۱۴ مهر ۱۳۹۳، ۱۹:۳۲
کد خبر: 81339585
T T
۰ نفر

ایران 345 هزار شیشه ای دارد

۱۴ مهر ۱۳۹۳، ۱۹:۳۲
کد خبر: 81339585
ایران 345 هزار شیشه ای دارد

همدان - ایرنا - معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: 345 هزار نفر در سطح كشور، ماده مخدر صنعتی شیشه مصرف می كنند.

به گزارش ایرنا، 'بابك دین پرست' روز دوشنبه در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان، افزود: شمار معتادان به مصرف شیشه 26 درصد از كل جمعیت معتادان به مواد مخدر كشور را شامل می شود.

وی تصریح كرد: میزان مصرف ماده مخدر شیشه در كشور 126 تن است در حالیكه میزان كشفیات این ماده مخدر صنعتی، پنج تا هشت تن است.

وی اظهار كرد: 96 درصد از جمعیت آماری نگرانی شان اعتیاد به مواد مخدر است، به گونه ای كه این درصد، از میزان نگرانی برای اشتغال نیز بیشتر است كه این مهم بر اهتمام جدی مسوولان برای طرح های پیشگیرانه تاكید دارد.

وی، تریاك، شیشه و هروئین را عمده مواد افیونی مصرفی و كسب لذت كاذب، كنجكاوی و تفریح را از مهمترین علل گرایش به سمت مصرف مواد مخدر ذكر كرد و خواستار ارائه برنامه های مناسب برای غنی سازی اوقات فراغت جوانان شد.

معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با ارائه آماری در خصوص وضعیت اعتیاد در كشور، گفت: 90.7 درصد از معتادان مرد، 21 درصد دارای مدرك لیسانس، 53 درصد شاغل و 63 درصد از معتادان نیز متاهل هستند.

وی افزود: دسترسی معتادان به خدمات درمانی در كشور 17 درصد است در حالیكه این آمار در همدان 40 درصد از میانگین كشوری بالاتر است.

دین پرست اضافه كرد: میانگین كشوری تحت پوشش بودن معتادان در كشور 58 درصد گزارش شده در حالیكه این رقم در همدان حدود 75 درصد است كه باید صحت این آمار بررسی شود.

وی گفت: 661 معتاد در مراكز ماده 16 همدان پذیرش شده اند كه برای درمان این افراد هشت میلیارد و 350 میلیون ریال هزینه شده است.

وی تصریح كرد: خلاهای قانونی از جمله جریمه اكتفا به نقدی فروشندگان مواد مخدر دسترسی افراد به مواد مخدر را راحت كرده كه همین امر نارضایتی مردم را نیز به همراه داشته است.



* 32هزار معتاد در همدان تحت پوشش خدمات درمانی است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی استان همدان نیز دراین نشست گفت: 42 هزار معتاد در استان همدان وجود دارد كه 32 هزار نفر از این تعداد، تحت پوشش خدمات درمانی هستند.

'محمدرضا عبادیان' افزود: سیاست اصلی كمیته درمان شورای مبارزه با مواد مخدر، تبدیل روش های پرخطر به روش های كم خطر و ایجاد شرایط نرمال از نظر روانی برای معتادان است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی استان همدان اظهار كرد: باید شرایط به گونه ای فراهم شود كه معتادان ، گرفتار دیگر معضلات اجتماعی نشوند.

وی فراهم كردن زمینه دسترسی آسان معتادان به مراكز درمانی و تهیه متادون و دیگر داروهای جایگزین برای بیماران معتاد را از مهمترین اهداف كمیته درمان برشمرد تا در اولویت فرصتی كه انگیزه ترك مواد مخدر در فرد معتاد شكل گرفت فرد بتواند به نزدیكترین مركز مراجعه كند.

وی افزود: هم اینك 150 مركز درمان سوء مصرف مواد مخدر در همدان فعال است كه تنها شش مركز از این تعداد دولتی هستند.

وی كمبود دارو و عرضه قاچاق آن بصورت آزاد در سطح بازار را از چالش های فراروی مبارزه بی امان با این معضل برشمرد.

7525/2624/ 1625
۰ نفر