۶ آبان ۱۳۹۳، ۱۴:۲۷
کد خبر: 81367124
T T
۰ نفر
معاون آبفا: سال 93 از بدترين سال هاي صنعت آب روستايي كشور است

اهواز - ايرنا - معاون هماهنگي و پشتيباني شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور گفت: سال 93 از بدترين سال هاي صنعت آب و فاضلاب روستايي بوده و اين صنعت با چالش هاي اساسي روبرو است.

به گزارش ايرنا 'شاهين پاكرو' روز سه شنبه در آيين معارفه مديرعامل جديد شركت آب و فاضلاب روستايي خوزستان افزود: مجموع كمك هاي انجام شده به شركت هاي آبفا در سال جاري يك هزار و 300 ميليارد ريال بود كه خوزستان با يكصد ميليارد ريال بيشترين سهم را داشته اما اين ارقام در مقايسه با چهار هزار ميليارد ريال زيان سالانه كمتر از 30 درصد را شامل مي شود.

وي از پيش بيني احداث يك هزار و 200 مجتمع آبرساني روستايي در كشور با سرمايه گذاري 60 هزار ميليارد ريال خبر داد و گفت: مطالعات اين طرح ها انجام شده و در دست اجرا قرار دارد اما با وجود كمك 10 هزار ميليارد ريالي از محل درآمد مازاد نفت، به دليل اختصاص سالانه كمتر از سه هزار ميليارد ريال به اين بخش و با توجه به تهديدهاي موجود در زمينه كمبود آب چنين وضعيتي نمي تواند پايداري ايجاد كند.

پاكرو افزود: با اين اعتبارات در صورتي كه تورمي نباشد با توجه به اين كه قيمت اقلام نسبت به يك دهه گذشته سه برابر شده احداث مجتمع ها 15سال زمان مي برد.

معاون هماهنگي و پشتيباني شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور گفت: بيشترين چالش در صنعت آب كشور از بابت خشكسالي و كمبود منابع آب است كه از يك دهه گذشته به دليل افت شديد آبهاي زيرزميني و كاهش آورد منابع آبي كه در بلند مدت از طريق سدها برنامه ريزي شده بود علاوه بر آب بخش كشاورزي و صنعت تاثير بسياري روي آب آشاميدني داشته و كيفيت آن را به خطر انداخته است.

وي افزود: شركت مهندسي آب و فاضلاب روستايي با 50 هزار ميليارد ريال سرمايه گذاري در مناطق روستايي و 200 هزار ميليارد ريال در حوزه شهري اهتمام دارد آمار جمعيت بهره مند از آب را به حد مطلوب برساند.

پاكرو بيشترين معضل از بابت خشكسالي را به دليل كمبود باران دانست و گفت: كمبود اعتبارات هم ملموس بوده و پروژه هاي عمراني را متاثر از خود كرده و به كندي به بهره برداري مي رسند.

معاون هماهنگي و پشتيباني شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور با اشاره به گذشت 15سال از زمان تاسيس شركت هاي آب و فاضلاب و واگذاري اختيارات ماده 108 به اين شركت ها گفت: با اين وجود هنوز در زمينه ايجاد زيرساخت هاي شبكه آب و فاضلاب به پايداري نرسيده ايم.

پاكرو افزود: دولت كمك هاي گسترده اي را شروع كرده اما عقب افتادگي ها در صنعت آب و فاضلاب بسيار زياد است و با وجود افزايش 20درصدي نرخ آب بها سهم آن در سبد خانوارها صفر است.

معاون هماهنگي و پشتيباني شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور گفت: اقتصاد آب در كشور هنوز در جايگاه ذاتي خود قرار ندارد و اين مساله دامنگير شركت هاي آب و فاضلاب شده است.

وي افزود: بيشترين دغدغه ها در اقتصاد آب است؛ با وجود سرمايه گذاري ها در صنعت آب كشور از محل تملك دارايي ها، اعتبارات وامي، بانك جهاني و اكو، اين ها كمتر از 50درصد اعتبارات مورد نياز اين صنعت را شامل مي شود.

پاكرو افزود: با اين حجم سرمايه گذاري ها و كمك هاي دولت هنوز پروژه ها بهره برداري مناسبي نشده است.

معاون هماهنگي و پشتيباني شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور متوسط قيمت تمام شده هر متر مكعب آب در مناطق شهري را سه هزار و 300 ريال و در مناطق روستايي حدود يك هزار ريال اعلام كرد.

پاكرو افزود: احداث 44 مجتمع آبرساني روستايي در خوزستان تعريف شده و اعتبارات خوبي در اين زمينه از منابع خشكسالي، ماده 180، تبصره 2 و تبصره 9 اختصاص يافته و هم اينك 84درصد جمعيت روستايي اين استان از آب بهداشتي بهره مندند اما به نسبت امكانات موجود كافي نيست.

* بيشتر روستاهاي خوزستان مشكل كمي و كيفي آب آشاميدني دارند

معاون هماهنگي امور عمراني استانداري خوزستان نيز در اين آيين گفت: بسياري از روستاهاي اين استان در ارتباط با كمبود آب و موضوع هاي كيفي تامين آب آشاميدني با مشكل روبرو هستند.

'احمد سياحي' تاكيد كرد: شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور برنامه خاصي نسبت به تامين آب مطلوب شهرها و روستاهاي خوزستان داشته باشد و بر مبناي آن حركت كند.

وي افزود: مقوله آب در خوزستان از موضوع هاي جدي و اساسي بوده و در كنار بحث راه و عمران شهري مساله آب و فاضلاب روستايي و شهري از چالش هاي جدي استان است.

سياحي با اشاره به اهميت مساله آب در خوزستان توضيح داد: شرايط جوي خوزستان با ديگر نقاط كشور متفاوت بوده و بر خلاف اين نقاط تا 80 درصد آب مورد نياز شهرها و روستاهاي استان از منابع آب هاي سطحي تامين مي شود.

معاون هماهنگي امور عمراني استاندار خوزستان افزود: به همين دليل هزينه استحصال آب نسبت به هزينه تامين آب از منابع زيرزميني بالا بوده و خطوط انتقال آب با طول يك هزار و 300كيلومتر طولاني است.

وي گفت: 76تصفيه خانه كار تصفيه آب در شهرها و روستاها را انجام مي دهند و حجم تلفات آب در خطوط و شبكه ها بالاست؛ شبكه هاي آب شهري و روستايي هم شبكه هايي نيستند كه بتوانند آب استحصال شده از هر متر مكعب 10 هزار ريال را به مشترك برسانند.

سياحي با بالا خواندن سرانه مصرف آب در خوزستان افزود: شبكه آب و فاضلاب شهري و روستايي استان توسعه نيافته و هزينه انجام عمليات ها بسيار زياد است.

معاون هماهنگي امور عمراني استاندار خوزستان افزود: مشكلات كمي و كيفي آب در خوزستان در حالي است كه پنج رودخانه در اين استان جاري بوده و زماني يك سوم آبهاي سطحي كشور در آن جريان داشت.

وي با اشاره به طرح آبرساني غدير گفت: اين طرح تنها براي آبرساني به مناطق شهري نيست؛ در كنار مشكلات اعتباري اين طرح كه كند پيش مي رود، طرح انتقال آب از سد كوثر به مناطق جنوب شرقي استان و آبرساني به شمال شرق از ايذه تا باغملك، ميداوود و رامهرمز اجرا نشده است.

معاون هماهنگي امور عمراني استانداري خوزستان گفت: تحمل مردم و مسولان استان سرآمده است؛ اگر چه استان هاي ديگر هم با كمبود آب مواجه اند اما در خوزستان به دليل نبود آب مردم در رنجند و اين مناسب نظام نيست.

سياحي افزود: به رفع مشكلات آب و فاضلاب خوزستان بايد به عنوان اولويت نخست پرداخته شود.

وي تاكيد كرد: به دليل چنين مشكلاتي نگراني جدي از بابت برداشت آب از سرشاخه هاي كارون وجود دارد كه پايين آمدن كيفيت آب را به دنبال خواهد داشت.

سياحي در عين حال گفت: به دليل عدم شفافيت در قضيه آب و سياست گذاري ها با معضل جدي مواجهيم به طوريكه اعتبارات موجود كفاف هزنيه ها و تامين نيازهاي موجود در بخش آب و فاضلاب خوزستان را نمي كند.

سياحي گفت: به دنبال تحقق طرح 800هزار هكتاري اراضي كشاورزي خوزستان بر مبناي عنايت ويژه مقام معظم رهبري و قول رييس جمهوري اميد است وزارت نيرو آب مورد نياز اين طرح را اختصاص دهد.

وي پيشرفت پروژه هاي آب و فاضلاب روستايي را نامناسب خواند و افزود: به دنبال به سرانجام رساندن پروژه هاي نيمه تمام هستيم.

سياحي همچنين با اشاره به مشكل اعتبار بويژه اعتبار جاري شركت آب و فاضلاب روستايي خوزستان كه باعث شده در پرداخت حقوق كاركنان اين شركت تاخير ايجاد شود گفت: ما شرمنده پرسنل آبفار استان هستيم كه سه ماه است حقوق نگرفته اند.

مديرعامل جديد شركت آب و فاضلاب روستايي خوزستان هم گفت: حقوق عقب افتاده كاركنان اين شركت در اولويت است.

'درويشعلي كريمي' افزود: با عنايات رهبر معظم انقلاب چشم انداز خوبي در دولت تدبير و اميد پيش روست و اين اطمينان و اميد است كه آينده پيش رو اميدوار كننده و روشن خواهد بود.

مديرعامل قبلي شركت آب و فاضلاب روستايي خوزستان هم گفت: 60 درصد روستاهاي استان آب بها را پرداخت نمي كنند كه اين مساله به معظلي جدي تبديل شده است.

'عبدالعلي خليف پور' افزود: اكنون از مجموع چهار هزار و 15روستاي با جمعيت بالاي 20خانوار با جمعيت يك ميليون و 328هزار نفر دو هزار و 923روستا با جمعيت يك ميليون و 270هزار نفر از نعمت آب آشاميدني سالم و بهداشتي برخوردارند و تنها 138روستاي بدون آب داريم.

وي گفت: درصد بهره مندي روستاهاي خوزستان از نعمت آب آشاميدني 88/21درصد بوده كه اين رقم در كشور 77/2 درصد است؛ اين در حالي است كه رقم بهره مندي در پيش از انقلاب 6/2 درصد است.

خليف پور افزود: 65 درصد منابع آب روستايي خوزستان از آبهاي سطحي است و مطلوبيت آب روستايي از 83 درصد در سال 85 به 85/4 درصد در سال جاري رسيده است.

وي گفت: هزينه واحد كار در تامين آب روستايي در استان نسبت به استاني مانند فارس كه جمعيتي همسان خوزستان دارد بالاست.

خليف پور در عين حال با اشاره به 470واحد تاسيسات آب و فاضلاب روستايي در خوزستان افزود: 76تصفيه خانه در اين استان فعاليت دارد و 44 پروژه مصوب ديگر در دست اجراست.

وي مجموع حقوق ماهانه يك هزار و 800 كارمند شركت را 30 ميليارد ريال اعلام كرد و گفت: دو ماه است كه حقوق اين نيروها و پنج ماه مزاياي آنها پرداخت نشده است.

خليف پور گفت: هزينه توليد هر متر مكعب آب براي روستاهاي استان 10هزار ريال و قيمت فروش آن يك هزار ريال است؛ در واقع هزار ليتر آب يه قيمت يك هزار ريال در اختيار مردم قرار مي گيرد.

در اين آيين با قدرداني از تلاش هاي 'عبدالعلي خليف پور' مديرعامل قبلي شركت آب و فاضلاب روستايي خوزستان 'درويشعلي كريمي' به عنوان مديرعامل جديد اين شركت معرفي شد.

538/645/551
۰ نفر