۲۷ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۳۲
کد خبر: 81354362
T T
۰ نفر
كشت پاييزه با الگوي كشاورزي پايدار در حوضه آبريز درياچه اروميه آغاز شد

تهران- ايرنا- مشاور بخش كشاورزي پايدار طرح حفاظت از تالاب هاي ايران از كشت گندم و جو پاييزه در مزارع داوطلبان پروژه استقرار كشاورزي پايدار در حوضه آبريز درياچه اروميه از نيمه مهرماه جاري خبر داد.

به گزارش ايرنا از سازمان حفاظت محيط زيست، محمد شريفي مقدم گفت: فرايند اجراي عمليات مزرعه­ اي در روستاي قلعه مراغوش تسوج از توابع شهرستان شبستر در استان آذربايجان شرقي و با حضور جمعي از كشاورزان داوطلب و كارشناسان محلي آموزش ديده، آغاز شد.

وي افزود: شخم زني حفاظتي، ضدعفوني بذور پيش از كاشت، استفاده از بذور اصلاح شده با نياز آبي كم و خاك ورزي پس از كاشت از جمله فنوني است كه كشاورزان داوطلب طرح، در مرحله كاشت با نظارت فني كارشناسان آموزش ديده شركت هاي مجري اجرا مي كنند.

شريفي مقدم ادامه داد: اين مجموعه عمليات ميداني پس از برنامه ريزي گسترده، مداوم و مشاركتي بين كشاورزان محلي، شركت مجري محلي و كارشناسان و برنامه ريزان سازمان جهاد كشاورزي و ادارات كل محيط زيست استاني با هدف حفظ معيشت مردم و كمك به احياي درياچه اروميه آغاز شده است.

وي افزود: كشت اولين زمين با گندم با حضور نماينده و مشاور اجرايي طرح حفاظت از تالاب هاي ايران، مدير بخش ترويج و كارشناس مركز تحقيقات جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي، رييس جهاد كشاورزي شبستر و كارشناسان شركت هاي مجري طرح در روستاهاي شهرستان شبستر انجام شد.

شريفي مقدم گفت: كارشناسان شركت هاي مجري طرح در مورد شناسايي باغات و مزارع، ابعاد زمين، خاك و آب، گياه، بيماري ها و آفات و آبياري مربوط به مرحله داشت، آموزش هاي لازم را دريافت كرده اند.

اجراي پروژه استقرار كشاورزي پايدار در حوضه آبريز درياچه اروميه با شعار 'كشاورزي پايدار براي نجات درياچه اروميه' در 41 سايت روستايي با وسعتي بالغ بر 30 هزار هكتار و با مشاركت بيش از 13 هزار نفر از كشاورزان منطقه از اردبيهشت ماه سال جاري آغاز شده است.

علمي(1)9014**1834
۰ نفر

سرخط اخبار علم و آموزش