خودش می گوید: تلاش می كنم بتوانم خوش خلقی پیامبر اسلام (ص) را به عنوان یك اصل در زندگی و بیان آن را در موعظه ها تمرین كنم.
صفری، سیره و سبك زندگی ائمه معصومین (ع) را به صورت غیر مستقیم در قالب سخنان جذاب برای مردم تشریح می كند.
كلام خوش آهنگ و چهره گشاده با محاسن بلند و لباس روحانیت، اعتماد مضاعفی را در دل مردمی كه با وی هم مجلس می شوند و پای برنامه های او می نشینند، بوجود می آورد.
این روحانی مشهدی به قول معروف همه فن حریف است، از كار بازیگری در تئاتر گرفته تا نوازندگی، تقلید صدا، پانتومیم و ... را برای ایجاد ارتباط بهتر در برنامه های خود قرار می دهد.
تكواندوكار حرفه ای نیز هست و در دیگر فنون رزمی نیز تبحر دارد. در عكس سایت صفری، وی با لباس روحانی با ژست رزمی دیده می شود.
حاج آقا صفری، در اینترنت و شبكه های اجتماعی هم عضو فعالی است و اسمی كه برای پروفایل فضای مجازی خود انتخاب كرده «لبخند خدا» است.
از دیگر فعالیت های مورد توجه مشهدی ها كه توسط صفری انجام می گیرد، راه اندازی صندوق های قرض الحسنه خانگی است.
وی در حیاط خانه اش بانك كوچكی درست كرده و در قالب صندوق های خانگی به مردم وام می دهد.
وصف این روحانی را زیاد شنیده بودیم، یك روز صبح كه زمان قرعه كشی ماهانه وام ها بود، میهمانش شدیم.
زیر سقف موقت حیاط 10 متری خانه اش برگه های حاوی اطلاعات مربوط به 10 صندوق روی آن نصب شده بود كه نشان می داد چه افرادی تاكنون در قرعه كشی های ماهانه صندوق ها برنده شده اند.
در كنار دیوار یكی از اتاق ها هم حاج آقا و همسرش پاسخگوی مردم هستند و كار صندوق ها را انجام می دهند.
صفی از اعضای صندوق تشكیل شده بود و هر یك از اعضا حق عضویت خود را پرداخت می كرد و پس از اینكه دفترچه مهر می خورد، منتظر نتیجه قرعه كشی می شوند.
حیاط خانه با دوربین های مداربسته ای كه در گوشه ای از سقف و مقابل خانه نصب شده بود و صندلی هایی كه در دو سوی آن قرار گرفته بودند، فضای بانك را تداعی می كرد.
در وسط حیاط میزی بود كه روی آن سینی حاوی چند مهره عدد نشان قرار گرفته بود و هر عدد متعلق به یك عضو بود.
پس از اینكه همه اعضا پول را دادند، صفری مهره ها را داخل گوی مخصوص ریخت و آن را هم زد، سپس یكی از اعضا مهره ای را برداشت و شماره را خواند و فرد مشخص شده به قید قرعه 10 میلیون تومان وام جمع آوری شده از پرداختی های دیگر اعضا را در قبال ارائه چك ضمانت دریافت كرد.
پس از پایان این برنامه، از ایشان پرسیدیم:
* چگونه شد كه روحانی شدید؟
-: متولد 1351 هستم، در یك خانواده مذهبی بزرگ شدم و پدرم از روحانیون و منبرداران بود. از همان ابتدا به طلبگی علاقه داشتم لذا در حوزه درس خواندم اما طلبگی من دو سال بیشتر دوام نیاورد.
بعد از حوزه به سربازی رفتم و پس از اتمام سربازی وارد بازار كار شدم، اما در هر شغلی كه سرمایه گذاری می كردم برای مدتی كوتاه به سودهای كلان دست می یافتم اما یكباره ورشكست می شدم و در نهایت چاره ای جز رها كردن آن حرفه نداشتم.
پس از هر شكست در كسب و كارم، پدرم می گفت كه شكست های ممتد تو به سبب رها كردن طلبگی است و دنیا و آخرتت همین گونه خواهد بود.
چون پدرم ناراضی بود، در نهایت پس از چندین دفعه كه طعم شكست در تجارت را چشیدم، بعد از 20 سال كه طلبگی را رها كرده بودم، دوباره به حوزه رفتم و تحصیلم را ادامه دادم و لباس روحانیت بر تن كردم.
* انگیزه شما از راه اندازی صندوق های خانگی و دادن وام به مردم چه بود؟
-: راه اندازی صندوق از یك قرعه كشی خانوادگی در شش سال قبل شروع شد، ابتدا 50 نفر از اعضای خانواده من و همسرم عضو یك صندوق شدند كه هر ماه با جمع آوری حق عضویت اعضا و قرعه كشی، دارایی صندوق به فرد برنده می رسید.
اكنون این صندوق خانوادگی تقریبا نیمه استانی شده و تعداد صندوق ها به 12 عدد و تعداد اعضای آن به یك هزار و 300 نفر رسیده است. حق عضویت هر فرد ماهانه 100 هزار تومان است كه در هر قرعه كشی به فرد برنده به صورت وام بدون بهره 9 تا 10 میلیون تومانی داده می شود.
این بانك كوچك را نیز خودم در حیاط خانه ام درست كرده ام، مردم به من اعتماد می كنند و عضو این صندوق ها می شوند تا بتوانم گرهی از مشكلاتشان باز كنم.
پول اولین قرعه كشی متعلق به مسوول صندوق است یعنی وام را بدون قرعه كشی می گیرد تا هم صندوق را هدایت نماید و هم وام نفر آخر را خود وی پرداخت كند.
در این صندوق ها به ابتكار خودم كارت های اشتراك ویژه درست كرده ام كه به اعضای خوش حساب می دهم و این اعضا با داشتن كارت ویژه می توانند هر زمان كه نیاز به پول داشتند از صندوق وام بگیرند یا اگر زمانی حق عضویت ماهانه را نتوانستند پرداخت كنند، صندوق آنها را حمایت كند.
از طریق این صندوق ها به افراد نیازمند كمك كرده ام، برخی برای ازدواج فرزندانشان یا هزینه های درمان نیازمند پول بوده اند و من از صندوق به آنها وام داده ام یا در پاره ای اوقات با درك شرایط ویژه آنها، یك فرصت یك ماهه به آنها داده ام تا حق عضویت را هر زمان كه بضاعت مالی داشتند، پرداخت كنند.
* آرزویتان برای صندوق چیست؟
-: در زمانی كه تجارت می كردم بارها چك هایم برگشت می خورد و از بانك ها مهلت می خواستم اما هیچ بانكی حاضر نشد به من ارفاق كند.
برای گرفتن وام ازدواج آنقدر توسط بانك اذیت شدم كه از خیر آن گذشتم، لذا تنها آرزویم این است كه روی بانك ها را كم كنم و روزی خدا آنقدر به من پول بدهد كه به هر فرد نیازمند بدون هیچ بهره و سودی وام بدهم.
در همین صندوق های خانگی نیز من نسبت به شناختی كه از هر یك از اعضا پیدا می كنم، در صورتی كه نیازمند پول بود به او قرض می دهم یا فرصتی برای جبران برایش در نظر می گیرم.
*انگیزه شما از اجرای برنامه های طنز چیست؟
-: مردم تا یك روحانی را می بینند یاد مجالس عزا و سوگواری می افتند و این دیدگاه روحانیون را در نظر مردم آدم های عبوس و غمگینی جلوه داده و برخی می پندارند اسلام شادی و خنده را مجاز نمی داند.
اگر روحانیون مردم را در ماه های محرم و صفر می گریانند، باید بتوانند در دهه كرامت مردم را بخندانند. نه اسلام و نه قرآن شادی را حرام نكرده است و روحانیون باید شادی شرعی را به مردم نشان بدهند.
اینكه گفته شود موسیقی، رقص، كف زدن یا شادی های دیگر حرام است باید بخش حلال آن نیز برای مردم تشریح شود تا مردم بدانند احكام شرعی برای شادی كردن چیست.
من در كار تئاتر، خوانندگی، نوازندگی تبحر دارم، در برنامه های طنز تقلید صدا می كنم، هندی می خوانم، ارگ می نوازم، پانتومیم اجرا می كنم، با شانه جاز می زنم و ... و مردم را از ته دل می خندانم.
تخصص من در بیان احكام دین است لذا سعی می كنم در برنامه های طنز در ابتدا روایتی از ائمه معصومین (ع) بخوانم، سپس دیدگاه دین اسلام و نظر مراجع را بگویم و سپس یك كار پسندیده را با طنز به مردم نشان دهم و با همان كار طنز، زشتی یك عمل ناپسند از دیدگاه اسلام را به نمایش بگذارم. قطعا گفتن احكام دین به این صورت، تاثیرش بر مردم بیشتر است.
پیامبر اسلام (ص) بسیار خوش خلق بودند و با كلام سحرآمیز و بیان جذاب توانستند اعراب آن زمان را به دین اسلام فراخوانند.
روحانیون ما نیز باید این گونه باشند و با زبان مردم آن گونه كه تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد، احكام و اخلاقیات و سیره و روش زندگی ائمه معصومین (ع) را به مردم بیاموزند.
شادی شرعی بخش فراموش شده از دین اسلام است كه سعی دارم با اجرای برنامه های طنز این بخش را احیا كنم.
همین تقلید صدا خودش یك هنر فاخر است، ائمه معصومین (ع) از این شیوه بهره می بردند.
برای مثال، دین اسلام می گوید وقتی می خواهید با كودك ارتباط برقرار كنید باید كودك شوید، همان طور كه وقتی می خواهید با یك جمعیت از مردم عادی ارتباط بگیرید باید مانند آنان صحبت كنید، این مطلبی است كه ما روحانیون از آن غافل شده ایم.
مهمترین انگیزه ام از اجرای برنامه طنز این بوده كه می توانیم شادی حلال داشته باشیم؛ به نظر شادی كردن در جامعه ما درست تبیین نشده است، اگر اسم عروسی برده می شود اولین چیزی كه در ذهن همه شكل می گیرد، بزن و برقص است.
در روایات ائمه معصومین (ع) آمده است كه اگر برای سه چیز شب زنده داری كنید خدا ثوابتان می دهد، «نماز شب، جهاد در راه خدا و عروس برون»؛ همین كه برای عروسی دو زوج بیدار می مانید و آنان را در خیابان ها همراهی می كنید خدا ثواب عبادت را به شما می دهد.
*جشن های دهه كرامت را چگونه ارزیابی می كنید؟
- دهه كرامت دهه جشن و سرور برای ائمه معصومین (ع) است اما برنامه هایی كه اجرا می شود به هیچ وجه جنبه شادی ندارد، مولودی خوانی كه جشن نیست، بلكه یك شادی درونی است. مردم نیازمند یك شادی بیرونی هستند و می خواهند در مجالس جشن مذهبی از ته دل بخندند و روحانیون باید این زمینه را فراهم كنند. اینكه گفته شود موسیقی و خوانندگی و كف زدن حرام است پس حلالش كدام است؟ روحانیون باید به مردم بگویند شادی حلال چیست.همه مراجع عظام تقلید شادی حلال، حد حلال موسیقی و خوانندگی را بیان كرده اند، اما این حد و حدود نه برای مردم تشریح و نه اجرا می شود لذا اسلام در نظر مردم به اشتباه دین حزن و اندوه تلقی می شود.
قرآن می فرماید: خدا هم تو را می خنداند و هم می گریاند چون خنده برای انسان لازم تر از گریه در زندگی است.
برنامه طنزی كه من اجرا می كنم یك نوآوری در نوع خود به شمار می رود و افراد بسیاری جذب این برنامه ها می شوند، اما بارها به دلیل اجرای طنز از سوی دوستان مذهبی مورد مواخذه قرار گرفته ام، دوستانی كه حتی برای یكبار هم در برنامه های من حضور نیافته اند و دقیقا نمی دانند چه اجرا می كنم. فقط شنیده اند كه یك روحانی كار طنز انجام می دهد. برای اینكه مردم را از تماشای برنامه های شبكه های ماهواره ای دور نگه داریم، ممنوعیت نصب آنتن ماهواره راهكار نیست، بلكه باید برنامه هایی به مراتب قوی تر كه با روحیه مردم سازگار باشد، تهیه كنیم تا مردم خود ماهواره ها و برنامه های شبكه خارجی را كنار بگذارند.
نباید دین گریزی را در جامعه ترویج داد، محدود كردن جوانان در استفاده از وسایل ارتباط جمعی خاص نتیجه مطلوبی در پی ندارد، باید حد و حدود را برای آنان تشریح كرد آن هم به نحوی كه خود به این تشخیص برسند.
اغلب گفته می شود كه موسیقی حرام است؛ اما از نظر مراجع عظام تقلید، موسیقی كه مخصوص مراسم لهو و لعب یا مطربی باشد، این حكم را دارد.
موسیقی ممكن است شاد و محرك هم باشد اما حرام نیست، یعنی صرف اینكه شاد باشد نمی شود گفت كه حرام است؛ موسیقی غمگین هم هست كه ممكن است شما را از حالت طبیعی خارج كند، لذا حرام آن چیزی است كه شما را از یاد خدا غافل كند.
ما هر چه را كه ممنوع كنیم، سر از خانه های مردم درمی آورد لذا اول باید نحوه استفاده درست از همه وسایل ارتباطی و فرهنگی را بگوییم نه اینكه استفاده از آنها را منع كنیم.
هم آزادی زیاد و هم محدودیت زیاد مخرب است، باید اعتدال در هر چیزی رعایت شود، در مورد موسیقی نیز چنین است باید آنقدر موسیقی مذهبی در بازار عرضه شود، تا بساط موسیقی مبتذل جمع گردد.
ما از احكام قوی و منطقی در قرآن كریم برخورداریم و می توانیم با دلیل و مدرك، حدود حرام و حلال استفاده از وسایل ارتباطی و فعالیت های هنری و فرهنگی را مشخص كنیم.
* فعالیت های مشتركتان با سازمان های متولی فرهنگی چه بوده است؟
-: به صورت ویژه برنامه های طنز برایشان اجرا كرده ام و هر یك از مسوولان كه در برنامه های من حضور یافته اند، از آن تعریف و تمجید كرده اند.
من با طنز هزاران كار فرهنگی و چندین روایت از ائمه معصومین (ع) را تشریح می كنم و اگر یك فرد نیز مفهوم حدیث و اندرز ائمه معصومین (ع) را از برنامه من درك كند، برای دنیا و آخرتم كافی است.
* فعالیت های ورزشی شما چیست؟
-: قبل از رفتن به سربازی، در رشته ورزشی «آی كی دو» كار كردم. بعد از چند سال از اتمام سربازی دیگر رشته های رزمی را آموختم اما از سال 1372 تكواندو را به صورت حرفه ای آموختم و تاكنون در مسابقات گوناگون شركت كرده و مقام آورده ام.
اكنون مدتی است كه دیگر به صورت حرفه ای تكواندو كار نمی كنم، اما اخیرا رساله ای طراحی كرده ام كه اولین توضیح المسائل تمام رنگی جهان اسلام است و بزودی نرم افزارش تهیه و عرضه می شود.
در این رساله شما می توانید با یك نگاه به جدول آن، حكم 12 تا از مراجع تقلید را در ارتباط با یك موضوع مشاهده كنید.
7489 / 664
![روحانی نیكوكار مشهدی: بانك ها را شرمنده می كنم روحانی نیكوكار مشهدی: بانك ها را شرمنده می كنم](https://img9.irna.ir/old/Image/1393/13930624/81312614/N81312614-5951656.jpg)
مشهد- ایرنا- حجت الاسلام 'محمدحسین صفری' از روحانیون مشهد به گشاده رویی و خوش كلامی شهرت دارد و هر كس پای وعظ او بنشیند، شادمان می شود.