمله اشتغال، درآمد و رفاه عمومی را متاثر می كند، درجه وابستگی كشور را تشدید می كند و بحران های متعددی را موجب می شود.

دولت برای اینكه بتواند این موضوع را سازماندهی و برای خروج از این وضعیت تدبیر كند، تمركز ویژه ای داشته و بخش مهمی از زمان خود را به ساماندهی اقتصاد كشور اختصاص داده است البته این بدان معنا نیست كه از موضوعات دیگر غفلت شده است. كما اینكه در حوزه اجتماعی بحث تحول نظام سلامت یك رویداد بزرگ در كشور است و امروز همه مردم آثار آن را به عنوان یك اقدام استراتژیك و مهم مشاهده می كنند. یا بحث محیط زیست، حفظ آن و جلوگیری از آلودگی هوا كه یك بحران جدی برای بسیاری از شهرهای بزرگ كشور بود، دولت وارد شد و تصمیم گیری هایی در این زمینه انجام داد؛ در بسته مربوط به محیط زیست نیز، فروردین ماه در مورد استاندارد كردن سوخت خودروها و خودروهای در حال حركت تصمیم گیری و به موضوع فرسودگی خودروها توجه كردیم و این كه می توان چه تدابیری برای آلودگی كمتر خودروهای در حال حركت اتخاذ كرد.

درمورد آلودگی ناشی از منابع ساكن و نیروگاه ها بررسی های لازم انجام شد و تصمیم گیری مناسب به عمل آمد، حمل و نقل و مدیریت سفر، اینكه تقاضای سفر را به نحو مناسب مدیریت كنیم، پیش بینی هوا، آموزش و اطلاع رسانی و زیرساخت های شهری از جمله مباحثی بود كه در بسته مربوط به جلوگیری از آلودگی هوا مورد توجه و تصمیم گیری قرار گرفت.

در موضوع رفاه اجتماعی بحث سبد امنیت غذایی یك اقدام اجتماعی بود كه در دولت انجام شد، یا لایحه جامع وكالت یكی از مهمترین لوایح تاثیرگذاری است كه در این دولت بررسی و تصمیم گیری شد و به تصویب هیات وزیران رسید و طی روزهای آتی تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد. این لایحه در 33 جلسه كمیته فرعی و 14 جلسه كمیسیون اصلی بررسی شد كه نهایتا بعد از چندین جلسه بحث و گفت و گو این لایحه به تصویب هیات دولت رسید كه در حال طی مراحل ابلاغ است تا تقدیم مجلس شورای اسلامی شود.

یك لایحه مهم دیگر مربوط به انضباط اقتصادی و تنظیم سازوكارهای مالی دولت و بحث بی انضباطی در روابط مالی بود كه مشكلات جدی را برای كشور به وجود می آورد.

یكی از مهمترین دلایلی كه دولت توانست تورم را به میزان قابل توجهی مهار كند ناشی از انضباطی است كه در امور مالی خود ایجاد كرده است، در این راستا لایحه ای را تنظیم كردیم و احكامی را كه در بودجه های سالانه دولت معمولا وجود دارد و اعتبار آن یكساله است اما ماهیت دایمی دارد، مشخص و تقدیم مجلس كردیم. این كار می تواند بودجه ریزی در كشور را آسان تر و تصمیم گیری درباره بودجه های سالانه را راحتتر و روانتر كند و از كارهای تكراری و اختصاص وقت بیش از حد و غیر ضروری جلوگیری كند.



**ایرنا: ارتباط رییس جمهور با وزرا و معاون اول و حضور و غیاب اعضای كابینه چگونه است؟

++حاجی میزرایی: حضور وزرا در دولت ثبت می شود حتی دقایق تاخیرشان در دولت ثبت و به استحضار رییس جمهور و معاون اول می رسد بنابراین جلسات دولت بسیار منظم، سر وقت و دقیق تشكیل می شود و همه اعضا در جلسات دولت مشاركت فعالانه دارند. خوشبختانه این دولت ازانباشت تجربی و دانشی عظیمی برخوردار است و مجال كافی و دانش لازم برای بررسی عمیق موضوعات فراهم است. مواردی است كه حتی ممكن است رییس جمهور دیدگاهی را داشته باشد و وزرا دیدگاه دیگری داشته باشند كه بسیار خوب مورد بحث قرار می گیرد و رییس جمهوری از دیدگاه ها استقبال می كنند، حتی در مواردی علی رغم اینكه رییس جمهوری دیدگاه دیگری داشته اند به رای و نظر اعضای دولت احترام گذاشته و آن رای و تصمیم را انتخاب كرده اند. البته این مورد زیاد پیش نیامده اما نشان دهنده آن است كه در دولت مباحث، بسیار دقیق و به دور از ملاحظات مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.



**ایرنا: جلسات هیات دولت به ریاست رییس جمهوری و معاون اول چه تفاوتی دارد؟

++حاجی میرزایی: تفاوت چندانی ندارد، تعداد كمی از جلسات كه آقای رییس جمهور به دلیل سفر استانی و یا خارج از كشور به ریاست معاون اول رییس جمهوری برگزار می شود.

جلسات دولت منظم و دقیق در هر هفته دو نوبت به ریاست دكتر روحانی تشكیل می شود و در غیاب ایشان ریاست جلسه به عهده دكتر جهانگیری است. دكتر جهانگیری نیز به مدد تجربیات ارزنده در دوران استانداری؛ نمایندگی و وزارت اشراف كاملی بر همه موضوعات مطرح شده در دولت دارند و مشاركت و نقش قوی و موثری در پیشبرد مباحث و تصمیم گیری در دولت ایفا می كنند و به نظر می رسد كه حضور ایشان اعتبار خاصی را به این موقعیت كه كمی آسیب دیده بود داده است.

یكی از كاركردهای مهم دولت علاوه بر تصمیم گیری كه در قالب مصوبه منعكس می شود هماهنگی های بین دستگاهی است، در واقع برای بسیاری از هماهنگی هایی كه بین دو یا سه دستگاه و یا چند دستگاه یا همه دستگاه ها لازم است در درون دولت انجام می شود، بسیاری اوقات درحواشی دولت جلسات محدودتر و با جمع كوچكتری تشكیل می شود و هماهنگی لازم بین دستگاه ها ایجاد می شود كه شاید اگر قرار باشد خارج از جلسه دولت انجام شود مستلزم زمان بیشتر خواهد بود اما در جلسات دولت این كار به نحو مناسبتری انجام می شود.



**ایرنا: آیا تاكنون در جلسات بحثی پیش آمده است؟ آیا اتفاق افتاده بر سر كم كاری، رییس جمهوری كسی را بازخواست كند یا عصبانی شود؟

++حاجی میرزایی: بحث ها بسیار جدی است، دستگاه ها با حساسیت ویژه ای ماموریت های خود را تعقیب می كنند، واقعا من گاهی اوقات نگران سلامتی بعضی از اعضای دولت می شوم زیرا به حدی با انرژی، حرارت و احساس مسوولیت در موضعی كه فكر می كنند درست است سخن می گویند و جدیت به خرج می دهد كه حاكی از احساس مسوولیت فراوان و نشان دهنده این است كه مباحث را بسیار جدی و مهم تلقی می كنند و حضور بسیار جدی دارند.

گاهی اوقات مباحث بسیار روان است و با كمترین اصطكاك انجام می شود اما برخی موضوعات چالشی است، دیدگاه های متفاوتی در مورد آن وجود دارد و هر دیدگاهی تلاش می كند با استدلال های خاص خود دیدگاه خود را بیان و دیگران را متقاعد كند كه این نظردرست است، آن تلاشی كه برای بیان دیدگاه ها انجام می شود و تكاپویی كه برای این كار وجود دارد بسیارارزشمند و قابل احترام است.

نمی توانم عنوان عصبانیت را بكار ببرم اما رییس جمهوری در موضوعاتی كه به ویژه احتمال افزایش بی انضباطی مالی، تعرض به منابع بانك مركزی یا افزایش تورم و فشار به اقشار محروم می رود با حساسیت ویژه ای ورود پیدا می كنند و با دقت فراوانی مباحث را مدیریت ومراقبت می كنند.

همچنین در مواردی اعضای دولت را بازخواست و مورد سوال قرار می دهند و در مواردی هم نقد می كنند و كاملا تمام عیار به عنوان یك رییس دقیقا موارد را پیگیری می كنند. ورود ایشان به مباحث بسیار تخصصی، فوق العاده دقیق و با حوصله است، آقای دكتر روحانی در همه مباحث تخصصی حضور تخصصی و موثر دارند و سوالات و دیدگاه هایی كه مطرح می كنند حاكی از اشراف ایشان به مسایل فنی و تخصصی درباره موضوعات است.

آگاهی و گستره دانش ایشان در موضوعات مختلف برای من و شاید بسیاری از اعضای دولت بسیار جالب و در مواردی به دلیل تفاوت با زمینه های تحصیلی و تجربی ایشان، شگفت آور است.



**ایرنا: در مورد عملكرد هیات دولت بفرمایید؟ مهمترین موضوعاتی كه در مدت یكسال روی كار آمدن دولت تدبیر و امید در دستور كار دولت قرار گرفته چیست؟

++حاجی میرزایی: هیات وزیران به استناد قانون اساسی و به عنوان یك ركن مهم در قوه مجریه حق دارد برای انجام وظایف اداری و تامین اجرای قوانین و تنظیم سازمانهای اداری به وضع تصویبنامه و آیین نامه بپردازد، ریاست هیات وزیران به عهده رییس جمهور است كه بر كار وزیران نظارت دارد و با اتخاذ تدابیر لازم به هماهنگ كردن تصمیم های وزیران و هیات دولت می پردازد و با همكاری وزیران برنامه و خط مشی دولت را تعیین و قوانین را اجرا می كند.

در موارد اختلاف نظر یا تداخل وظایف قانونی دستگاه های دولتی، در صورتی كه نیاز به تفسیر یا تغییر قانون نداشته باشد تصمیم هیات وزیران كه به پیشنهاد رییس جمهور اتخاذ می شود لازم الاجراست.

بنابراین از یك سو هیات وزیران به عنوان بازوهای رییس جمهور در تدوین برنامه و خط مشی دولت برای اداره كشور نقش ایفا و برای اجرای قوانین برنامه ریزی می كند و از سوی دیگر برای انجام وظایف اداری و تنظیم سازمانهای اجرایی، تصویب نامه یا آیین نامه وضع می كند.

برنامه و خط مشی دولت یا تمهید اجرای قوانین و تصویب آیین نامه های اجرایی آن یا هماهنگی میان دستگاه های اجرایی یا داوری در مورد اختلاف بین وظایف دستگاه های دولتی است و این كاركردها هیات دولت را به عنوان یك نهاد بسیار مهم و تاثیر گذار در تحقق پیشرفت و بهبود امور تبدیل می كند و سازمانی مهم برای رییس جمهوری در تحقق برنامه های مورد نظر ایشان است.



***تصمیمات كلیدی هیات وزیران در یكسال اخیر

طی مدتی كه از آغاز به كار این دولت می گذرد موضوعات مهمی در دستور كار هیات وزیران قرار گرفته كه اگر بخواهیم چند مورد از مهم ترین تصمیمات را طی سال گذشته مورد بررسی و اشاره قرار دهیم می توانیم به تصمیم گیری در مورد استمرار طرح هدفمندی یارانه ها؛ تصمیم گیری در مورد حمایت از تولید رقابت پذیر و رفع موانع آن؛ خروج از ركود و رونق اقتصادی؛ ارتقای نظام مالی و ایجاد انضباط مالی در كشور؛ لایحه الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت؛ بهبود نظام سلامت؛ مبارزه با آلودگی؛ حمایت از اقشار ضعیف تحت عنوان طرح حمایت غذایی و امنیت غذایی؛ لایحه جامع وكالت، قانون بودجه سال 1393 و مواردی از این قبیل كه در دولت به تصویب رسید، از جمله تصمیمات مهمی و كلیدی است كه در این دولت اتخاذ شده است.



**ایرنا: منظورتان از آخرین مصوبه در حمایت از اقشار كم در آمد كدام مورد است؟

++حاجی میرزایی: دولت تصمیم گرفت كه به مستمری بگیرهای كمیته امداد امام خمینی (ره) و افرادی كه تحت پوشش سازمان بهزیستی و كسانی كه توسط این سازمان ها شناسایی می شوند سبدی را تحت عنوان سبد حمایتی تقدیم كند، ارزش این سبد به ازای هر فرد از خانوار 30 هزار تومان است. خانوارهای دو نفره 60 هزار تومان و به ازای هر فرد اضافه خانوار 10 هزار تومان به آن اضافه می شود، سقف ارزش این سبد كالا 120 هزار تومان است كه در اختیار اقشار ضعیف و تحت پوشش كمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی قرار می گیرد.



**ایرنا: آیا این طرح اكنون اجرا شده است؟ زمان توزیع آن چگونه است؟

++حاجی میرزایی: بله مرحله نخست آن انجام شد. فعلا یك مرحله انجام شده و طی سال، چند نوبت انجام خواهد شد. تصمیمی هم برای توزیع شیر رایگان اتخاذ شده كه طی سال تحصیلی 94-93 حداقل 70 نوبت شیر بین دانش آموزان مقطع ابتدایی و دوره اول متوسطه توزیع می شود.



***رییس جمهوری و معاون اول حضور افراد خارج از هیات دولت را در جلسات تایید می كنند



**ایرنا: در مورد ساز و كار اداره جلسات هیات دولت و در مورد حضور و غیاب وزرا بفرمایید؟ دستور كار جلسات هیات دولت چگونه است؟

++حاجی میرزایی: اعضای هیات وزیران به موجب آیین نامه داخلی دولت تعیین شده اند و فردی غیر از اعضای هیات دولت تنها در صورت تایید رییس جمهوری یا معاون اول رییس جمهوری می تواند در جلسه دولت شركت كند.

بخشی از موضوعاتی كه در دستور كار دولت قرار می گیرد مربوط به بررسی رویدادهای روز و مرور وضعیت كلی كشور است، همچنین تحلیل درباره شرایط عمومی و مهمترین مسایل روز ایران؛ منطقه و جهان به عنوان یك دستور كار ثابت در همه جلسات دولت وجود دارد.

بخش دیگری از وقت هیات دولت به بررسی پیشنهاد هایی كه از دستگاه های اجرایی در ارتباط با صلاحیت های قانونی هیات اختصاص می یابد و بخشی نیز به استماع گزارش هایی كه توسط دستگاههای اجرایی در موضوعات مهم مورد خواست دولت ارایه می شود تعلق می گیرد.

پیشنهادهایی كه از دستگاه های اجرایی به رییس جمهوری یا معاون اول ایشان ارسال می شود به پیشنهاد دستگاه و تشخیص رییس جمهور یا معاون اول به چهار دسته عادی، فوری، دوفوریتی و آنی تقسیم می شود. هریك از این دسته بندی ها تابع فرآیند خاصی است كه در آیین نامه داخلی هیات دولت به تفصیل درباره آن تعیین تكلیف شده است؛ به عنوان مثال پیشنهادهایی كه در طبقه بندی عادی قرار می گیرند پس از ارجاع به دفتر هیات دولت، ابتدا مورد بررسی مقدماتی قرار می گیرد.

در این بررسی مقدماتی ضمن بررسی سوابق موضوع و صلاحیت دولت برای تصمیم گیری درباره آن و جنبه های حقوقی، موضوع به كمیسیون ذیربط جهت طی فرآیند ارجاع می شود و در مواردی كه مغایرتی داشته باشد طی گزارش به معاون اول رییس جمهوری، كسب تكلیف خواهد شد.

در كمیسیون نیز ابتدا ضمن بررسی دقیق محتوا و شناسایی ذینفعان و دستگاه های مرتبط با پیشنهاد، با ارسال پیشنهاد و طرح سوالات، استعلام انجام می شود.

پس از دریافت پاسخ استعلام از دستگاه های مرتبط، شرح منسجمی از موضوع و دیدگاه های ارایه شده درباره آن توسط دبیرخانه كمیسیون، تدوین و ضمن ارسال برای اعضای كمیسیون تخصصی كه متشكل از صاحبنظران دولتی و غیر دولتی هستند در جلسه كمیسیون تخصصی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و در مواردی كه پیشنهاد دارای ابعاد گسترده و پیچیده باشد ممكن است این جلسات تخصصی تا 20 یا 30 جلسه هم ادامه یابد.

البته درباره برخی موضوعات نیز در یك یا دو جلسه تخصصی تصمیم گیری می شود. نتیجه این جلسه به همراه دیدگاه های عرضه شده درباره موضوع توسط دبیرخانه كمیسیون تنظیم وبرای اعضای كمیسیون فرعی مرتبط كه متشكل از معاونین دستگاههای عضو كمیسیون هستند ارسال می شود و از آنها برای جلسه بررسی موضوع دعوت می شود.

موضوعات در كمیسیون تخصصی از حیث فنی و تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد اما در كمیسیون فرعی به لحاظ مدیریتی و سیاسی موضوعات بررسی می شوند و گزارش این جلسه كه می تواند درباره یك موضوع به چندین جلسه هم ادامه یابد به كمیسیون اصلی كه متشكل از اعضای منتخب هیات دولت است گزارش می شود.

در آنجا پس از بررسی موضوع از جنبه های كلان و از حیث انطباق با سیاست های دولت تصمیم گیری می شود و نتیجه این كمیسیون به هیات وزیران جهت بررسی نهایی و تصمیم گیری گزارش می شود. در مواردی كه هریك از این مراحل، كار مرحله قبل را كافی تشخیص ندهد با عودت كار به مرحله قبلی و طرح سوالات مشخصی درخواست بررسی مجدد و تكمیل پیشنهاد را ارایه می كند.



** هفت كمیسیون اصلی



**ایرنا: دولت چند كمیسیون دارد؟

++حاجی میرزایی: دولت دارای هفت كمیسیون اصلی است كه هر پیشنهاد با توجه به محتوا و ارتباط موضوعی به یكی از این كمیسیون های هفت گانه ارجاع می شود.

این كمیسیون ها، شامل «اقتصاد»، «امور اجتماعی و دولت الكترونیك»، «فرهنگی»، «سیاسی و دفاعی»، «امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست»، «لوایح» و «علمی، تحقیقاتی و فناوری» است. موارد ذكر شده كمیسیون های عمومی دولت و ثابت هستند و تركیب هر كمیسیون را هیات وزیران تعیین می كند. رییس كمیسیون نیز به انتخاب اعضای كمیسیون و دبیر آن نیز منصوب دبیر هیات دولت است.

هریك از این كمیسیون ها در زیر مجموعه خود دو كمیسیون دیگر نیز با تركیب معین دارد، كمیسیون تخصصی كه متشكل از كارشناسان است و دیگری كمیسیون فرعی كه با حضور معاونان مرتبط اعضای اصلی كمیسیون تشكیل می شود.

كمیسیون اصلی نیز با تركیب اعضای منتخب هیات دولت تشكیل می شود. البته حضور همه اعضای دولت در همه كمیسیونها مجاز است و در صورت حضور صاحب رای نیز هستند. بنابر این اگر وزیری كه عضو یك كمیسیون نیست در موضوعی كه در ‌آن كمیسیون مطرح است صاحب دیدگاه و نظر باشد در آن جلسه شركت می كند.



***تركیب كمیسیون های هفت گانه دولت



**ایرنا: روسای كمیسیون ها چه كسانی هستند؟ آیا وزرا ریاست كمیسیون ها را برعهده دارند؟

++حاجی میرزایی: روسای كیمیسیون های دولت، منتخب خود كمیسیون هستند. اعضای كمیسیون را دولت تعیین می كند و رییس كمیسیون به انتخاب اعضای كمیسیون تعیین می شود. در كمیسیون های اصلی منحصرا اعضای منتخب از میان اعضای دولت شركت می كنند. رییس برخی از كمیسیون ها وزیر هستند و بعضی معاون رییس جمهورند.

رییس كمیسیون اقتصاد وزیر اقتصاد و دارایی، رییس كمیسیون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس كمیسیون علمی، تحقیقات و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رییس كمیسیون لوایح دولت نیز وزیر دادگستری است.

رییس كمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط زیست وزیر راه و شهر سازی، رییس كمیسیون سیاسی، دفاعی و وزیر كشور و رییس كمیسیون اجتماعی و دولت الكترونیك نیز معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری است. هر كمیسیون علاوه بر رییس، نایب رییس نیز دارد كه وی نیز منتخب اعضای كمیسیون هستند.

اعضای دولت باید شخصا در كمیسیون های دولت شركت كنند و اگر عضوی از دولت چهار جلسه بدون عذر موجه در جلسه كمیسیون شركت نكند، عضویتش در آن كمیسیون لغو خواهد شد، بنابراین تشخیص موجه بودن عذرش با رییس كمیسیون است.



***تشكیل كمیسیون ویژه تهران كلانشهرها در دولت تدبیر و امید

یك كمیسیون نیز در این دولت به صورت خاص تشكیل شده است. دولت می تواند در برخی از موضوعات خاص كمیسیون ویژه ای را تشكیل دهد. این كمیسیون دایمی نیست و تا زمانی كه ضرورت اقتضا كند، فعال است، این كمیسیون ویژه مربوط به تهران و كلانشهرها است.

دولت گزارشی را درباره وضعیت تهران، ساخت و سازها، وضعیت هوا و ترافیك و مجموعه كاستی هایی كه در تهران و كلانشهرها وجود داشت، استماع كرد و با توجه به اهمیت این موضوع و لزوم تمركز ویژه و خاص درباره آن، اسفند ماه سال گذشته كمیسیون تهران و سایر كلان شهرها را تشكیل داد كه 10 نفر از اعضای دولت، شهردار، استاندار و رییس شورای شهر تهران عضو آن هستند.

این كمیسیون كه برای نخستین بار تشكیل شده است، مسایل و معضلات كلان شهرها را بررسی و سیاستگذاری می كند و هماهنگی های لازم را در سطح مدیریت كلان و مجموعه های شهری به وجود می آورد و راه حل هایی را برای حل معضلات شهرهای بزرگ ارایه می كند.

می دانید به دلیل اینكه تقریبا موضوع كلان شهرها رها شده بود، اكنون با معضلات جدی در سطح تهران و سایر كلانشهرها مواجهیم، بسیاری از ساخت و سازهای بی رویه و مشكلات و معضلات مربوط به آلودگی و سایر مسایل ایجاب كرد كه دولت اهتمام ویژه ای به این موضوع داشته باشد.



**ایرنا: شما گفتید كه در این كمیسیون مدیران استان تهران در آن عضو هستند در حالی كه نام آن سایر كلان شهرها نیز است؟ آیا مدیران سایر كلان شهرها در آن عضو نیستند؟

++حاجی میرزایی: سایر كلان شهرها می توانند حسب مورد در موضوعی كه مربوط به خودشان است شركت كنند اما عضو این كمیسیون نیستند.

تلاش كرده ایم گزارش هایی كه كمیسیون های دولت به هیات دولت ارایه می كنند، اطلاعات جامع تری داشته باشد تا تصمیم گیری در مورد آن دقیق تر انجام شود، بنابراین گزارشی كامل به هیات دولت ارایه می شود، همچنین دیدگاه های مربوط به پیشنهادها اعم از موافقت و مخالفت، برجسته و به دولت گزارش می شود.

رویه قبل اینگونه بود كه گزارشی كه به دولت ارایه می شد، اگرموضوعی مورد پذیرش كمیسیون قرار گرفته بود نظر مثبت كمیسیون به دولت منتقل می شد اما ما علاوه بر اینكه نظر مثبت كمیسیون را به دولت منتقل می كنیم دیدگاه های مخالف با این موضوع را نیز به دولت منتقل می كنیم تا دولت با آگاهی بیشتر راجع به آن موضوع تصمیم گیری كند.



**ایرنا: منظورتان دیدگاه های مغایر خارج از كمیسیون است؟ و اینكه كمیسیون ها در هفته چند جلسه تشكیل می دهند؟

++حاجی میزرایی: خیر، دیدگاه هایی كه در مسیر بررسی كمیسیون تخصصی ارایه شده ، از متخصصان داخل و خارج از دولت استفاده می شود، به عنوان مثال موضوعی كه راجع به محیط زیست مطرح می شود، هم كارشناسان دولتی و هم كارشناسان غیر دولتی حضور دارند.

بنابراین ممكن است دیدگاه های مختلف بیایند در جلسه كمیسیون تخصصی، نظراتشان را بگویند اما پذیرفته نشود، در كمیسیون فرعی طرح شود و پذیرفته نشود، در كمیسیون اصلی هم طرح شود و باز پذیرفته نشود. با گزارش همه نظرات موافق و مخالف، دولت آگاه خواهد بود كه دیدگاه اینچنینی هم درباره این پیشنهاد وجود داشته تا تصمیم گیری با در نظرگرفتن همه جهات باشد.

تعداد جلسات كمیسیون ها متفاوت است، برخی كمیسیونها هر هفته، برخی دو هفته یكبار و برخی نیز هر سه هفته یكبار جلسه دارند كه به تناسب حجم موضوعات، جلسه برگزار می شود، در صورتی كه حجم موضوعات زیاد باشد، كمیسیون ها موظفند كه هفته ای حداقل یك جلسه داشته باشند.



***دولت به شنیدن صدای جامعه اهتمام دارد

نكته ای كه می توانم به عنوان یك رویكرد جدی در این دولت به آن اشاره كنم، این است كه دولت تمایل فراوانی دارد صدای جامعه را بشنود و از دیدگاه های بیرون از دولت آگاه باشد. اكنون به همه كمیسیون ها ابلاغ كرده ایم در هر موضوع در دستور كارشان، دیدگاه های جامعه، صاحبنظران و تشكل های صنفی، تخصصی و نهادهای غیر دولتی را نیزدریافت كنند.

بنابراین اكنون در كمیسیون های تخصصی دولت، اعضای تشكل های غیر دولتی نیز شركت كرده و نظرات خود را ارایه می كنند و نظرات افراد حقیقی صاحب نظر بیرون از دولت هم استعلام و دریافت می شود و مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

در موضوع رونق اقتصادی كه به تازگی لایحه آن تقدیم مجلس شورای اسلامی شد، این بسته را انتشار عمومی داده و 10 روز فرصت دادیم تا صاحبنظران درباره آن اظهارنظر كنند. دیدگاه های متفاوتی كه واصل شد، جمع بندی كردیم و در اختیار كسانی كه این بسته را تدوین می كردند، قرار دادیم تا این دیدگاه ها را نیز مد نظر قرار دهند.



***تلاش دولت این است كه هیچ حرف مهمی نشنیده باقی نماند

بنابراین به عنوان یك رویكرد جدی شنیدن صدای بیرون جزو برنامه های دولت است و اخیرا تمهیدی را اندیشیدیم كه هر یك از كمیسیون ها، به صاحبنظران مختلفی كه شناسایی كرده است، كد كاربری اختصاص دهد تا پیشنهادها به صورت مجازی در اختیار آنها قرار گیرد، نظرات آنها را دریافت كند و در كمیسیون ها بحث و بررسی شود.

بنابراین تمام تلاش دولت این است كه حرف مهمی شنیده نشده باقی نماند و ما از همه ظرفیت های جامعه برای تصمیم گیری استفاده كنیم. ما این را جفا در حق جامعه می دانیم كه در یك موضوع از همه ظرفیت دانشی و تجربی استفاده نكنیم و موضوع را صرفا از زاویه دید دستگاه های اجرایی رویت كنیم.

بخش دیگر از مذاكرات دولت، مربوط به گزارش هایی است كه در دولت ارایه می شود؛ بدان معنا كه دولت در موضوعات مختلف هم می تواند خود بطور مستقیم دستگاهی را مامور كند تا یك گزارشی را در این مورد به دولت ارایه دهد و هم دستگاه می تواند درخواست كند كه می خواهم گزارشی را به دولت درباره فلان موضوع ارایه دهم.

در همین راستا تا پایان خرداد ماه به طور متوسط هر ماه 2 تا 5 گزارش در دولت ارایه شده است. موضوعات مهمی كه دولت تمایل دارد درباره آن بحث های عمیق تری انجام شود، متخصصان گزارش خود را ارایه و مشكلات را تبیین و آثار آن را بیان و ریشه یابی می كنند.

به این ترتیب، حدود 50 گزارش از مرداد سال 92 تا خرداد 93 در دولت ارایه شده است.



**ایرنا: مصوبات در جلسات هیات دولت چگونه است و به طور معمول چند مصوبه از جلسات بیرون می آید؟

++حاجی میرزایی: در برخی جلسات ممكن است دولت دو یا سه تصمیم بگیرد یا به تناسب موضوعاتی كه در دستور كار دارد، ممكن است 10 تصمیم بگیرد. پس از اتخاذ ، این تصمیمات توسط دفتر دولت تنظیم و برای امضا آماده می شود و پس از امضا توسط دفتر دولت به دستگاه های مرتبط ابلاغ می شود.

گفت و گو از : زهرا امیری

سیام ** 9012 **1449
۰ نفر