۹ مهر ۱۳۹۳، ۱۶:۵۳
کد خبر: 81334620
T T
۰ نفر

تهران-ایرنا- رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران بارها ثابت كرده كه آماده است برای اثبات جهانیان اعتماد سازی كند اما طرف‌های مقابل نیز باید در مسیر قانون حرف بزنند و اقدام كنند.

به گزارش ایرنا، آیت الله هاشمی رفسنجانی امروز (چهارشنبه) در دیدار جمعی از فرهیختگان، فرهنگیان و دانشگاهیان استان‌های كرمانشاه، آذربایجان غربی، فارس، لرستان و كهگیلویه و بویراحمد، به اهمیت مذاكرات در تصمیمات سیاسی اشاره كرد و افزود: تبدیل فضای تهدید و جنگ و تشدید روزافزون تحریم به گفت‌وگو و آوردن همه‌ی آنان به پای میز مذاكره، دستاوردهای سیاست‌های دولت یازدهم است.

عضو مجلس خبرگان رهبری، اعتماد دو طرف را سرمایه‌ای برای مذاكرات سیاسی خواند و با تأكید بر پرهیز از بهانه‌گیری‌ها، گفت: ایران بارها ثابت كرده كه آماده است برای اثبات جهانیان اعتماد سازی كند، اما طرف‌های مقابل نیز باید در مسیر قانون حرف بزنند و اقدام كنند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به چند دور مذاكره ایران با كشورهای 1+5 اظهار داشت: دو طرف می‌دانند فضای سابق، امنیت منطقه و حتی جهان را به خطر می‌اندازد و تأكید آنان بر مذاكره باید برای رسیدن به راه‌حلی مناسب جهت پایان دادن به این مناقشات سیاسی باشد.

وی با تأكید بر نقش و جایگاه ایران در نظام بین‌الملل گفت: غربی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند كه باید با ایران قدرتمند و با نفوذ بر اساس منطق و استدلال صحبت كنند، چون تاریخ ثابت كرده است كه ایرانیان هیچ وقت تسلیم فشار و زور نمی‌شوند و نمی‌توان این كشور را از مبادلات سیاسی جهان حذف كرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با قرائت سوره نصر حركت «فوج فوج» سال گذشته مردم در انتخابات را از مصادیق فتح در تعریف قرآن عنوان كرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان تعاریف قرآن كریم از فتح، افزود: قرآن اتفاقی را فتح می‌داند كه با نگاه سطحی شكست مسلمانان و ركود جامعه اسلامی بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تشریح تفاسیر گوناگون از سوره نصر، گفت: خیلی از مسلمانان به امید فتح مكه از مدینه حركت كردند، اما در محلی به نام حدیبیه، پیامبر(ص) با توجه به مجموعه عوامل و شرایط تصمیم گرفتند كه با مشركان به دلیل حفظ مصالح و منافع اسلام، صلح كنند كه همان فتح مبین است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری بندهایی از توافق‌نامه صلح حدیبیه و اصرار سران مشركان بر حذف نام خدا و رسول الله از صدر صلح‌نامه، گفت: عزم پیامبر(ص) برای صلح با مشركان جدّی بود و تا جایی انعطاف نشان دادند كه قبول كردند نام خدا و خودشان حذف شود، اما یك سال بعد مسلمانان بدون خونریزی و با سرافرازی مكه را فتح كردند.

هاشمی رفسنجانی با مقایسه اقدام پیامبر اكرم(ص) با تصمیم امام راحل در پایان جنگ عراق علیه ایران، گفت: در این مقطع نیز با قبول قطعنامه 598 یك فتح مبین نصیب ایرانیان شد كه به مراتب بهتر از فتح بغداد و سرزمین‌های عراق از طریق اشغال نظامی بود.

وی با تأكید بر این نكته كه «هیچ ملتی حضور اشغالگران را نمی‌پذیرد»، اظهار داشت: پس از اشغال عراق توسط آمریكا دیدیم كه یكی از افتخار سیاست‌مداران آمریكایی از جمله اوباما، موفقیت در خروج نظامیان خود از این كشور است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تحسین از آینده‌نگری امام راحل در مقام رهبری جوامع اسلامی گفت: وقتی پس از فتح خرمشهر خدمت امام(ره) رسیدیم و فرماندهان نظامی اجازه ورود به خاك عراق را می‌خواستند، امام(ره) فرمودند اگر شهرهای عراق را بگیریم، مردم عراق آسیب می‌بینند و هم آنها و هم ملت‌های عربی متعصبانه دفاع می‌كنند.

هاشمی رفسنجانی با تأكید بر نقش مردم در همه مراحل انقلاب اسلامی، گفت: در مبارزه، پیروزی انقلاب و دفاع مقدس آنچه سرمایه دفاعی جمهوری اسلامی بود، حضور مردم بود كه هنوز هم ادامه دارد.

و.ی با تأكید بر حضور مردم در همه مقاطع هشت سال دفاع مقدس، گفت: سدهای فولادین خطوط مقدم ارتش مجهز عراق را همت مردم در قالب بسیج مستضعفین می‌شكست و جنگ را مردم با اهدای مال و جان و سلامتی فرزندان خود اداره می‌كردند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در دوران سازندگی نیز این مردم بودند كه دروازه‌های كشور را به سوی توسعه و پیشرفت گشودند.

هاشمی رفسنجانی انتخابات سال 92 را نیز حاصل حضور هوشمندانه مردم دانست و گفت: همه ابزارهای تبلیغاتی در اختیار یك جناح خاص بود اما مردم نجیبانه به میدان آمدند و اعتدال را انتخاب كردند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به مطالبات حاضران كه خواستار توجه بیشتر دولت به وعده‌های انتخاباتی خویش بودند، گفت: دولت به همه شعارها پایبند است اما مجموعه شرایط را ببینید كه چگونه یك اقلیت محدود در مقابل همه اقدامات مثبت حتی انتصابات بر حق دولت هیاهو می‌كنند.

وی افزود: كسانی كه همه اقدامات دولت سابق را با همه رسوایی‌ها و فسادها تقدیس می‌كردند، امروز در مقابل هر برنامه دولت فریاد وا اسلاما سر می‌دهند.

هاشمی رفسنجانی با تأكید بر عصبانیت افراطیون و تندروها از مردم ایران، گفت: از صبوری مردم سوء استفاده می‌كنند و انتقام مردم را از دولت منتخب آنها می‌گیرند.

وی با بیان شرایط كشور در دولت سابق گفت: با همان روحیه‌ای كه قطعنامه‌‌های بین‌المللی را كاغذ پاره می‌خواندند، قوانین و مصوبات داخلی را زیر پا می‌گذاشتند كه آمار رسمی تخلفات آنان تأسف برانگیز است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأكید بر اهمیت تعامل كشورها در دنیای كنونی، گفت: دولت یازدهم به حق كلید حل مسائل را سیاست خارجی تشخیص داد و بر اساس همان در جهت احقاق حق مردم ایران برنامه‌ریزی و فعالیت می‌كند.

در آغاز این دیدار، آقایان حجت‌الاسلام و المسلمین اشرفی اصفهانی، دكتر مرتضوی، علی اكبر عسكری، شیبانی و صادقی‌نژاد به نمایندگی از طرف نخبگان و فرهیختگان استان‌های كرمانشاه، كهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان غربی، فارس و لرستان به بیان دیدگاه‌های خویش و مطالبات سیاسی فعالان فرهنگی و اجتماعی پرداختند.

سیام**1058**1572
۰ نفر