۲۵ شهریور ۱۳۹۳، ۱۶:۰۹
کد خبر: 81314848
T T
۰ نفر

برداشت شالی كشت مجدد در مازندران آغاز شد

۲۵ شهریور ۱۳۹۳، ۱۶:۰۹
کد خبر: 81314848
برداشت شالی كشت مجدد در مازندران آغاز شد

ساری-ایرنا- نخستین برداشت كشت مجدد شالی برنج مازندران از نوع طارم هاشمی در یك هكتار از اراضی روستای كمانگر كلای دابودشت شهرستان آمل به صورت مكانیزه آغاز شده است.

' حسن عنایتی' مدیر زراعت سازمان جهاد كشاورزی مازندران روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال در بیش از 22هزار هكتار از اراضی شالیزاری استان پس از برداشت اول نشا مجدد شده است.

وی با بیان اینكه این سطح از اراضی نشا مجدد نسبت به سال قبل حدود 10 هزار هكتار كمتر شده است، ادامه داد: به دلیل مشكلات منابع آبی به ویژه افزایش دمای هوا تا 40 درجه و نباریدن باران تا 50 روز شالیكاران را با مشكل جدی مواجه كرده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد كشاورزی مازندران پرورش ساقه شالی برنج ( رتون) را از دیگر روش های كشت مجدد برنج عنوان كرد و ادامه داد: امسال حدود 30 هزار هكتار از اراضی شالیزاری به این روش برنج تولید می شود.

عنایتی تصریح كرد: شمار زیادی از شالیكاران به رغم اینكه هزینه زیادی را برای كود شیمایی ، علف سوزها و سمپاشی كرم ساقه خوار متقبل شدند اما به دلیل كمبود منابع آبی، بارش اندك و بالا رفتن دمای هوا اراضی خود را رها كردند.

در حالی برنج كشت مجدد در حال وارد شدن به بازار استان مازندران است كه شالیكاران هنوز محصول اول خود را به دلیل پایین بودن قیمت نفروخته اند.

از آنجایی كه امسال 70 درصد برداشت شالی برنج مازندران به صورت مكانیزه صورت گرفت و به یكباره تمامی شالیكوبی های استان مملو از برنج آماده فروش شده است و شالیكاران از قیمت بازار برنج بین 58تا 60 هزار ریال در هر كیلو گرم راضی نبوده و حاضر به فروش محصول خود نشده اند.

به همین منظور با حمایت دولت ،13 شركت تعاونی در شهرستان های مختلف استان مسوولیت خرید توافقی انواع برنج را برعهده گرفتند.

قیمت توافقی بر پایه زیر 10 درصد شكستگی است و برنج طارم هاشمی به ازای هر كیلو گرم 61هزار ریال قیمت گذاری شده است.

قیمت خرید توافقی برنج ' طارم محلی' و' علی كاظمی ' به ترتیب 59 و 52هزارو 500ریال و برنج های ارقام پر محصول 'خزر' و' فجر' 35هزارو 500، ' شیرودی' و 'كشوری' 34هزار ریال ، 'گلسار' و' بازرگانی' 29هزار ریال و 'ندا' و' نعمت' نیز 28هزارو 500ریال است.

استان مازندران 220 هزار هكتار اراضی شالیزاری دارد كه با تولید حدود یك میلیون تن،بیش از 40 درصد برنج كشور را تامین می كند.ك/3

2585/608