۱۲ مهر ۱۳۹۳، ۱۶:۴۷
کد خبر: 81337658
T T
۰ نفر
آسيب شناسي كمپين حمايتي هنرمندان از مذاكرات هسته اي

تهران - ايرنا - ايجاد گروه هاي همسو و همفكر مردمي در راستاي حمايت از اهداف مختلف انساني و اجتماعي در سال هاي قبل در غالب جمع آوري تومار و امضا تحقق مي پذيرفت.

در دهه اخير و با رونق گرفتن شبكه هاي اجتماعي، ايجاد كمپين و تشكل هاي مردمي در غالب آن براي جلب توجه دولت مردان داخلي و مجامع بين المللي در راستاي جلب توجه براي اهداف مختلف شكل مي گيرد. كمپين سازي يكي از اهرم هاي تحقق اين واقعيت هاي اجتماعي است كه مردم همفكر و همسو را در غالب كمپين جمع آوري و براي اهداف مختلف به حركت در مي آورد.

يكي از ويژگي هاي اساسي كمپين مردمي بودن آن و ديگري خودجوش بودن اين حركت است. در موضوع حمايت از مذاكرات هسته اي و جلب توجه جهاني و داخلي به حمايت مردم ايران در غالب گروه هاي مختلف سياسي و اجتماعي در روزهاي اخير ايجاد كمپين از سوي وزارت خارجه براي بعضي از هنرمندان موضوع بحث هاي مختلف خارجي و سياسي شده است.

كمپين حمايت از مذاكرات هسته اي از سوي وزارت خارجه و قرار دادن نام و تصوير بعضي از فعالان هنري و اعلام بعضي از مذاكرات در آن مخصوصا بخش هايي كه نياز به بحث هاي كارشناسي و تجزيه و تحليل نخبگان انرژي هسته اي دارد، موجب شده تا بعضي از فعالان سياسي و اجتماعي از آن اعلام حمايت و بعضي ديگر از آن انتقاد كنند.

در شرايط حاضر كه مقام معظم رهبري به طور آشكار و رسمي بارها از مذاكرات اعلام حمايت فرموده و پشتيباني خود را از هئيت مذاكره كننده به طور تصريحي اظهار كرده اند، تشكيل اين گونه گروه ها معلوم نيست چه مشكلي از مذاكرات را حل خواهد كرد. متأسقانه اين كمپين نه مردمي و نه خودجوش است. بهتر بود وزارت خارجه براي جلوگيري از بحث هاي حاشيه اي عده اي از نخبگان دانشگاهي و مرتبط با اين گونه فعاليت ها را دعوت به تشكيل كمپين خودجوش مي كرد. در حالي كه بعضي از افراد حاضر در اين كمپين اعلام كرده اند كه هيچ فعاليتي براي تشكيل آن و يا اعلام كردم رئوس موافقت ها و مخالفت هاي مختلف با برنامه هاي مذاكرات نداشته اند، معلوم نيست اهداف بعدي وزارت خارجه از تشكيل اين گروه چه بوده است. متأسفانه بررسي آثار رفتاري اين گونه حركت ها و بعد اعلام نظر كردن اجزاي تشكيل دهنده آن مبني بر خلق كمپين ياد شده از سوي وزارت خارجه عوارض داخلي منفي و عوارض جهاني منفي تري به دنبال دارد.

رئوس اعلام شده در پوسترهاي اين كمپين نياز به بحث هاي تخصصي داشته و نه تنها از عهده هنرمندان ياد شده بلكه از توان بسياري از افراد جامعه خارج است. اعلام حمايت از برنامه هاي مذاكرات ژنو مخصوصا دعوت به تداوم مذاكرات و رسيدن به توافق نهايي آرزوي بسياري از افراد است، چرا كه لغو تحريم ها را به دنبال داشته و رفاه اجتماعي و اقتصادي را به همراه خواهد آورد، اما آنچنان كه بارها صاحب نظران و دست اندركاران اعلام كرده اند، لغو تحريم ها در هر شكل و صورت و در غالب اهانت به استقلال و حاكميت ملي و قدرت منطقه اي به هيچ عنوان به نفع ما نخواهد بود.

اعلام بعضي از موارد در پوستر ياد شده مبني بر اينكه اگر بعضي از موارد مذاكرات ادامه يابد به نفع خواهد بود يا اينكه غني سازي در سطح 5 درصد متوقف نخواهد شد. هنوز معلوم نيست مسئولان وزارت خارجه كه اقدام به تشكيل اين كمپين دولتي كرده اند، چه پاسخي براي افكار عمومي تهيه كرده و خواهند داد، چرا كه اگر قرار است از يك حركت ملي حمايت شود تمام ملت و درصدر آنها نخبگان اجتماعي، دانشگاهي، فرهنگي، سياسي و اقتصادي قرار خواهند داشت. ديگر ضرورتي به جدا كردن 4 يا 5 نفر از اهالي هنر نداشته و اگر چنين حركتي انجام گيرد، تمام هنرمندان و دست اندركاران و اصحاب رسانه ها از آن پشتيباني خواهند كرد. متأسفانه هيچ گونه ارزيابي از عوارض منفي اين حركت به عمل نيامده است، چرا كه در اين صورت در كنار هنرمندان ياد شده، چهره هاي دانشگاهي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي نيز قرار مي گرفتند. بهتر بود افرادي كه در اين ليست قرار دارند، توجيح شوند كه در صورت انتقاد از آنها چه پاسخي به افكار عمومي بدهند. به جاي شانه خالي كردن از مسئوليت حمايت بايد جايگاه خود را در اين كمپين پذيرفته و ثابت قدم در راه خود مي ماندند، نه اينكه سهم خود را به گردن وزارت خارجه انداخته و اظهار بي اطلاعي يا حمايت جمعي و مفهومي از مذاكرات مي كردند. در آسيب شناسي اين گونه حركت ها بايد گفته شود كه در بارها و بارها اتفاق افتاده كه كمپين هاي مختلف در اعلام پشتيباني از اهداف سياسي، فرهنگي و اجتماعي در كشور و خارج از كشور تشكيل شده، اما هيچ كدام از آنها به طور ظاهري توسط سازمان هاي دولتي خلق نشده اند. وزارت امور خارجه كاري عجولانه اي در اين زمينه انجام داده است كه بايد به نوعي عوارض آن در افكار جهاني و داخلي جبران شود، همچنين بهتر است عزيزاني كه در ليست ياد شده قرار دارند به جاي نفي نقش خود در خلق كمپين و يا بيان اهداف به نوعي باز حمايت خود را از مذاكرات و نتايج آن اعلام كنند. اما آنچه كه نخبگان اجتماعي در اين زمينه مد نظر دارند، همانا استانداردها و معيارهايي است كه از سوي مقام معظم رهبري تعيين مي شود، نه يك كلمه بيشتر و نه يك كلمه كمتر.

در حال حاضر بهتر است بعضي از رسانه ها در اين زمينه پيش قدم شده و براي جلوگيري از عوارض منفي اين گونه حركت ها در جهان اقدام به بيان حقايق كرده و اعلام حمايت و پشتيباني از تيم مذاكره كننده و چارچوب هاي اساسي كنند و اجازه ندهند عوارض منفي يك حركت باعث لكه دار شدن شخصيت ملي يك ملت شود.

وبلاگ > ابهري، مجيد / خبر آنلاين
۰ نفر