۲۵ مهر ۱۳۹۳، ۹:۵۷
کد خبر: 81351889
T T
۰ نفر
عضو شوراي شهر سميرم: طرح انتقال آب به رفسنجان قابل قبول نيست

اصفهان- ايرنا- نايب رييس شوراي شهر سميرم گفت: طرح انتقال آب از اين شهرستان به رفسنجان مربوط به 18سال قبل و دوره پرآبي است و در شرايط كنوني اين شهرستان قابل اجرا نيست.

به گزارش ايرنا، منصوري نادري اين مطلب را شامگاه پنجشنبه در واكنش به سخنان معاون وزير نيرو در باره انتقال آب از سميرم به رفسنجان بيان كرد.

رحيم ميداني معاون وزير نيرو در جمع مسوولان و نمايندگان بخش كشاورزي سميرم اظهار كرد: طرح انتقال آب سميرم به رفسنجان در دوره رياست جمهوري آقاي رفسنجاني يعني 18سال قبل مصوب شده است.

وي آب را سرمايه ملي و عمومي دانست و اضافه كرد: آب متعلق به منطقه خاصي نيست و در سفر هيات دولت به استان چهارمحال و بختياري نيز قرارداد انتقال آب ونك به دشت رفسنجان به تصويب رسيده است.

وي ادامه داد: اين طرح در زمان حاضر در مرحله تأمين اعتبار براي اجرايي شدن و آغاز كار خط انتقال است.

نايب رئيس شوراي اسلامي شهر سميرم در ادامه اين نشست در اين باره اظهار كرد: در حالي كه باغ هاي سيب منطقه در آتش خشكسالي مي‌سوزد، طرح انتقال آب از اين شهرستان به رفسنجان مطرح شده است.

منصور نادري با اشاره به صحبت معاون وزير نيرو پيرامون بي‌برنامگي در مديريت منابع آبي تاكيد كرد: سابقه اين طرح كه به گفته معاون وزير به 18 سال پيش باز مي‌گردد متعلق به سال‌هاي قبل از خشكسالي است و اجراي آن در زمان حاضر با وضعيت موجود منطقي نيست.

وي خاطر نشان كرد: اشتغال و فعاليت عمده مردم شهرستان وابسته به كشاورزي و باغداري است و اگر دولت هاي قبل با اين طرح موافقت كرده‌اند به فكر اين نبودند كه جوانان اين شهر چه شغل جايگزيني غير از كشاورزي دارند.

نادري ادامه داد: سميرم هيچ كارخانه صنعتي و صنايع تبديلي ندارد و امروز همه سرمايه ما تبديل به درخت شده و چشم اميد مردم منطقه به برداشت محصول سيب بعد از يكسال زراعي است.

عضو شوراي اسلامي شهر سميرم با اشاره به وضعيت بد آبي سميرم بويژه دشت جنوب و شرق و همچنين مركز و شرق استان اصفهان اظهار كرد: صدها هزار درخت در پنج سال اخير در اين منطقه به علت بي آبي خشكيده و قطع شده است.

وي از مديران ارشد استان اصفهان و شهرستان سميرم خواست ضمن پيگيري چگونگي اجراي طرح، وضعيت بد خشكسالي و معيشت مردم زحمت كش اين منطقه را لحاظ كرده و مراتب نگراني مردم و مسوولان سميرم را به اطلاع وزارت نيرو برسانند.

گفته مي شود قراردادي بين شركت‌هاي آب منطقه‌اي دو استان كرمان و چهارمحال و بختياري و نيز شركت عمران شهرستان رفسنجان در وزارت نيرو با عنوان طرح ونك- سولگان سميرم منعقد شده و در سفر هيات دولت به چهارمحال و بختياري به تصويب رسيده است.

طول خط انتقال آب از سرشاخه هاي شهر ونك در 200كيلومتري جنوب غرب اصفهان تا كرمان و رفسنجان حدود 400كيلومتر است كه توسط لوله يا احداث تونل انجام مي شود.

شهرستان سميرم با افزون بر پنجهزار و 200 كيلومتر مربع وسعت و پراكندگي زياد روستايي و عشايري با قرار گرفتن در حاشيه دنا و زاگرس در فاصله 160كيلومتري جنوب استان اصفهان، 180كيلومتري شمال ياسوج و 150كيلومتري شهركرد واقع شده است.

شغل اصلي مردم اين شهرستان كشاورزي و توليد سيب درختي است و بيش از 30هزار هكتار باغ سيب اين شهرستان در سالهاي اخير با مشكلات ناشي از كم آبي مواجه بوده است.

گ/7147/ 607