۱۳ آبان ۱۳۹۳، ۱۱:۴۸
کد خبر: 81374229
T T
۰ نفر

ایران و عراق؛ دیدار كلاسیك دو رقیب دیرینه آسیا

۱۳ آبان ۱۳۹۳، ۱۱:۴۸
کد خبر: 81374229
ایران و عراق؛ دیدار كلاسیك دو رقیب دیرینه آسیا

تهران - ایرنا - پایگاه اینترنتی مسابقات فوتبال جام ملت های 2015 آسیا از دو تیم ایران و عراق به عنوان رقبای دیرینه فوتبال آسیا نام برده و علاقمندان به فوتبال را به انتظار برای دیدار كلاسیك آنها فراخوانده است.

به گزارش این سایت، دو كشور ایران و عراق همانند بسیاری از كشورهای هم مرز دیگر تاریخ مشترك ده ها ساله دارند و فوتبال این رقابت را به ناب ترین شكل ممكن نشان داده است.

رقابت بزرگ دو تیم در فوتبال غرب آسیا از برگزاری سه مسابقه در دهه 1960 آغاز شد. دو مسابقه اول در سال 1962 در قالب دیدارهای دوستانه در تهران برگزار شد. اولین دیدار با تساوی یك بر یك به پایان رسید و بازی دوم با نتیجه 2 بر یك به سود عراق خاتمه یافت.

سومین بازی در سال 1969 در یك تورنمنت دوستانه با حضور تیم های ایران، عراق، پاكستان، اسپارتاك مسكو روسیه و مرسین ایدمان یوردو تركیه برگزار شد و در آن ایران 2 بر یك عراق را شكست داد.

اما نخستین بازی دو تیم در جام ملت های آسیا در سال 1972 بود كه ایران به عنوان مدافع عنوان قهرمانی جام ملت های 1968 با حضور بازیكنانی از تیم های استقلال، پرسپولیس و پاس تهران موفق شد با هت تریك حسین كلانی با نتیجه 3 بر صفر به پیروزی برسد.

ایران كه با تیم های عراق و تایلند میزبان همگروه شده بود، در نهایت به عنوان قهرمانی دست یافت و كلانی جایزه كفش طلای مسابقات را به خود اختصاص داد.

تیم عراق در تمامی چهار مسابقه ای كه در دهه 1970 بین دو تیم برگزار شد نتوانست به پیروزی برسد و فقط یك گل در جریان تساوی یك بر یك در رقابت های مقدماتی بازی های المپیك در سال 1975 به ایران زد.

ایران در سال 1976 برای سومین بار قهرمان جام ملت های آسیا شد و این پیروزی با شكست عراق در مرحله گروهی طعم شیرین تری به خود گرفت.

ایران و عراق در سال های 1996 و 2000 یكبار دیگر با هم همگروه شدند و با وجود گلزنی علی دایی در دو بازی، هر كدام به یك پیروزی دست یافتند.

سایت مسابقات جام ملت های آسیا بزرگترین دیدار دو تیم را در مقدماتی جام جهانی 2002 دانسته كرده است. اولین بازی دو تیم بعد از ده ها سال كه در یك مكان بی طرف برگزار نشد. در این بازی كه در حضور 100 هزار تماشاگر ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد، علی كریمی گل پیروزی تیم ایران را به ثمر رساند تا هزاران نفر از علاقمندان به فوتبال در خیابان ها شروع به جشن و پایكوبی كنند.

دو تیم آخرین بار هم در جام ملت های 2011 با هم بازی كردند. این بازی با پیروزی 2 بر یك ایران به پایان رسید.

اكنون و با توجه به برگزاری مسابقات جام ملت های آسیا، احتمال رویارویی تیم های ایران و عراق در مرحله یك چهارم نهایی وجود دارد. در این صورت ایران به دلیل حضور تعدادی از بازیكنان شاغل در لیگ های خارجی شانس بیشتری برای پیروزی دارد گرچه عراق هم از تیم جوان و با استعدادی برخوردار است.

تارنمای مسابقات جام ملت های آسیا در پایان این گزارش علاقمندان به فوتبال آسیا را در صورت رویارویی دو تیم، به انتظار برای آتش بازی بین یكی از بزرگترین رقبای فوتبال آسیا فراخوانده است.

ورزشی**9126
۰ نفر