۲۶ شهریور ۱۳۹۳، ۹:۲۶
کد خبر: 81315408
T T
۰ نفر

كاتوليك‌تر از پاپ

۲۶ شهریور ۱۳۹۳، ۹:۲۶
کد خبر: 81315408
كاتوليك‌تر از پاپ

تهران- ايرنا- «كاتوليك تر از پاپ» اين تعبيري است كه در دو روز گذشته از سوي دو نفر از بزرگان نظام درباره ساكتين ديروز و انقلابي‌هاي امروز به كار رفته است. ابتدا سيد حسن خميني به صراحت اين تعبير را درباره كساني به كار برد كه اگرچه در ابتدا ساكت بودند ولي «بعدا به سفره آماده رسيدند و شديدا طرفدار امام شدند» پس از آن آيت الله هاشمي رفسنجاني از كساني سخن گفت كه اگرچه اين روزها ادعاي انقلابي گري دارند، اما چندسال قبل از پيروزي انقلاب به صراحت مبارزه با شاه را حرام اعلام كرده بودند.موضوعي كه قهر 10ساله مقام معظم رهبري در دوران مبارزه با آنان را به دنبال داشت.

در گزارشي كه پايگاه اطلاع رساني آيت الله هاشمي رفسنجاني، از ديدار خانواده شهيد قدوسي با رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام آورده، آمده است: هاشمي از خاطرات شيرين دوران مبارزه كه مي‌گويد. از خاطرات تلخش هم مي‌گويد. جالب است كه تلخ و شيرينش خاطراتش، هر دو از روحانيت است!. خاطره شيرينش كه از شهيد قدوسي بود. خاطره تلخش امّا از روحانيت كم فروش است. نام شخصيتي را هم مي‌برد.

هاشمي در ادامه مي‌گويد: دو نفري – به اتفاق آيت الله خامنه اي- صبحانه رفتيم منزل آقاي قدوسي. اين آقا هم آنجا بود. نشستيم تا ظهر با او بحث كرديم تا قانعش كنيم. براي ادامه مبارزه. آخرش هم گفت من اين مبارزه را حرام مي‌دانم! به جامعه مدرسين هم گفته ام، مبارزه با شاه حرام است! آقاي خامنه اي از او پرسيدند: دليلت چيه؟ آن آقا در جواب گفته بود: مبارزه اي كه مجاهدين و چپي‌ها در آن باشند، حرام است! آقاي خامنه اي هم به تلخي به او گفته بود: اگر اهل مبارزه نيستي، خب مبارزه نكن ولي لااقل مبارزه را با اين حرفها خراب نكن! آقاي هاشمي در ادامه مي‌گويد رهبري از سال 48 تا سال 57 با آن آقا يك كلمه هم حرف نزد.

«سيد حسن خميني» هم از كساني مي‌گويد كه اگرچه در دوران مبارزه ساكت بودند، اما امروز آن چنان انقلابي شده اند كه تعبير «كاتوليك تر از پاپ» توصيف كننده احوال آن هاست.حجت الاسلام و المسلمين سيد حسن خميني كه در اجلاسيه مدرسان درس وصيت نامه سياسي-الهي حضرت امام خميني (ره) سخن مي‌گفت،«تحريف» را از جمله آفت‌هاي مورد تهديد امام و انديشه ايشان ذكر كرد و اظهار داشت: تحريف كه بازگرداندن يك شيء از معناي اصلي اش است در دو نوع مستقيم و غير مستقيم رخ مي‌دهد كه نوع مستقيم آن روشن بوده و در طول تاريخ نمونه‌هاي فراواني دارد. بدين معنا كه بغض و كينه باعث مي‌شود تا يك اتفاق يا جمله صريح بطور مستقيم مورد تحريف قرار گيرد. وي ضمن روايت چند نمونه تاريخي از تحريف مستقيم، جلوگيري از اين نوع تحريف را وظيفه همگان دانست و افزود: متأسفانه امروز اينگونه است كه اگر نفع افراد در يك تحريف بود، در قبال آن سكوت مي‌كنند و اگر ضرري به آنها وارد مي‌كند حرف مي‌زنند و اعتراض مي‌كنند و اگر خاطره اي به نفع شان بود سكوت اختيار كرده و در غير اين صورت معترض مي‌شوند.

يادگار امام يادآور شد: بارها در سخنانم از اين مثال استفاده كرده‌ام كه اگر چشم، يك دهم صورت شما يا بيني يك چهارم آن است، در كاريكاتور اين نسبت‌ها به هم مي‌خورد و كسي كه آن را مي‌بيند شما را در آن مي‌بينيد اما اين تصوير واقعي شما نيست. بنابراين اگر درون يك مكتب فكري هم نسبت‌ها به هم ريخته شود آن مكتب تحريف غير مستقيم شده است.

وي با بيان اينكه با پررنگ كردن برخي از ابعاد انديشه امام دچار تحريف غير مستقيم انديشه‌هاي ايشان شده ايم، گفت: «استقلال و عزت» و در كنار آن «همزيستي مسالمت آميز با دنيا» از پايه‌هاي انديشه امام است و اين بدان معنا نيست كه اگر مي‌خواهيم با جهان همزيستي كنيم استقلال را از دست دهيم و اگر مي‌خواهيم استقلال داشته باشيم با همه دنيا ستيزه كنيم.

سيد حسن خميني با اشاره به «آزادي» به عنوان يكي از شعارهاي اساسي انقلاب اسلامي، گفت: ممكن است با پررنگ كردن آزادي ارزشهاي اخلاقي جامعه مورد بي توجهي قرار گيرد يا خداي نكرده با پررنگ تر كردن ارزشها به آزادي بي توجهي شود. يادگار امام با تأكيد بر اينكه اسلام امام كاريكاتوري نبود، گفت: اگر يك نفر جلوي من و شما شرب خمر كرد او را طرد مي‌كنيم، اما اگر او غيبت كند، تهمت بزند و دروغ بگويد پشت سر او ممكن است نماز هم بخوانيم! در حالي كه در دين خدا غيبت از زنا هم بدتر است. چرا نسبت به غيبت حساس نيستيم؟ چون اسلام ما كاريكاتوري شده است و تناسب‌ها در ذهن مان به هم ريخته است. اما نزد امام اينگونه نبود و هركس جلوي ايشان غيبت مي‌كرد ايشان چهره اش در هم تنيده مي‌شد و بشدت برخورد مي‌كردند. سيد حسن خميني به خاطرات حجت الاسلام و المسلمين دعايي از مخالفت امام با دادن نسبت‌هاي دروغ به مخالفان و حتي شاه سابق، اظهار داشت: ياران امام اينگونه از ايشان مي‌گويند؛ آنها كساني هستند كه وقتي طرفداري از امام نان نداشت و شكنجه و زندان و اعدام داشت، يار ايشان بودند. در حالي كه خيلي‌ها بعدا به سفره آماده رسيدند و شديدا طرفدار امام شدند و الان كاتوليك تر از پاپ شده اند. همان ياران قديمي امام مي‌گويند كه اگر مي‌خواستند نزد ايشان از مخالفين غيبت كنند امام رو ترش مي‌كردند.

منبع:ابتكار

اول**1368**
۰ نفر