۲۸ مهر ۱۳۹۳، ۰:۰۱
کد خبر: 81355388
T T
۰ نفر

قالیباف: تهران 15 هزار كارتن خواب دارد

۲۸ مهر ۱۳۹۳، ۰:۰۱
کد خبر: 81355388
قالیباف: تهران 15 هزار كارتن خواب دارد

تهران - ایرنا - شهردار تهران در یك برنامه خبری كه از صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران به صورت زنده پخش شد، اعلام كرد كه پایتخت حدود 15 هزار كارتن خواب دارد.

به گزارش ایرنا، «محمد باقر قالیباف» یكشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبكه دوم سیما پس از به نمایش درآمدن گزارش تصویری از سركشی او از پناهگاه های احداث شده از سوی شهرداری برای اسكان موقت كارتن خواب ها، این مطلب را بیان كرد.

وی گفت: 'شخصا متوجه شده ام كه اكثر این افراد دارای عزت نفس بالایی هستند و برخی از آنان مترجمند و چندین كتاب را ترجمه كرده اند.'

قالیباف خاطرنشان ساخت: هر چند شهرداری به مردم قول داده است كه پناهگاهی برای جمع آوری این افراد تهیه خواهد كرد و بر سر قول خود نیز تا امروز بوده است اما دولت به دلیل مشغله كاری نمی تواند به چنین جرائم خردی رسیدگی كند. بنابراین، شهرداری باید در این زمینه وارد عمل شود و مشكل را برطرف كند تا دیگر شاهد افزایش تعداد این افراد نباشیم.



* ساخت و سازهای بی رویه برای شهر، سم است

شهردار تهران در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: ساخت و سازهای بی رویه در شهر همه را خسته كرده است و مشخص نیست كه تا چه زمانی باید درآمدهای شهرداری متمركز بر فروش تراكم باشد.

وی ادامه داد: اوایل دهه 60 قرار بود شهرداری ها خودكفا شوند. از این رو، موظف شدند لایحه درآمد شهرداری را ظرف شش ماه آماده كنند و آن را برای تصویب ارایه دهند اما تا امروز این اتفاق نیفتاده است و شهرداری ها برای تامین بودجه خود بر تراكم متمركز شده اند.

قالیباف افزود: در تهران با طرح جامع، جلوی تراكم غیر مجاز گرفته شده است اما در دهه 70 هر فردی اگر پول داشت می توانست تراكم بگیرد.

وی با بیان اینكه تراكم مجاز نیز برای تهران سم است، افزود: اگر دولت موافق باشد می توانیم مانع صدور پروانه مسكونی در تهران شویم چرا كه تهران امروز با مشكلات بزرگی همچون ساخت و سازهای بی رویه، آسیب های اجتماعی ناشی از حاشیه نشینی و نداشتن حریم با وجود وسعت خود مواجه است.



*قوانین و ساختار كهنه؛ بزرگترین چالش پیش روی مدیریت پایتخت

شهردار تهران در ادامه بزرگترین چالش شهرداری تهران در حوزه مدیریت شهری را قوانین قدیمی و ساختار كهنه دانست كه توان برطرف كردن مشكلات و مسائل روز جامعه را ندارد.

وی گفت: ما با قوانینی كار می كنیم كه مربوط به ابتدای قرن بیستم است و به گواه كارشناسان نمی توان با این قوانین مسائل را حل و فصل كرد.

قالیباف ادامه داد: ما باید بتوانیم به نیازهای امروز مردم پاسخ دهیم حال آنكه با ساختار عقب مانده و تنظیم نشده فعلی، نمی توانیم مشكلات را برطرف كنیم.



* شهرداری ها در تامین هزینه های جاری خود ناتوان هستند

وی با بیان اینكه در یك دهه گذشته حجم اتوبان های تهران دو برابر شده، بیش از 20 كیلومتر تونل احداث شده، مترو تا پنج خط افزایش یافته و تعداد مساجد، سینماها، تئاترها، سراهای محله، سالنها و بوستانها بیشتر شده با این وجود كیفیت زندگی در سطح شهر بالا نرفته است، گفت:مردم احساس آرامش نمی كنند چرا كه قوانین قدیمی و ساختار غلط در حوزه مدیریت شهری، اجازه نمی دهد شهرداری مشكلات را به طور كامل برطرف كند.

شهردار تهران افزود: شوراهای شهر در عمل در سطح شوراهای شهرداری باقی مانده اند و مواردی از جمله اقتصاد شهری، آب، برق، هوشمندسازی، بهداشت، سلامت، آموزش و ... به شهرداری ها هیچ ارتباطی ندارد كه نشان می دهد در حوزه مدیریت شهری با مشكلات جدی روبرو هستیم و همین مسائل باعث شده است كه شهرداری ها امروز در اداره مسائل جاری و پرداخت حقوق كاركنان خود ناتوان باشند.



* با تصویب لایحه مدیریت یكپارچه شهری مشكلات برطرف می شود

شهردار تهران اظهار داشت: ما در این حوزه یك گام به جلو برداشته ایم و با تهیه پیش نویس لایحه مدیریت یكپارچه شهری كه برگرفته از نظر تمامی شهرداران كشور و صاحبنظران حوزه شهری است و ارایه آن به دولت، خواهان رفع مشكلات شهرداری ها از طریق تصویب این لایحه در مجلس شده ایم.

وی افزود: این لایحه پس از بررسی در كمیسیون های مختلف دولت، به مجلس خواهد رفت و امیدواریم با تصویب آن، دولت را از پیگیری مشكلات شهری نجات دهیم چرا كه دولت باید به مشغله های بزرگ تر برسد.

قالیباف با اشاره به طرح دولت های محلی در شهرهای توسعه یافته اظهار داشت: شهرداری ها می توانند همان دولت های محلی باشند و به مشكلات شهری رسیدگی كنند.

وی به لزوم تغییر تعرفه ها و مالیات ها در تهران و سایر نقاط كشور اشاره كرد و گفت: در تمام دنیا تعرفه ها و عوارض در نقاط مختلف تفكیك می شود و نمی آیند برای كل كشور یك تعرفه و عوارض در نظر بگیرند.

قالیباف افزود: شهرداری ها می توانند در توسعه فضای كسب و كار در شهرها و كارآفرینی نقش داشته باشند حال آنكه هم اكنون هیچ نقشی ندارند و دولت نیز با توجه به مشغله كاری نمی تواند به این حوزه رسیدگی كند.

وی گفت: چاره كار از نظر ما اصلاح ساختار است و امیدواریم دولت و مجلس كه همدلی و همكاری خوبی با هم دارند به این چالش نیم قرنی و رنجی كه مردم می كشند، پایان دهند.

شهردار تهران با اشاره به سیاست های كلی اقتصاد مقاومتی و تاكید آن بر كوچك سازی دولت و كاهش هزینه های عمومی دولت، اظهار داشت: در برنامه سوم، چهارم و پنجم این موضوع دیده شده است اما هیچگاه جنبه اجرایی پیدا نكرده است.



*امور عمرانی شهرداری سرعت بیشتری به خود می گیرد

وی در باره آینده شهر تهران هم گفت: من و همكارانم با مدیریت جهادی نشان دادیم كه با همه مشكلات می توان به اهداف تعیین شده دست یافت، من هیچگاه از مشكلات با مردم سخن نگفته ام چرا كه معتقدم مشكلات برای مدیران و مسئولان است و آنها باید موضوع را حل و فصل كنند.

قالیباف افزود: در حوزه زیرساخت، میزان اتوبان های 10 سال اخیر در تهران با كل اتوبان هایی كه در تاریخ بلدیه ساخته شده است، برابری می كند. از سوی دیگر، تعداد پل هایی كه ساخته شده نیز بیش از آن زمان است؛ هر چند كه به تازگی آمار در كشور ما خدشه دار شده اما محققان می توانند با استفاده از تصاویر ماهواره ای به صحت این آمارها پی ببرند.

وی به مراحل تكمیل مترو تهران اشاره كرد و اظهارداشت: خط پنج مترو تهران در واقع یك قطار درون شهری است چرا كه بر روی زمین قرار دارد. ما در حالی شهرداری را تحویل گرفتیم كه تنها 24 كیلومتر خط مترو وجود داشت اما امروز 155 كیلومتر مترو در حال بهره برداری است و در مجموع 205 كیلومتر مترو ساخته شده است.

قالیباف با بیان اینكه طبق برنامه ساخت 400 مسجد در دستور كار قرار دارد، اظهار داشت: تا امروز 200 مسجد ساخته شده است و قصد داریم در چهارسال سوم، به آمار مدنظر دست پیدا كنیم.

وی اقدام اساسی برای تغییر نظام مدیریت شهری را اساسی ترین و راهبردی ترین كار شهرداری در دوره جدید دانست و گفت: در این دوره كارهای عمرانی را با سرعت بیشتری نسبت به گذشته پیش خواهیم برد، البته شاید مردم آن را به صورت ملموس احساس نكنند چرا كه بیشتر كارها زیر زمین انجام می شود.



*سالانه 30 كیلومتر مترو می سازیم

شهردار تهران گفت: سالانه 30 كیلومتر مترو می سازیم وسرعت كار به حدی است كه در طول یك هفته توانستیم 460 متر حفاری و لاینینگ مترو را انجام دهیم.

قالیباف افزود: فعالیت در خط های شش، هفت و سه با سرعت هر چه تمام تر صورت می گیرد و ما امیدواریم پایان این دوره شبكه حمل و نقل ریلی تهران را به مردم تحویل دهیم.

وی گفت: برخی از كارهای عمرانی ما از جمله اتوبان شهید شوشتری و كمربند غرب تهران در حال انجام است و قصد داریم اتوبان های شهید حكیم، مخصوص، قدیم و قم را به یكدیگر متصل كنیم.

قالیباف ادامه داد: در حوزه فرهنگی نیز در حال ساخت تالار شهر تهران هستیم و امیدواریم با ساخت این تالار بدون پایه با گنجایش پنج هزار نفر، تكمیل خانه های بهداشت، سراهای محله، مساجد و ... به شهروندان خدمت كنیم.



*منطقه 12 متحول می شود

وی در ادامه به وضعیت ظاهری منطقه 12 تهران اشاره كرد و گفت: در نظر داریم در این دوره هویت اقتصادی، معنوی و دینی این منطقه را بهبود بخشیم چرا كه شرایط خوبی ندارد و مردم دوست ندارند كه در این منطقه زندگی كنند.

شهردار تهران ادامه داد: نمی خواهیم قبل از انجام كار به مردم قول بدهم اما با رویكرد انسان محوری و كرامت انسانی در این منطقه كارها و طرح های جدی و اساسی داریم و امیدواریم با انجام این طرح ها، نگرانی مردم این منطقه را برطرف كنیم.

وی با اشاره به اینكه شهرداری خیابان های داور و ناصرخسرو را سنگ فرش كرده است، گفت: در نظر داریم با كمك طراحان، جامعه شناسان، كارشناسان و معماران و هنرمندان كشورمان منطقه 12 را بهتر كنیم و از طرفی با كمك شهروندان تهران رفتار در شهر را تغییر دهیم به طوری كه بیشتر از گذشته به فرهنگ ترافیك، احترام به یكدیگر و نظافت شهری توجه شود.



*طرح شهرداری برای تغییر رفتار شهروندان از آبان ماه اجرا می شود

قالیباف ادامه داد: طرحی را برای تغییر رفتار شهروندان در حوزه ترافیك و محیط زیست آماده كرده ایم كه از آبان ماه اجرا می شود و امیدواریم، همزمان با آن رسانه ملی و شبكه های مجازی و اجتماعی و مطبوعات همراهی لازم را در این خصوص داشته باشند كه یكبار دیگر به جهانیان نشان دهیم می توانیم الگوی مناسبی باشیم.

شهردار تهران اضافه كرد: باید نشان دهیم كه مركز سیاسی تشیع در دنیا حرف های زیادی در حوزه های مختلف دارد و بدون شك هر اقدامی در تهران بلافاصله اثر خود را در مناطق دیگر كشور می گذارد و ما نیز تجربیات خود را در اختیار سایر استان ها قرار می دهیم.

وی گفت: البته تعاملات خوبی با سایر شهرداری ها داریم و برخی اوقات ما از اقدامات آنان در شهرهای مختلف كشور الگو می گیریم و در تهران به كار می بندیم.

قالیباف به اصلاح فرهنگ استفاده از كمربند ایمنی در خودروها اشاره كرد و گفت: زمانی كه در نیروی انتظامی بودم با كمك مردم این تغییر رفتار را بوجود آوردیم، اما امروز در حوزه پسماند، فاجعه در حال رخ دادن است و سرمایه بزرگ اقتصادی كشور در حالی از دست می رود كه برخی از پسماندها بسیار مرگبار و خطرناك هستند.

شبس (2) 1346 **1551



شبس (3) 1346 **1551
۰ نفر