۱۶ مهر ۱۳۹۳، ۱۹:۳۰
کد خبر: 81342557
T T
۰ نفر
زمینه‌های فراوانی برای همكاری گسترده با همه كشورهای جهان به جز یك كشور داریم

تهران- ایرنا- رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اختلافات فكری و فرهنگی بین كشورها را طبیعی خواند و گفت: با تكیه بر مشتركات، زمینه‌های فراوانی برای همكاری گسترده با همه كشورهای جهان به جز یك كشور داریم و بر این اساس برای روابط با كشورها برنامه‌ریزی می‌كنیم.

به گزارش عصر چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله اكبر هاشمی رفسنجانی در دیدار وزیر مشاور در امور فرهنگی پرتغال، با حساس خواندن مقوله فرهنگ برای ملت‌ها و دولت‌ها، افزود : در ایران قلمرو مسؤولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خیلی گسترده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظامهاشمی رفسنجانی با اشاره به سوابق مثبت و منفی روابط ایران و پرتغال، گفت: سیاست ما گسترش روابط فرهنگی با همه كشورهای جهان است تا ملت‌های دنیا ببینند تبلیغات 34 ساله امپریالیسم خبری، دروغ و برخاسته از كینه‌های سیاسی بوده و هنوز هم چنین است.

وی استكبار گریزی و تجاوز ستیزی انقلاب اسلامی را دلیل عمده نگاه منفی قدرت‌های جهانی نسبت به انقلاب و ایران اسلامی دانست و گفت: در گسترش روابط و رفت‌وآمدهای مسؤولان، دنیا متوجه می‌شود كه ایرانیان ملتی صلح‌جو و در دفاع از حقوق خویش مقاوم هستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأكید بر این نكته كه «با تاریخ پرتغال آشنا هستم»، گفت: دیواری به عنوان مانع در مسیر گسترش روابط دو كشور نمی‌بینم و شرط آن سعه صدر مسؤولین در مذاكرات و گفت‌وگوهاست.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تأكید كرد: امیدواریم این سفر مقدمه‌ای برای گسترش روابط در آینده باشد كه ضرورت تعامل در مسایل دیپلماتیك است.

مشاور در امور فرهنگی پرتغال نیز در این دیدار با تأكید بر ظرفیت‌های دو كشور ایران و پرتغال برای گسترش روابط فرهنگی، گفت: برای تقویت روابط سیاسی نیز در شرایط حساسی هستیم و باید راهكاری مناسب برای تبادل مواضع پیدا كنیم .

'ژرژ بارتو شاویر' با اشاره به علاقه مسؤولان دو كشور برای تقویت روابط گفت: باید از تجربیات شخصیت‌های ارزنده چون حضرت‌عالی استفاده كرد كه سابقه اقدامات ارزنده‌ای در مسایل فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دارید.

وی با ارائه تعریفی از فرهنگ و نگاه اصطلاحی به آن گفت: امیدوارم از فرهنگ در جهت نهادینه كردن صلح در جهان استفاده كنیم.

وی با تأكید بر خوی استكباری بعضی از كشورهای قدرتمند جهانی، گفت: بر همین اساس سوءنیت‌‌هایی نسبت به گفتار و رفتار ایرانیان دارند، در حالی كه ایران صبغه درخشانی در تاریخ دارد.

شاویر افزود: به تصمیمات مردم ایران احترام می‌گذاریم و بر این اساس و با توجه به منافع مردم دو كشور، برنامه ریزی می‌كنیم.

مشاور در امور فرهنگی پرتغال با تصدیق صبغه استعماری پرتغال در مقاطعی از تاریخ، گفت: خوشحالی ما در گسترش علم و تقویت روابط كشورها بوده است و امروزه نیز چنین نقشی در نظام بین‌الملل داریم.

وی با تأكید بر نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ایران و نظام بین‌الملل، گفت: از حضرت‌عالی به عنوان كتابچه انقلاب اسلامی می‌خواهیم كه در تقویت روابط ایران و پرتغال نیز نقش‌آفرینی كنید.

سیام**7261 /1449
۰ نفر