۹ آبان ۱۳۹۳، ۱۶:۳۲
کد خبر: 81370708
T T
۰ نفر
آمریكا و اعراب دوره جدید تعامل با ایران را آغاز كنند

تهران- ایرنا- سید حسین موسویان عضو تیم مذاكره كننده پیشین هسته ای با بیان این كه خواسته های قدرت های جهانی در محدود سازی فعالیت هسته ای جمهوری اسلامی ایران فراتر از معاهدات بین المللی است، گفت: آمریكا و اعراب به سیاست تقابل و خصومت با ایران خاتمه داده و یك دوره جدیدی را بر مبنای تعامل وهمكاری آغاز كنند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، سید حسین موسویان در اجلاس سالیانه تصمیم گیرندگان سیاسی آمریكا و جهان غرب در واشنگتن، افزود: آمریكا و بیشتر كشورهای عربی در 35 سال بعد از انقلاب یك سیاست دو منظوره در مورد ایران اجرا كرده اند، ابتدا تغییر رژیم در ایران و اگر موفق نشدند تضعیف و انزوای این كشور.

وی ادامه داد: آمریكا و اعراب در این دوره از تمام راه های ممكن خصومت آمیز از قبیل تجاوز به خاك ایران، استفاده از سلاح های كشتار جمعی علیه ایران و اعمال بدترین نوع تحریم ها و جنگ مخفی استفاده كرده اند، در عین حال امروز نگرانی اصلی و گلایه بزرگ آن ها این است كه ایران در تمام منطقه و كشورهای عربی نفوذ پیدا كرده است.

موسویان اضافه كرد: این بدان معنی است كه با وجود سه دهه خصومت، ایران امروز با ثبات ترین، قدرتمندترین و با نفوذترین كشور منطقه است و لذا پیشنهاد می كنم كه آمریكا و اعراب به سیاست تقابل و خصومت با ایران خاتمه داده و یك دوره جدیدی بر مبنای تعامل وهمكاری را آغاز كنند.

در این اجلاس كه بالغ بر یك هزار نفر از سیاستمداران فعلی و سابق آمریكا و جهان عرب حضور داشتند، موسویان با بررسی تغییرات ژئوپولتیك در منطقه اظهار داشت: اكنون اتحادیه عرب سقوط كرده ، برخی از متحدین آمریكا ساقط شده اند و برخی از كشورهای عربی در آستانه سقوط هستند.

وی تصریح كرد: آمریكا قادر به مدیریت بحران در خاورمیانه نیست، پروسه صلح اعراب و اسراییل بخاطر لجاجت های نتانیاهو و نه سیاست های ایران به شكست انجامیده و با این همه؛ منطقه با یك تهدید بزرگتری مواجه شده كه آن هم جریان تروریستی افراط گرایی تكفیری ها به سركردگی داعش است.

موسویان تاكید كرد: چنین وضعیتی به آمریكا و اعراب دیكته می كند كه با ایران وارد تعامل و همكاری شوند و من اطمینان دارم كه ایران برای چنین همكاری هایی سازنده آماده است.

سخنگوی سابق هسته ای ایران با اشاره به مذاكرات هسته ای قدرت های جهانی و ایران، گفت: اگر قدرت های جهانی خواهان یك توافقنامه ای در چارچوب معاهده بین المللی ان. پی. تی باشند، ایران در چارچوب مقررات بین المللی، این معاهده، توافق نامه پادمان، پروتكل الحاقی و ترتیبات فرعی كه 1/3 ملاك هستند و هیچ چیز هم فراتر از آن وجود ندارد، هیچ مشكلی ندارد.

موسویان تصریح كرد: اما خواسته های فعلی قدرت های بزرگ در مورد محدودیت های برنامه هسته ای ایران تماما فراتر از معاهده ان. پی. تی است و مبنای حقوقی و بین المللی ندارد.

معاون پیشین سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی درمورد كارشكنی اعراب در بهبود روابط ایران و آمریكا گفت: دولت ایران به یك سیاست موازی دوگانه نیاز دارد، بهبود روابط با كشورهای عربی همسایه و در عین حال؛ به موازات حل و فصل مسئله هسته ای با آمریكا، در مورد ثبات و امنیت خاورمیانه نیز همكاری كند.

سیام(1)1429 ** 1569
۰ نفر