۲۸ مهر ۱۳۹۳، ۸:۲۷
کد خبر: 81355517
T T
۰ نفر
خريد حمايتي يك هزار و 500 تن برنج هاشمي در گيلان/بازار برنج رونق گرفت

رشت - ايرنا - رييس سازمان جهاد كشاورزي گيلان با بيان اينكه خريد حمايتي دولت سبب رونق بازار برنج شد، گفت: از ابتداي خريد توافقي حمايتي دولت تاكنون، يك هزار و525 تن برنج در استان خريداري شده است.

عليرضا شعبان نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا، با بيان آنكه ما به دنبال افزايش خريد برنج از كشاورزان نيستيم، افزود: حضور دولت در بازار برنج تنها براي حمايت از توليدكنندگان داخلي است تا بتوانند برنج توليدي خود را با قيمت مناسب به بازار عرضه كنند.

وي اظهار داشت: با توجه به هزينه هاي تمام شده توليد برنج، قيمت فعلي اين محصول در بازار سود چنداني براي كشاورزان ندارد اما طي روزهاي اخير قيمت برنج براي توليدكنندگان به حد تعادل رسيده چرا كه منافع مصرف كنندگان نيز مدنظر مسئولان اين بخش قرار دارد.

وي تصريح كرد: در ابتداي حضور دولت براي خريد توافق حمايتي روزانه بين 100 تا 150 تن برنج از كشاورزان خريداري مي شد كه به تازگي به دليل رونق بازار برنج، ميزان خريد روزانه دولت به 30 تا 35 تن رسيده است.

وي بخش عمده خريد حمايتي دولت را در رقم برنج هاشمي عنوان كرد و افزود: در حال حاضر قيمت هر كيلوگرم برنج هاشمي با شكستگي 7.5 تا 15 درصد بين 5650 تا 6100 تومان و سقف خريد مابقي ارقام برنج از جمله علي كاظمي و طارم محلي 5250 تومان است.

شعبان نژاد گفت: در زمان ركود بازار برنج قيمت هر كيلوگرم برنج بين 5500 و 5800 تومان به فروش مي رسيد كه با حضور دولت و خريد توافقي حمايتي اين محصول، هم اكنون قيمت خريد هر كيلوگرم برنج به 6500 تا 7000 تومان افزايش يافته است.

به گفته وي، خريد توافقي حمايتي برنج از سوي دولت از 26 شهريور ماه سالجاري در استان هاي گيلان و مازندران آغاز شد.

به گزارش ايرنا، استان گيلان بزرگترين توليدكننده ارقام بومي و با كيفيت برنج در كشور است كه با 238 هزار هكتار اراضي شاليزاري رتبه اول كشور را از لحاظ سطح زيركشت و با سهم 35 درصدي توليد برنج رتبه دوم توليدكنندگان كشور را به خود اختصاص داده است.

اقتصام(4)9186**1558