۸ مهر ۱۳۹۳، ۱۳:۳۱
کد خبر: 81332614
T T
۰ نفر
افزون بر 10 هزار قطعه ماهي در رودخانه زرينه رود مياندوآب تلف شدند

اروميه - ايرنا - مديركل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي گفت: افزون بر 10 هزار قطعه ماهي و انواع مختلف از آبزيان در پي آلودگي رودخانه زرينه رود و سخت تر شدن شرايط زيستي، در رودخانه زرينه رود مياندوآب تلف شدند.

حسن عباس نژاد روز سه شنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا افزود: روز گذشته با دريافت گزارشهاي مردمي مبني بر وقوع تلفات آبزيان در رودخانه زرينه رود، بلافاصله كارشناسان و ماموران يگان حفاظت اين اداره به محل عزيمت و از محل حادثه تا مسير رودخانه به طول پنج كيلومتر بازديد و بررسي هاي لازم را انجام دادند.

عباس نژاد ادامه داد: در نهايت با مشاهده تلفات، ميزان آن برآورد و مراتب در محل صورت جلسه شد.

وي با اشاره به قرار گرفتن كارخانه قند در مسير زرينه رود اضافه كرد: نمونه برداري هاي لازم از اين رودخانه و از پساب خروجي كارخانه قند با سابقه اي كه قبلا در اين موارد وجود داشته انجام شده است.

مديركل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي گفت: به محض دريافت نتايج نمونه برداري و مشخص شدن عامل يا عاملان آلودگي رودخانه و تلفات آبزيان برخورد جدي و قانوني با عوامل دخيل انجام مي شود.

وي از مردم استان خواست با توجه به كمبود بارندگي و كاهش دبي آب رودخانه و كاهش خودپالايي آن، در حفاظت از رودخانه و اين نعمت الهي نهايت تلاش خود را به كار گرفته و از ورود يا تخليه هرگونه فاضلاب و يا زباله و نخاله كه آلودگي را شدت مي بخشد جلوگيري كنند.

عباس نژاد اظهار كرد: كارخانه قند مياندوآب در حاشيه رودخانه زرينه و در داخل منطقه مسكوني واقع بوده و عليرغم كنترل نحوه فعاليت آن به صورت پايش ماهانه، مشكلات زيست محيطي آن كاملا رفع نشده است.

وي اضافه كرد: يكي از راهكارهاي رفع آلودگي زرينه رود را تغيير محل و انتقال كارخانه ياد شده به يك منطقه ديگر از شهر است.

مديركل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي گفت: لاشه هاي ماهي هاي تلف شده نيز با كمك و همكاري جوامع محلي و تشكلهاي زيست محيطي از سطح رودخانه جمع آوري شدند.

رودخانه زرينه ‌رود (جغاتو) در جنوب شرقي استان آذربايجان غربي قرار دارد.

اين رودخانه با طول 230 كيلومتر طولاني ‌ترين رود استان است كه طول شهرستان شاهين دژ و مياندوآب را مي‌پيمايد و سرانجام به درياچه اروميه مي‌ريزد.

سرچشمهٔ اين رود از كوه‌هاي 'چهل‌چشمه' در شهرستان سقز استان كردستان است و در شهرستان تكاب رودخانه‌هاي خورخوره و ساروق و در شهرستان شاهين دژ رودخانه هاي هولاسو و هاچه سو و محمودآباد و آجرلو چاي و در شهرستان مياندوآب رود ليلان چاي به آن مي پيوندند.

بر روي اين رودخانه سد بوكان قرار دارد كه ميزان آب خروجي را تنظيم مي‌ كند.

80 كيلومتر از اين رودخانه در داخل شهر مياندوآب جاري است.

7125/581