۱۷ آبان ۱۳۹۳، ۸:۴۳
کد خبر: 81377368
T T
۰ نفر
چه ويژگي‌هايي بيستمين نمايشگاه مطبوعات را متمايز مي‌كند؟

تهران - ايرنا -نخستين نمايشگاه مطبوعات دولت يازدهم، در حالي آغاز به كار مي‌كند كه خصوصيات و ويژگي‌هاي بسياري آن را از ساير دوره‌هاي برگزاري متمايز مي‌كند.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، بيستمين نمايشگاه مطبوعات از امروز 17 آبان كار خود را آغاز مي‌كند. نمايشگاهي كه سال گذشته برگزار نشد تا مسئولان و برگزاركنندگان آن فرصت بيشتري براي متفاوت برگزار كردن و پربار بودن آن داشته باشند.

«آزادي مسئولانه». اين عنواني است كه حسين انتظامي در نشست خبري بيستمين نمايشگاه مطبوعات، خبرگزاري‌ها و پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني به عنوان شعار نمايشگاه مطبوعات عنوان كرد. اين نمايشگاه حالا بعد از يك سال وقفه دوباره در مصلي تهران برگزار مي‌شود تا مجالي براي گردهمايي رسانه‌هاي فعال در عرصه خبر و اطلاع‌رساني باشد.

حضور بيش از 440 رسانه امسال در نمايشگاه مطبوعات قطعي شده است: روزنامه‌ها با 38 عنوان، خبرگزاري‌ها با 20 عنوان، موسسات آموزشي و تخصصي با 116 عنوان، تشكل‌هاي مطبوعاتي با 4 عنوان، موسسات رسانه‌اي و مطبوعاتي با 24 عنوان، نشريات استاني با 67 عنوان و نشريات ورزشي با 13 عنوان.

معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد، اما كار اطلاع‌رساني درباره كم و كيف برگزاري اين نمايشگاه را از خيلي پيشتر از اين‌ها آغاز كرد.

5 شهريور 1393 بود كه شرايط و نحوه ثبت‌نام در بيستمين نمايشگاه مطبوعات از سوي معاونت مطبوعاتي اعلام شد. مهران عباسي اناركي، مشاور معاون مطبوعاتي در اين تاريخ اعلام كرد اين ثبت‌نام اوليه به منظور برآورد تعداد متقاضيان و با هدف برنامه‌ريزي و پيش‌بيني ميزان تخصيص فضا، گروه‌بندي موضوعي رسانه‌ها، تامين ملزومات و امكانات نمايشگاهي و ... صورت مي‌گيرد.

بدين ترتيب معلوم شد كه در نمايشگاه امسال قرار است رسانه‌ها به چهار دسته اصلي تقسيم شوند: نخست، مطبوعات، دوم، خبرگزاري‌ها و پايگاه‌هاي خبري و اطلاع‌رساني، سوم، موسسات مطبوعاتي، انجمن‌ها و تشكل‌هاي صنفي و روابط عمومي دستگاه‌ها و چهارم صنايع، خدمات و تجهيزات مرتبط با مطبوعات.

شفاف‌سازي عملكرد معاونت مطبوعاتي ديگر نكته‌اي بود كه در اين دوره برگزاري نمايشگاه به چشم مي‌خورد به طوري كه از همان آغاز تعرفه واگذاري غرفه‌ها در سايت اين معاونت اعلام شد تا سياست شفاف‌سازي دولت و وزارت ارشاد در اين عرصه هم شكل بگيرد.

يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي نمايشگاه بيستم اما حضور روابط عمومي نهادها و دستگاه‌هاي دولتي است. ديده شدن روابط عمومي‌ دستگاه‌هاي مختلف و تاثيرشان در جريان اطلاع‌رساني، از جمله نكاتي بود كه باعث حضور آن‌ها در نمايشگاه بيستم شد.

در نمايشگاه امسال اين روابط‌ عمومي‌‌ها مي‌توانند با ارائه نشريات، توليدات رسانه‌اي، برگزاري نشست‌هاي خبري و ... ارتباط سازنده‌تري با مطبوعات و اهالي رسانه برقرار كنند.

جداي از اين حضور روابط عمومي دستگاه‌هاي مختلف در نمايشگاه مطبوعات اين امكان را براي مردم فراهم مي‌آورد تا از نزديك پيشنهادات و انتقادهاي خود را با مديران سطوح مختلف دولت مطرح كنند.

علاوه بر اين اضافه شدن بخش ويژه‌اي با عنوان «صنايع، خدمات و تجهيزات مرتبط مطبوعاتي» اعم از چاپ، كاغذ، توزيع، فناوري شبكه و اطلاعات، موسسات بازرگاني و دست‌اندركار در زمينه آگهي‌هاي رسانه‌اي و ... يكي ديگر از خصوصيات نمايشگاه بيستم مطبوعات است.

از سوي ديگر امسال رسانه‌ها از طريق سامانه مخصوصي كه معاونت مطبوعاتي طراحي كرده بود به صورت الكترونيك در نمايشگاه ثبت‌نام كردند.

نكته ديگري كه نخستين نمايشگاه مطبوعات دولت يازدهم را متفاوت مي‌كند برگزاري اين نمايشگاه توسط شوراي هماهنگي تشكل‌هاي مديريتي رسانه است. خصوصيتي كه حسين انتظامي آن را مقدمه‌اي براي واگذاري نمايشگاه مطبوعات به صنف رسانه مي‌داند. از سوي ديگر امسال بولتن هر روزه نمايشگاه را نه ارشاد، كه هر روز يكي از روزنامه‌ها بر عهده دارند.

در واقع امسال معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد تلاش كرد كه از تصدي‌گري دولت در برگزاري اين نمايشگاه بكاهد. به همين دليل از همان آغاز اگرچه قرار بود كه برگزاري نمايشگاه بر عهده شوراي تشكل‌هاي صنفي باشد اما به دليل عدم آمادگي اين تشكل براي برگزاري نمايشگاه، معاونت مطبوعاتي پذيرفت در بخشي از امور به خصوص در ابعاد حاكميتي در كنار اين تشكل باشد.

يكي ديگر از نكاتي كه در نمايشگاه امسال به چشم مي‌خورد، بخش درست‌نويسي و تاكيد بر اين موضوع است. حسين انتظامي در نشست رسانه‌اي نمايشگاه بيستم در اين‌باره گفته بود:‌ «سال گذشته در بيستمين جشنواره مطبوعات بخش درست‌نويسي به اين جشنواره اضافه شد و در نمايشگاه مطبوعات امسال نيز با همت و كمك فرهنگستان زبان و ادب فارسي تغييراتي در نمايشگاه مطبوعات اتفاق مي‌افتد.»

بدين ترتيب در نمايشگاه امسال فرهنگستان زبان و ادب فارسي كميته‌اي براي شاخص‌سازي در اين زمينه تعيين كرده است كه طبق اعلام اين كميته، رعايت درست‌نويسي در دو حوزه ويرايش فني كه شامل نشانه‌گذاري، دستور خط، املاء و ... است و همچنين حوزه ويرايش زباني كه داراي شاخص‌هايي چون كاربرد برابرهاي فارسي مصوب فرهنگستان، كاربرد درست زبان فارسي معيار، رعايت كوتاهي جمله‌ها و رسايي، سادگي و انسجام جمله‌ها مورد داوري قرار گرفته و در نهايت رسانه‌اي كه بيشترين امتياز را كسب كند طي مراسمي اعلام و مورد تجليل قرار مي‌گيرد.

حضور نشريات غير فارسي زبان كه داراي مجوز هستند و بخش رسانه‌هاي خارجي كه در تهران دفتر دارند، از ديگر خصوصيات نمايشگاه بيستم است.

امسال همچنين رسانه‌هاي دولتي يا آن‌ها كه متكي بر درآمدهاي عمومي هستند بايد تقريبا دو برابر رسانه‌هاي بخش خصوصي اجاره غرفه پرداخت كنند كه اين حركت، در راستاي تقويت بخش خصوصي و سياستي است كه حسين انتظامي از زمان تصدي خود در معاونت مطبوعاتي پي گرفته است. سياستي كه بر مبناي آن نشريات دولتي و عمومي، يارانه و رانت‌هاي كمتري نسبت نشريات خصوصي را به خود اختصاص مي‌دهند.

با اين حال بايد منتظر ماند و ديد كه نخستين نمايشگاه مطبوعات دولت يازدهم امسال با چه كيفيتي برگزار مي‌شود و در كنار تمام ويژگي‌هايي كه آن را از ساير دور‌ه‌هاي ديگر اين نمايشگاه متمايز مي‌كند چه تاثيري بر فضاي رسانه‌اي كشور خواهد گذاشت.

نمايشگاه بيستم مطبوعات ايران آزموني است هم براي دولت و هم براي رسانه‌ها تا بتوانند در بستر آن ظرفيت‌ها و توانايي‌هاي خود را در معرض ديد مردم بگذارند.

منبع/ خبر آنلاين

اول **
۰ نفر