ولایتی: از مواضع اصولی خود عدول نمی كنیم/ آمادگی فرانسه برای مثبت تر حركت كردن

تهران - ایرنا - «علی اكبر ولایتی» رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینكه از مواضع اصولی خود عدول نكرده و نخواهیم كرد، گفت: طرف مقابل به این نتیجه رسیده است كه بیش از این نمی تواند از امتیاز داشتن روابط خوب با ایران محروم باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، ولایتی امروز (سه شنبه) پس از دیدار با دومینیك دوویلپن نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه پیشین فرانسه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر ارزیابی روند مذاكرات هسته ای ایران و 1+5 افزود: موضع ما روشن بوده و همان موضعی است كه مقام معظم رهبری بارها بر آن تاكید كرده‌اند.

وزیر پیشین امور خارجه كشورمان تاكید كرد: از حقوق حقه هسته‌ای صلح‌آمیز خود عقب‌نشینی نكرده بلكه بر آن اصرار داریم.

ولایتی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این كه با توجه به برداشته شدن برخی تحریم‌ ها علیه ایران از سوی وزارت دارایی انگلیس، این امر چه تاثیری در تصمیم اتحادیه اروپا خواهد داشت و آیا این روند ادامه می‌یابد یا خیر؟ گفت: برخی كارها كه از سوی برخی محافل مثل دادگاهی كه در اروپا حكم به آزادی برخی كمپانی‌های ایرانی و افراد داده، شروع شده است و این نشان‌دهنده حقانیت اظهارات ایران بعنوان كشوری مقتدر است كه آنها به این موضوع پی برده‌اند.

وی ادامه داد: ایران كشوری است كه عادت كرده‌ سال‌ها تحریم‌های طرف مقابل را تحمل كند و نمی‌تواند از مواضع خود عقب‌نشینی كند.

ولایتی افزود: بدون شك ایران به عنوان كشوری قدرتمند در منطقه و تاثیرگذار در خط بین‌الملل است و از مواضع اصولی خود عدول نكرده و نخواهد كرد و طرف مقابل به این نتیجه رسیده است كه بیش از این نمی‌تواند از امتیاز داشتن روابط خوب با ایران محروم باشد.



** ادامه كمك های ایران به سوریه، عراق و لبنان

ولایتی درباره دیدار امروز خود با دومینیك دوویلپن نخست وزیر و وزیر امور خارجه پیشین فرانسه نیز اظهار داشت: در این دیدار، موضوعات مختلف از جمله مذاكرات هسته‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در مورد مسایل منطقه‌ای و تروریسم كه با كمك برخی كشورهای منطقه و غربی به راه افتاده است ، بحث و گفت‌وگو شد.

رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اظهارات دوویلپن تصریح كرد: از سخنان وزیر خارجه سابق فرانسه اینطور فهمیدم كه حداقل فرانسه آمادگی دارد كه مثبت‌تر حركت كند؛ البته ایشان مقام رسمی فرانسه نیستند و فقط از شخصیت‌های رسمی فرانسه به شمار می‌آیند.

وی گفت: آقای ویلپن بر این موضوع تاكید داشت كه ایران كشوری مقتدر و صاحب نفوذ در منطقه است و با توجه به این امر می‌تواند كمك بزرگی در مبارزه با تروریسم در منطقه داشته باشد.

رییس مركز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاكید بر این كه ایران روابط طولانی با عراق ، سوریه و لبنان داشته و دارد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به كمك‌های خود به این دولت ها بر اساس قوانین بین‌المللی و خاص ادامه می‌دهد و این امر را جزو وظایف خود می‌داند.

ولایتی ابراز امیدواری كرد: مبارزه علیه تروریسم كه آغاز شده است، بطور جدی دنبال شود.



**مبارزه با تروریسم را در كشورهای سوریه، لبنان و عراق به دقت دنبال می كنیم

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، ولایتی در دیدار با دومینیك دوویلپن نیز گفت: ایران در حوزه مسائل منطقه ای، مبارزه با تروریسم را در كشورهای سوریه، لبنان و عراق به دقت دنبال می كند و در این امر پیشگام است.

وی افزود: امنیت كشورهای سوریه، لبنان و عراق برای منطقه و جهان بسیار مهم است و زمینه های همكاری خوبی را می توان تعریف كرد.

وی با بیان اینكه فرانسه جایگاه مناسبی در سیاست خارجی ایران دارد، تاكید كرد: همچنان علاقه مند هستیم تا نگاه توسعه روابط ایران و فرانسه تقویت شود.

وی همچنین با بیان این كه سوابق دو كشور در روابط فی مابین مطلوب بوده است، به سابقه گشایش دانشگاه های مدرن در ایران اشاره كرد و گفت: در ایران گشایش این دانشگاه ها به 271 سال پس از میلاد مسیح بازمی گردد.

رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اینك علوم، نجوم و ریاضی از زبان فرانسه به فارسی ترجمه شده و بسیاری از اساتید برجسته كشور به زبان فرانسه سخن می گویند.

ولایتی تاكید كرد: تلاش می كنیم تا سطح روابط تهران - پاریس را گسترش دهیم.

سیام ** 9136 ** د . الف**1572
۰ نفر