۸ مهر ۱۳۹۳، ۸:۱۱
کد خبر: 81331965
T T
۰ نفر

كيفيت آموزش و مشكل كلاس هاي درس چندپايه

۸ مهر ۱۳۹۳، ۸:۱۱
کد خبر: 81331965
كيفيت آموزش و مشكل كلاس هاي درس چندپايه

شهركرد- ايرنا- كلاس هاي درس چند پايه درمدارس مناطق شهري و روستايي از مشكلات آموزش و پرورش در استان چهارمحال وبختياري كه به دليل موانع قانوني و كمبود معلم و دانش آموز عملا راهكاري قانوني براي حذف اين گونه كلاس ها وجود ندارد.

جمعي ازفرهنگيان و اولياء دانش آموزان استان چهارمحال و بختياري با اعلام نارضايتي از تشكيل كلاس هاي درس چند پايه، اين مسئله را عامل مهمي در كاهش كيفيت آموزش عنوان كردند.

يكي از اولياء دانش آموزان پايه اول ابتدايي در روستاي 'تشنيز' شهرستان كيار به ايرنا گفت: در مدرسه ابتدايي اين روستا دانش آموزان چند پايه مختلف در يك كلاس درس هستند.

'ابراهيم حسيني' افزود:با توجه به الگوهاي رفتاري متفاوت دانش آموزان در پايه هاي مختلف كنترل و رسيدگي به اين دانش آموزان امكان پذير نيست و عملا آموزش مناسب و كافي دريافت نمي كنند.

وي گفت: دانش آموزان پايه اول با توجه به اينكه هيچ پيش زمينه اي در مورد نوشتن و خواندن ندارند، زمان بيشتري براي آموزش آنان نياز است حال آنكه در كلاس هاي چند پايه معلم بايد فرصت زمان آموزش را بين دانش آموزان چند پايه تحصيلي تقسيم كند و همين موضوع باعث كاهش كيفيت آموزش مي شود.

يكي ديگر از اولياء دانش آموزان در يكي ديگر از مدارس استان چهارمحال وبختياري نيز گفت:مشكل كلاس هاي چند پايه و مختلط اين است كه دانش آموزان با سن و جنسيت مختلف و با توانايي ها و مهارت هاي متفاوت در كنار هم قرار مي گيرند، كه اين مسئله نيز راندمان آموزش را كاهش مي دهد.

'خيرالنساء درخشان' افزود: آموزش هاي متفاوت در يك كلاس براي پايه هاي مختلف، تمركز ذهني دانش آموزان را به هم مي زند و نمي توان از معلم و دانش آموز در چنين كلاسي بهره گيري مطلوب از آموزش را انتظار داشت.

*** كلاس هاي چند پايه عاملي در افزايش مهاجرت

مادر يك دانش آموز ابتدايي نيز گفت: برخي خانواده ها كه به تحصيل فرزندان خود اهميت مي دهند براي جلوگيري از افت تحصيلي آنان در كلاس هاي چند پايه، اقدام به ثبت نام فرزندان خود در شهرها و روستاهاي اطراف كرده اند.

'زينب لله گاني' افزود: اين خانواده ها علاوه بر هزينه سرويس اياب و ذهاب براي دانش آموزان، استرس رفت و آمد آنان را نيز به جان خريده اند كه اين وضعيت، آموزش دانش آموزان مقطع ابتدايي را دشوار مي كند.

وي تفاوت گويش و فرهنگ در برخي مناطق استان را از مشكلات پيش روي دانش آموزاني كه براي فرار از كلاس هاي چند پايه در محلي غير از روستاي خود آموزش مي بينند، دانست.

مدير يكي از مدارس چند پايه گفت: در برخي از مناطق روستايي تعداد دانش آموزان براي برقراري كلاس هاي تك پايه به حدنصاب نمي رسد و به ناچار دانش آموزان چند پايه تحصيلي در يك كلاس مشترك گنجانده شده تا به صورت همزمان زيرنظر يك معلم، درس بخوانند.

وي كه خواست نامش فاش نشود، افزود: تراكم جمعيت دراين كلاس ها و سطح دانش دانش آموزان تفاوت زيادي با هم دارد كه اين امر كار معلم را سخت و فشرده مي كند.

وي اظهار داشت: معلم در اين كلاس ها فرصت لازم براي رسيدگي به همه نيازهاي آموزشي دانش آموزان را ندارد و چون مطالب گوناگون آموزشي از پايه هاي مختلف تدريس مي شود، سطح تمركز دانش آموزان پايين مي آيد.

يكي ديگر از مديران مدرسه چند پايه استان چهارمحال وبختياري نيز گفت:هم اكنون كلاس هاي دوم و سوم با يكديگر و چهارم و پنجم نيز با يكديگر تلفيق شده و كلاس هاي اول و ششم داراي معلم اختصاصي است.

'عبداللهي' افزود: يكي از نگراني هاي خانواده ها، افت تحصيلي دانش آموزان است كه در سيستم چندپايه اين معضل بين دانش آموزان افزايش يابد.

معلم يك كلاس درس چند پايه نيز گفت: يكسان بودن حقوق و مزاياي معلمان كلاس هاي چند پايه با ديگر معلمان از مشكلات اين قشر است كه باعث مي شود تا آنان انگيزه كافي براي تحمل دشواري آموزش چند پايه به صورت همزمان را نداشته باشند.

'احمدرضا' افزود: اين معلمان بيشتر از ساير همكاران مجبور به كار با دانش آموزان هستند اما ميزان حقوق آنا با ديگران معلمان تفاوتي ندارد.

وي كمبود امكانات و تجهيزات در كلاس هاي چندپايه، نامناسب بودن فضاي آموزشي و نبود آموزش هاي اختصاصي براي معلمان اين كلاس ها را از ديگر مشكلات كلاس هاي چند پايه دانست.

رييس اداره ارزيابي اداره كل آموزش و پرورش چهارمحال وبختياري نيز در اين خصوص به ايرنا گفت:هم اكنون بيش از 758 كلاس درس چندپايه در استان فعال است.

'عليمردان مرداني ' افزود: در اين كلاس هاي درس بيش از 9 هزار و 500 دانش آموز در پايه هاي مختلف تحصيل ابتدايي مشغول تحصيل هستند.

وي پايين بودن جمعيت دانش آموزي در اين مناطق را از دلايل تشكيل كلاس هاي چند پايه برشمرد وگفت: تراكم دانش آموزي در اين كلاس ها ازسه نفر تا 25 نفر در پايه هاي مختلف است.

مرداني در خصوص نگراني والدين نسبت به افت تحصيلي دانش آموزان در كلاس هاي چند پايه توضيح داد:افت تحصيلي در اين گونه كلاس ها چندان محسوس نيست، زيرا در دوره هاي آموزشي تربيت معلم نحوه كنترل و آموزش دراين گونه كلاس هاي درس نيز آموزش داده مي شود.

بيش از 971 مدرسه ابتدايي با چهار هزار و 250 كلاس درس در استان چهارمحال وبختياري فعال است.

7360/558/