۱۹ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۰۱
کد خبر: 81344823
T T
۰ نفر
سجادی:ارزیابی وزارت ورزش از عملكرد فدراسیون ها تا یك ماه آینده اعلام می شود

تهران - ایرنا - معاون توسعه ورزش حرفه ای و قهرمانی وزیر ورزش و جوانان از اعلام نتیجه ارزیابی عملكرد فدراسیون های اعزامی به هفدهمین دوره بازی های آسیایی طی یك ماه آینده خبر داد.

به گزارش ایرنا، نصراله سجادی امروز (شنبه) در نشست مطبوعاتی به منظور ارایه گزارشی از بازی های آسیایی 2014 اینچئون گفت: از روز سه شنبه هفته جاری جلساتی را با تك تك فدراسیون ها برگزار می كنیم تا برترین و ضعیف ترین عملكرد فدراسیون ها در این دوره از بازی ها مشخص شود.

وی افزود: در مجموع نسبت به دوره گذشته نتیجه خوبی گرفتیم اما رشته های مانند جودو، دوومیدانی و فوتبال ضعیف بودند به ویژه فوتبال كه بسیار ضعیف ظاهر شد ولی ارزیابی دقیق تر به زودی اعلام خواهد شد. در مجموع 14 دوره از 17 دوره كه ایران در بازی های آسیایی شركت كرد، بدون در نظر گرفتن بازی های آسیایی تهران كه تعداد مدال های فوتبال و واترپلو در آن 11 و 7 مدال حساب شد، این دوره بهترین عملكرد كاروان ایران در بازی های آسیایی بوده است.

سجادی گفت: وزنه برداری در حد خودش ظاهر نشد به طوریكه حتی پیش بینی خود مسوولان این رشته نیز از نظر تعداد مدال ها بیشتر بود و در فوتبال هم در رده های مختلف مشكل داریم. در جلسه ای كه در آذر سال 92 با آقای كفاشیان داشتم گفتم كه بازی های آسیایی مهم است ولی مهتر از آن بازی های المپیك 2016 ریو خواهد بود. بنابراین اگر در بازی های آسیایی حتی اگر نتوانیم مدال بگیریم ولی باید عملكرد خوبی داشته باشیم. با وجود این فدراسیون در هر دو ناموفق بود.

سجادی با بیان اینكه ورزشكاران تیم های اعزامی به اینچئون از سراسر كشور بودند و ورزشكاران 24 استان در این رقابت ها موفق به كسب مدال شدند، ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع كه در یك سال اخیر با آن درگیر بودیم، تلاش شد منابع به صورت نظام مند و با برنامه ریزی هزینه شود و تخصیص منابع به فدراسیون ها كاملا به موقع انجام شد.

وی گفت: قبل از بازی های آسیایی 2014 اینچئون كمیته ای تشكیل شد تا از رشته های پایه و پرمدال برای حضور در بازی های آسیایی 2018 و 2022 حمایت های ویژه صورت گیرد.

سجادی با اشاره مجدد به حضور مدال آورانی از همه استان ها افزود: با كار كارشناسی كه از قبل انجام داده بودیم سهم هر استان در هر رشته مشخص شده بود تا قطب های ورزش كشور شناسایی شوند.

وی ادامه داد: كشورهای رقیب در هر رشته شناسایی شدند و اعتباراتی كه نظر گرفته شده بود به موقع به آنها تخصیص داده شد. بیش از 90 درصد اردوها برگزار و فدراسیون ها به خوبی وظایف و كارهای خود را انجام داده بودند.

سجادی گفت: همچنین مربیان تیم ملی و شهرستان ها نقش اصلی در پرورش استعدادها داشته اند.

وی با مقایسه تعداد ورزشكاران حاضر در این دوره نسبت دوره گذشته خاطر نشان كرد: پیش بینی مدال و مقام كرده بودیم گرچه در برخی از رشته ها به اهداف خود نرسیدیم.

سجادی به پرسش ایرنا در مورد اینكه آیا وزارت ورزش تغییری در برنامه های خود برای حمایت از رشته های پایه خواهد داشت یا خیر پاسخ داد: تعداد مدال های ما در رشته های پایه نسبت به قبل بیشتر شده است كه این نشان از توجه بیشتر به این رشته ها و همچنین قابلیت این رشته ها برای كسب مدال دارد.

سجادی علاوه بر این خاطرنشان كرد: اوایل هفته آینده جوایز مدال آوران در بازی های آسیایی اینچئون طی مراسمی توزیع خواهد شد و طبق آیین نامه ورزشكاران بر اساس مدالی كه كسب كردند جوایز خود را دریافت می كنند. البته باید این فرهنگ در جامعه ایجاد شود كه ورزشكاران نه به هدف كسب جایزه بلكه برای افتخار ملی وارد میدان رقابت شوند. پوشیدن پیراهن تیم ملی افتخاری نیست كه نصیب هر فردی شود و ورزشكارانی كه با غیرت و تلاش در میادین ورزشی مبارزه می كنند، لیاقت پوشیدن این لباس را دارند.

معاون توسعه ورزش حرفه ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان افزود: این كمیته تلاش دارد تا از ورزشكارانی كه می توانند در كسب سهمیه المپیك 2016 برزیل موثر باشند، حمایت بیشتری داشته باشد.

سجادی گفت: اگر در رشته هایی كه شانس كسب سهمیه و مدال داریم، هزینه كنیم هم ازنظر اقتصادی مقرون به صرفه است و هم نتایج بهتری را درعرصه های مختلف ورزشی كسب خواهیم كرد.

وی در پاسخ به این سؤال كه مسئولان قبلی وزارت ورزش وجوانان و كمیته ملی المپیك اعلام كرده بودند در بازی های آسیایی اینچئون جایگاه بهتری را نسبت به دوره قبل كسب خواهیم كرد، گفت: پاسخ مطالبی كه در گذشته اعلام شده است را باید از همان افراد بگیرید، اما برای كسب جایگاه بهتر كار سختی پیش رو داریم زیرا كشورهای بعد از ما در جدول، برنامه ریزی خوبی را دارند. ما هم فرصت آن را داریم تا با برنامه ریزی جایگاه خود را حفظ و حتی بالاتر رویم.

سجادی با بیان اینكه برنامه ریزی و تخصیص اعتبارات باید بر اساس نگرش جدید صورت گیرد، تصریح كرد: اگر نگرش مدیریت كلان ورزش را تغییر ندهیم در آینده نمی توانیم از رقیبان خود پیشی بگیریم.

وی در مورد اینكه آیا می توانیم روزی شاهد كسب عناوین اول تا سوم برای ایران در بازی های آسیایی باشیم، بیان داشت: جایگاه اول تا سوم زمانی به دست می آید كه كشورهای چین، ژاپن و كره جنوبی حضور نداشته باشند.

سجادی گفت: كشور هند نیز در بازی های آسیایی 2014 اینچئون 29 مدال برنز گرفت و برنامه ریزی كرده در رشته هایی كه برای ما هم مدال آور است، در دوره های آینده مدال طلا بگیرد. این امر می تواند برای ما یك تهدید جدی باشد.

وی در ادامه از كشورهایی مانند تایلند، هند، تایوان، ازبكستان، مالزی و قطر به عنوان تهدیدی برای ایران در دوره های آینده بازی های آسیایی نام برد كه با برنامه ریزی در چهار سال آینده می توانند فاصله خود را در جدول توزیع مدال ها به ما نزدیك كنند.

سجادی گفت: برخی از این هفت كشورها فاصله بین 3 تا 5 مدال طلا بود. بنابراین در دوره آینده نمی توانیم با 21 مدال طلا در مكان پنجم قرار بگیریم. گرچه ما هم در 18 مسابقه فینالیست شدیم ولی به مدال نقره رسیدیم بنابراین ما هم فرصت خوبی برای افزایش تعداد مدال های طلای خود در دروه های آینده داریم كه این امر با برنامه ریزی دقیق میسر خواهد بود.

سجادی با ارایه آماری از عملكرد ایران در بازی های آسیایی دوره های گذشته نسبت به این دوره خاطر نشان كرد: قزاقستان به عنوان اصلی ترین رقیب ما هم در بازی های 2010 گوانگژو و هم در بازی های این دوره، نزدیك به 200 ورزشكار بیشتر از ما داشت و در 32 رشته شركت كرده بود. تعداد زنان این كشور هم به مراتب بیشتر از ما بود.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان در خصوص عملكرد زنان در بازی های آسیایی اینچئون تأكید كرد: زنان در بازی های آسیایی 2006 دوحه، شش مدال كسب كردند كه این تعداد مدال در بازی های آسیایی گوانگژو و اینچئون به ترتیب به 14 و 16 مدال افزایش یافت.

معاون ورزش قهرمانی وزیر ورزش ادامه داد: ورزشكاران زن از توانمندی و ظرفیت بالایی برخوردارند و با حمایت مناسب فدارسیون ها همان گونه كه از نتایج بازی های آسیایی مشخص است، توانستند برای كشور افتخار آفرینی كنند.

سجادی در پاسخ به پرسشی در مورد زمان برگزاری مجمع انتخاباتی فدارسیون بسكتبال گفت: از دو هفته دیگر برنامه كامل برگزاری مجمع انتخاباتی ریاست فدارسیون های ورزشی اعلام می شود. مجمع انتخاباتی برخی فدراسیون ها قبل از آغاز بازی های آسیایی برگزارشد و مابقی نیز به زودی برگزار خواهد شد.

معاون وزیر ورزش و جوانان در مورد این كه برخی از ورزشكاران اعلام كردند، جوایز خود را قبل از اعزام به بازی های آسیایی دریافت نكرده اند ،‌گفت: ما جوایز تمامی ورزشكاران را تا پایان سال 92 داده ایم و هیچ ورزشكاری نمی تواند مدعی شود جایزه خود را دریافت نكرده است.

سجادی درباره زمان توزیع جوایز قهرمانان بازی های آسیایی و پاراآسیایی نیز گفت: جوایز بازی های آسیایی اینچئون كره جنوبی 27 تا 30مهرماه توزیع خواهد شد و تنها به این دلیل زمان دقیق اعلام نمی شود كه محل برگزاری این مراسم هنوز مشخص نشده است.

سجادی گفت: رقیب اصلی مادرگوانگژو واینچئون قزاقستان بود.این كشوردر بازی های 2010با 388 ورزشكار در 34 رشته شركت كرده بود در حالیكه در این دوره 480 ورزشكار در 32 رشته حضور داشته اند.

وی ادامه داد: یعنی 200 ورزشكار و 10 رشته بیشتر از ما داشت و تعداد بانوان این كشور به مراتب بیشتر از تعداد ورزشكاران زن ما بود.

سجادی گفت در طول برگزاری بازی های آسیایی دو بار با شیخ احمد رییس شورای المپیك آسیا ملاقات كردیم و در مورد ورزش كشور و فدراسیون با وی گفت و گو كردیم. در این ملاقات ها در مورد كنفدراسیون های آسیا كه در مسابقات برخی از رشته ها مثل كشتی، تكواندو و بوكس اعمال نظر كرده بودند، هم صحبت كردیم. شیخ احمد همچنین از وزیر ورزش برای سفر به كویت و بازدید از مقر شورای المپیك آسیا دعوت كرد.

وی در مورد مشكلی كه برای مسئول تداركات تیم فوتبال امید به وجود آمده بود گفت: وی هم اكنون اجازه خروج از كره را ندارد تا از طرف همین كشور تعیین تكلیف شود. سفارت پیگیر این مسئله است و به گفته سفیر این مشكل به احتمال زیاد با پرداخت جریمه حل خواهد شد.

وی در پایان از رسانه ها برای پوشش خبری اردوها، رقابت های تداركاتی و دیدارهای دوستانه و بازی ها آسیایی و همچین همكاری و مشاركت با وزارت ورزش و جوانان، كمیته ملی المپیك و فدراسیون های ورزشی قدردانی كرد و گفت:تلاش ورزشكاران ایران در اینچئون بدون حمایت رسانه ها میسر نبود.

ورزشی**1828**9126
۰ نفر