۲۹ شهریور ۱۳۹۳، ۹:۱۰
کد خبر: 81318355
T T
۰ نفر

تهران - ايرنا -يك مسوول واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد از تلاش براي تأسيس دانشكده مطالعات علم و فناوري در واحد علوم و تحقيقات خبر داد.

به گزارش ايرنادكتر موسي اكرمي مديرگروه رشته فلسفه علم در مقطع دكتري واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي افزود: بررسي و پژوهش در زمينه مباحث متنوع مرتبط با علم، مانند فلسفه علم، تاريخ علم، اقتصاد علم، جامعه شناسي علم، سياستگذاري علم، رابطه علم و ديگر معارف و عناصر فرهنگي و تمدني، و رويكردهاي شناختي به علم با توجه به نيازهاي كشور اساس كار و برنامه و ساختار اين دانشكده را تشكيل مي دهد.

اكرمي با بيان اينكه واحد علوم و تحقيقات در سال 1385 براي نخستين بار در كشور، اقدام به تاسيس رشته فلسفه علم در مقطع دكتري كرده است، اظهار داشت: تاكنون بيش از12 كتاب و 35 مقاله علمي پژوهشي و ISI توسط اساتيد و دانشجويان اين گروه منتشر شده است.

اكرمي از تأسيس گرايش هاي فلسفه علوم رياضياتي، فلسفه علوم طبيعي و فلسفه علوم اجتماعي در واحد علوم و تحقيقات در آينده نزديك خبر داد و تصريح كرد: برنامه هايي براي راه اندازي گرايش هاي جديد و بين رشته اي در اين واحد دانشگاهي در چهار سال آينده در دست بررسي است.

وي با بيان اينكه در حال حاضر اساتيد و دانشجويان گروه فلسفه علم مقالات خود را در نشريات فلسفي گوناگون كشور و بعضاً در نشريه ويژه گروه هاي فلسفه اين واحد دانشگاهي يعني جستارهاي فلسفي (پژوهش هاي فلسفي يا برهان و عرفان سابق) منتشر مي كنند، گفت: گروه فلسفه علم واحد علوم و تحقيقات در نظر دارد نشريه تخصصي اين رشته را به زبان انگليسي راه اندازي كند.

اكرمي با اشاره به ارتباطات گروه فلسفه علم واحد علوم و تحقيقات با مراكز پژوهشي كشور، اظهار داشت: در حال حاضر استادان اين گروه با مراكز علمي و تحقيقاتي همچون پژوهشكده تاريخ علم دانشگاه تهران، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي، موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران، و مركز تحقيقات فيزيك نظري و رياضيات همكاري هاي علمي وپژوهشي دارند.

اين مسوول تمركز كامل بر آموزش را مانع درآمدزايي دانشگاه دانست و ابراز اميدواري كرد: گروه فلسفه علم واحد علوم و تحقيقات با تأسيس پژوهشده، تعريف پروژه هاي بنيادي، پذيرش دانشجو در مقطع فوق دكتري، جذب دانشجويان خارجي و كاربردي كردن تحقيقات اين رشته، امكان درآمدزايي براي دانشگاه را پيدا مي كند.

دكتر اكرمي با اشاره به اينكه تا كنون حدود 60 درصد فارغ التحصيلان كارشناسي و حدود 30 درصد فارغ التحصيلان دكتري گروه مشغول به كار شده اند، گفت: در حال حاضر، اكثر فارغ التحصيلان مقطع دكتري گروه فلسفه علم در مراكز آموزش عالي فعاليت مي كنند.

مدير دكتري رشته فلسفه علم واحد علوم و تحقيقات، همچنين از ارائه پيشنهاد براي ايجاد درس ويژه فلسفه علم دبيرستاني و همچنين گنجاندن فلسفه علم يا فلسفه علوم خاص در سرفصل دروس دانشگاهي خبر داد و افزود: توجه به اين حوزه، موجب احساس نياز به متخصصان دانشگاهي رشته فلسفه علم مي شود و از يك طرف نيازهاي كشور پاسخ مي يابند و از طرف ديگر فارغ التحصيلان چندان نگران سغل مناسب نخواهند بود.

وي ادامه داد: گروه فلسفه علم واحد علوم و تحقيقات آماده همكاري با نهادهاي ذيربط براي ايجاد شرايط لازم تحقق اين برنامه ها، مثلاً نشست ها و همايش ها با وزارت خانه هاي آموزش و پرورش، وزارت علوم و تحقيقات و فناوري، شوراي انقلاب فرهنگي است.

علمي (4) ** د . الف**1599
۰ نفر