۲۴ شهریور ۱۳۹۳، ۱۴:۴۰
کد خبر: 81313278
T T
۰ نفر
اعلام آمادگي منطقه آزاد ارس براي گسترش روابط اقتصادي با كشورهاي عرب

تبريز- ايرنا- مديرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با بان اينكه آماده گسترش روابط اقتصادي با كشورهاي عربي هستيم گفت: مناسبات فرهنگي، ديني و اقتصادي بين ايران و كشورهاي عربي زمينه مساعدي براي گسترش روابط در حوزه هاي مختلف و بخصوص در اقتصاد و تجارت پديد آورده است.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومي منطقه آزاد ارس، محسن خادم عرب باغي در ديدار با نمايندگان رسانه هاي عرب زبان افزود: تعاملات اقتصادي بين منطقه آزاد ارس با كشورهاي عربي در زمنيه توليد، صادرات، واردات، ترانزيت، تجارت و گردشگري در جريان بوده و زمينه هاي لازم براي گسترش تعاملات فراهم شده است.

وي در پاسخ به خبرنگار شبكه تلويزيوني المنار مبني بر فرصت هاي سرمايه گذاري خارجي در منطقه آزاد ارس اظهار داشت: قانون حمايت از سرمايه گذاران خارجي حاكم در مناطق آزاد بر اساس قوانين حمايتي روز دنيا تدوين شده است.

وي ادامه داد: بر اين اساس منطقه آزاد ارس با وجود موقعيت جغرافيايي و منطقه اي منحصربفرد تعاملات موفق و خوبي با كشورهاي حوزه cis و كشورهاي همسايه دارد.

عرب باغي با بيان اينكه فرصت هاي سرمايه گذاري بسيار خوبي در ارس براي سرمايه گذاري هاي داخلي و خارجي وجود دارد، از فراهم بودن زمينه هاي حمايتي براي حضور سرمايه گذاران ايراني خارج از كشور در منطقه آزاد ارس خبر داد.

وي گفت: در حال حاضر حجم سرمايه گذاري هاي داخلي و خارجي در ارس رشد 45 درصدي دارد و اين روند رو به رشد است.

مديرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در رابطه با رفع مشكل سرمايه گذاري 100 درصد خارجي در ارس گفت: تا يك ماه قبل واگذاري زمين به سرمايه گذاران به شرط وجود شريك ايراني بود، اما با اصلاح قانون، مسئله ارايه سند زمين بنام شخص حقيقي و حقوقي خارجي رفع شده است.

وي به ضرورت حمايت از بخش هاي صنعت و كشاورزي براي به حركت درآوردن چرخه اقتصاد كشور اشاره كرد و افزود: در اين منطقه صنايعي كه با استفاده از تكنولوژي روز دنيا كالاهاي صادراتي و با ارزش افزوده بالا توليد كنند حمايت مي شوند.

عرب باغي شرايط حاكم بر بخش كشاورزي منطقه آزاد ارس را مطلوب توصيف كرد و يادآور شد: با وجود آب فراوان و استقرار مراكز تحقيقاتي كشاورزي، 137 هكتار زمين براي كشت گلخانه اي واگذار شده كه به زودي تعدادي از آنها مورد بهره برداري قرار خواهند گرفت و همچنين يك هزارو 800 هكتار از اراضي منطقه به اراضي باغي اختصاص دارد كه كشت و برداشت مي شوند.

وي افزود: براي فراهم كردن بسترهاي صادراتي محصولات كشاورزي، عمليات احداث صنايع تبديلي و بسته بندي و فرودگاه جهت حمل سريع و آسان به بازارهاي داخلي و خارجي آغاز شده است.

وي با اشاره به همسايگي منطقه آزاد ارس با كشورهاي همسايه همچون جمهوري آذربايجان و ارمنستان و نزديكي به كشور تركيه، اضافه كرد: معافيت هاي 20 ساله مالياتي و گمركي، وجود قوانين ويژه مناطق آزاد، اعمال تخفيفات گمركي و ارائه مشوق هاي ويژه سرمايه گذاري از نمونه مواردي است كه برخورداري از آنها اين منطقه را به منطقه اي با توجيه اقتصادي بالا در حوزه سرمايه گذاري براي تجار تبديل كرده است.

مديرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: هم اكنون 350 واحد صنعتي، بازرگاني و خدماتي در منطقه آزاد ارس فعاليت هاي اقتصادي و خدمات تجاري و بازرگاني انجام مي دهند.

وي افزود: با توجه به تكميل و توسعه زيرساخت هاي سرمايه گذاري در ارس، شاهد استقبال بي نظير سرمايه گذاران براي حضور در بازار رقابتي اين منطقه هستيم، بطوريكه تاكنون بيش از سه هزار و 300 شركت در زمينه تجاري، خدماتي، صنعتي و توليدي به ثبت رسيده است.

عرب باغي ادامه داد: ارس در مسير توسعه قرار گرفته و يكي از استراتژي هاي برتر اين منطقه آزاد توسعه فعاليت هاي تجاري و گردشگري است كه در همين رابطه نيز بيش از 51 هزار واحد صنفي و مراكز بزرگ تجاري و همچنين ده ها مركز رفاهي و اقامتي در حال احداث بوده و تا يك سال آينده تعدادي از اين پروژه ها به مرحله بهره برداري خواهند رسيد.

وي با اشاره به نقش اثرگذار رسانه ها در توسعه اقتصاد و روابط بين الملل، گفت: انتظار مي رود اصحاب رسانه مزيت ها و فرايندهاي سرمايه گذاري در ارس را بطور صحيح و كامل به مخاطبان خود انعكاس دهند تا شاهد نقش آفريني ارس در حوزه اقتصاد بين المللي باشيم.

در اين ديدار خبرنگاران شبكه هاي تلويزيوني المنار، الميادين، الغدير و آسيا حضور داشتند كه در رابطه با شيوه هاي گسترش روابط اقتصادي و همچنين فرصت هاي سرمايه گذاري خارجي به بحث و گفتگو پرداختند.

6120