۱۳ مهر ۱۳۹۳، ۸:۴۰
کد خبر: 81337950
T T
۰ نفر
ادامه موفقیت زنان در دوره بعد نیازمند سرمایه گذاری است

تهران–ایرنا – ورزشكاران زن ایران درهفدهمین دوره بازیهای آسیایی اینچئون با كسب دو مدال بیش ازمدال های شانزدهمین دوره بازیهای آسیایی نشان دادند كه اگر در این بخش سرمایه گذاری صورت گیرد می توانند مدال های ایران را در دوره بعدی بیشتر كنند.

به گزارش ایرنا، مقایسه اجمالی كاروان ورزشی ایران و مدال های كسب شده توسط آنان در شانزدهمین و هفدهمین دوره بازیهای آسیایی نشان می دهد كه در این دوره زنان برغم كاهش تعدادشان البته موفق تر عمل كردند.

در حالی كه كاروان ورزشی ایران در سال 2010 با 370 ورزشكار ( 88 زن و 282 مرد) راهی گوانگژو چین شد و توانست 59 مدال شامل 20 طلا، 14 نقره و 25 برنز كسب كند، اما امسال با 282 ورزشكار موفق به كسب 57 مدال شامل 21 طلا ، 18 نقره و 18 برنز گردید.

كاهش تقریبا 25درصدی كاروان ورزشی ایران دراینچئون كاهش كمی مدال های كسب شده را نیز به دنبال داشت، اما این مساله در بخش زنان كاروان ورزشی كشورمان روندی معكوس داشت زیرا درحالی كه تعداد زنان اعزام شده به بازیهای 2014 اینچئون كاهشی حدود 35 درصد نسبت به بازیهای گوانگژو را نشان می داد اما تعداد مدال های كسب شده توسط این كاروان رشد كمی و كیفی داشت.

زنان در شانزدهمین دوره بازیهای آسیایی 2010 گوانگژو 14 مدال شامل یك مدال طلا ، چهار نقره و 9 برنز كسب كردند و این تعداد در بازیهای 2014 اینچئون به 16 مدال شامل دو طلا ، هفت نقره و هفت برنز رسید.

با آنكه تعداد 88 ورزشكار زن شركت كننده در شانزدهمین دوره بازیهای اسیایی 2010 گوانگژو به 58 ورزشكار در هفدهمین دوره بازیهای آسیایی 2014 اینچئون كاهش یافت و اگر چه به جای 14 رشته بازیهای گوانگژو باید در 10 رشته به رقابت با حریفان می پرداختند ، اما این زنان توانستند دو مدال بیشتركسب كنند.

درشانزدهمین دوره بازیهای آسیایی كه به میزبانی شهر گوانگژو چین برگزار شد زنان ورزشكار كشورمان در رشته تیراندازی ، دوومیدانی ،تیراندازی با كمان ، شطرنج ، قایقرانی آبهای آرام ، بادبانی ،‌دراگون بوت، جودو ، كبدی ، كاراته ، رول اسكیت ، تیراندازی ، ووشو و تكواندو به مصاف حریفان رفتند.

تنها مدال طلای زنان در شانزدهمین دوره بازیهای آسیایی 2010 گوانگجو توسط خدیجه آزاد پور در وزن 75 كیلوگرم ووشو سهم كاروان ایران شد.

چهار مدال نقره زنان در آن دوره توسط الهه احمدی در رشته تیراندازی ،‌راحله آسمانی و پریسا فرشیدی در تكواندو و تیم تیراندازی زنان بدست آمد.

زنان كشورمان 9 مدال برنز نیز در بازیهای گوانگژو برای كشورمان صید كردند این مدال ها توسط سارا خوش جمال فكری ، سمانه شش پری و سوسن حاجی پور در تكواندو ،الهه منصوریان ووشو ، فاطمه چالاكی و سمیرا ملكی پور در رشته كاراته ، روئینگ تیمی، تیم ملی كبدی زنان و تیمی تیراندازی كسب شد.

اما 58 ورزشكار زن شركت كننده در هفدهمین دوره بازیهای آسیایی به میزبانی اینچئون در 10 رشته تكواندو ، تیرو كمان ،‌دوومیدانی ، كبدی ، ووشو ،‌تنیس روی میز ، قایقرانی ، كاراته ،‌بدمینتون و تیراندازی شركت كردند و این یعنی میدان رقابت و شانس مدال آوری آنان از 14 رشته به 10 رشته كاهش یافت.

نجمه خدمتی و حمید عباسعلی به ترتیب در رشته تیراندازی و كاراته مدال های طلا را برای كاروان زنان در اینچئون به ارمغان آوردند.

لیلا رجبی در پرتاب وزنه،فاطمه روحانی و اكرم خدابنده در تكواندو ، نرجس امامقلی نژاددر تیراندازی ، الهه منصوریان ووشو و تیم های تیراندازی تفنگ بادی و تیم كبدی مدال های نقره این كاروان ورزشی را كسب كردند .

فاطمه چالاكی و نسرین دوستی در كاراته ، سولماز عباسی در قایقرانی روئینگ ، ارزو حكیمی در كایاك ، سوسن حاجی پور در تكواندو ، سونیا گماری در كانو و تیم چهار نفره روئینگ مدال برنز كاروان ورزشی زنان اعزامی به اینچئون را برگردن آویختند.

این توانمندی زنان درورزش نیاز به حمایت جدی مسئولان ورزش وروسای فدراسیون ها دارد تا در سایه سرمایه گذاری كلان، زمینه را برای افزایش انگیزه و حضور جدی تر زنان در عرصه های ورزشی كشور فراهم كنند.

از سوی دیگر با توجه به اینكه تعداد ورزشكاران مرد در رویدادهای مهم ورزشی در عرصه های آسیایی و جهانی بیش از زنان بوده و رقابت در این بخش نیز به مراتب سخت تر و نزدیك تر است، لذا ضروری است مسئولان ورزش كشور ضمن توجه به توسعه ورزش زنان در جهت ارتقا سلامتی خانواده ها ، زمینه را جهت توسعه ورزش قهرمانی آنان نیز فراهم كنند تا در این رهگذر سهم مدال آوری كاروان ایران در عرصه های مختلف ورزشی افزایشی چشمگیر یابد.

همچنین نباید از این مساله غافل شویم كه اگر چه زنان ایران با تمام محدودیت ها اعم از كمی اعتبار ، ناكافی بودن امكانات و كمی یا نبود اردوهای تداركاتی توانسته اند سطح كمی و كیفی مدال هایشان را در این دوره از رقابت های آسیایی (2014 اینچئون ) افزایش دهند ،‌اما باید بپذیریم این ارتقا كمی و كیفی برای فاصله زمانی چهار سال كافی به نظر نمی رسد .

لذا با توجه به توانایی های زنان و استعدادهای شناسایی شده ونشده آنان در استان ها باید مسئولان ورزش كشور در كنار توجه ویژه به رشته هایی چون فوتبال ،‌ اعتبار بیشتری را به حوزه ورزشی زنان اختصاص داده و با فراهم كردن شرایط پخش تلویزیونی رقابتهای ورزشی آنان نه تنها راهی برای جذب حامیان مالی در این بخش را فراهم كنند بلكه انگیزه بیشتری در میان زنان و دختران این مرز وبوم وافتخارآفرینی آنان در عرصه های آسیایی و جهانی فراهم كنند.

هفدهمین دوره بازیهای آسیایی به میزبانی اینچئون 28 شهریور ماه با حضور بیش از 10 هزار ورزشكار از 45 كشور جهان آغاز شد و پس از توزیع یكهزار و 454 مدال طلا و نقره و برنز امروز به كار خود پایان داد.

ورزشی (5)**1828**1590