۲۵ شهریور ۱۳۹۳، ۱۴:۲۹
کد خبر: 81314670
T T
۰ نفر
رحمانی فضلی: دولت یازدهم در مبارزه با پدیده زمین خواری جدی است

تهران- ایرنا- وزیر كشور از اهتمام ویژه دولت یازدهم در مبارزه با مفاسد اقتصادی و زمین خواری خبر داد و گفت: جدیت و حساسیت بالایی برای مبارزه با پدیده زمین خواری وجود دارد و در یك سال گذشته دو هزار واحد غیرقانونی احداث شده در تهران تخریب شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «عبدالرضا رحمانی فضلی» روز سه شنبه این مطلب را در حاشیه جلسه بررسی وضعیت پدیده زمین خواری، تغییر غیرقانونی كاربری اراضی،‌ ساخت و سازهای غیرمجاز و راه های مقابله با آن و در جمع خبرنگاران بیان كرد.

وی درمورد جزییات این جلسه اظهارداشت: جلسه امروز وزارت كشور به دنبال جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با موضوع زمین خواری، ساخت و سازهای غیرمجاز، تغییر كاربری ها و موضوع تصرفات برگزار شد.

وی خاطرنشان كرد: با توجه گزارش هایی كه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و وزارتخانه های جهاد كشاورزی، راه و شهرسازی و وزارت كشور در جلسه امروز درباره تصرفات غیرقابل قبول اراضی ارایه كردند، این موضوع جمع بندی و تعیین تكلیف نهایی می شود.

وزیر كشور همچنین درباره تصرفات غیرقابل قبول كه باعث نگرانی ها شده است، گفت: تصرفات غیرقابل قبول اراضی به ویژه در سه استان شمالی مازندران، گیلان و گلستان و همچنین البزر، تهران، اصفهان و قزوین باعث نگرانی هایی شده است.

رحمانی فضلی یادآور شد: در جلسه امروز مقرر شد تا تعیین تكلیف نهایی و تصمیم گیری جامع و كلی وزارت كشور، جلسه ای در میان مدت با حضور مسوولان مربوطه،‌ دستگاه های اجرایی، قضایی و انتظامی برای بازدارندگی، پیشگیری و برخورد با متجاوزین به بیت المال و منابع طبیعی برگزار شود.

وی به عملكرد این وزارتخانه در یك سال اخیر در زمینه مبارزه با زمین خواری اشاره و خاطرنشان كرد: ستادی را در تمامی استان ها تشكیل داده ایم و استان ها به صورت جدی برخورد با زمین خواری را آغاز كرده اند.

وزیر كشور ادامه داد: بنابر عملكرد این ستاد و اهتمام استان ها به مبارزه با پدیده زمین خواری و تصرفات در تهران حدود دو هزار تخریب اراضی داشته ایم و حتی استان مازندران نیز در بحث تصرفات غیرقانونی خارج از حریم به پیشرفت 90 درصدی رسیده است.

رحمانی فضلی افزود: در جلسه امروز مقرر شد هماهنگی نهایی با قوه قضاییه، نیروی انتظامی و دستگاه های مرتبط اجرایی انجام شود و مجموعه قوانین در زمینه بهره برداری از زمین های شهری، روستایی و منابع طبیعی تجمیع و به مسوولان ابلاغ شود.

وی یادآور شد: وزارت كشور به دنبال آن است كه یك مدیریت واحد یكپارچه با محوریت استانداری ها در استان ها داشته باشیم و همه دستگاه ها نیز با توجه به امكانات و توان خویش پای كار می آیند.

وزیر كشور اظهار امیدواری كرد: در كوتاه مدت بتوانیم كار بازدارندگی، پیشگیری و تخریب برخی تصرفات را با سرعت انجام دهیم و این كار منوط به آن است كه برخی اشكالات در قوانین، دستورالعمل ها، تامین منابع و كسب مجوزهای لازم از سوی دولت انجام بگیرد.

رحمانی فضلی یادآور شد: پیش بینی شده با توجه به اصل 127 قانون اساسی بتوانیم اختیارات را از دولت به مدیریت یكپارچه واگذار كنیم و جلسه ای درزمینه مبارزه با زمین خواری و تصرفات ماهانه تشكیل شود تا قوانین و مقررات لازم بررسی و منابع مورد نیاز به همراه امكانات لازم تامین شود.

وی به بعد ایجابی مبارزه با زمین خواری و تصرفات اشاره كرد و گفت: دولت با كارشناسی های لازم برخی مناطق و پهنه های سرزمینی را در بعضی استان های مورد خواست مردم در نظر گیرد تا كسانی كه برای ساخت و ساز دائمی و موقت احتیاج به محلی را دارند از آن پهنه بهره برداری كنند.

وزیر كشور درمورد دیگر مصوبات جلسه امروز اظهارداشت: مقرر شده وزارت مسكن با كمك استانداری ها روی موضوع پهنه های سرزمینی فعالیت لازم را انجام دهند.

رحمانی فضلی بر ضرورت مبازره با زمین خواران تاكید كرد و گفت: اگر تخریبی انجام می شود و تخلفی رخ می دهد یا آنكه مدیر اجرایی تخلفی كرده آن فرد به تخلفات اداری معرفی می شود و اگر رشوه ای نیز در كار باشد فرد به قوه قضاییه می رود.

وی افزود: در حال حاضر سكونتگاه ها، زمین های كشاورزی و منابع طبیعی كشور درمعرض نوعی تاراج هستند كه فضای سكونتی ما را دچار اشكال می كند و آسیبی به بیت المال می زند كه دولت روی تمامی مسایل حساسیت ویژه ای دارد.

وی ادامه داد: دولت یازدهم به شدت بر موضوع تصرفات و زمین خواری حساس است و دكتر روحانی مبارزه با این پدیده یا فساد را در اولویت دستور كار خود قرار داده است.

وزیر كشور تصریح كرد: این وزارتخانه در راستای پیشبرد اهداف دولت در این زمینه آمادگی كافی و لازم را دارد.

رحمانی فضلی همچنین یكی از راه های جلوگیری از زمین خواری را اجرای «طرح كاداستر جامع» دانست و گفت: این طرح هم اینك در همه كشورهای دنیا در حال اجرا است در حالی كه در كشور ما به صورت كاداستر شهری اجرا می شود.

جلسه بررسی وضعیت پدیده زمین خواری، تغییر غیرقانونی كاربری اراضی،‌ ساخت و سازهای غیرمجاز و راه های مقابله با آن امروز با حضور وزارتخانه های جهاد كشاورزی، راه و شهرسازی و دستگاه های مربوطه در وزارت كشور برگزار شد.

سیام(3)**7261**9136**ل.الف.ی**1336
۰ نفر