۲۶ آبان ۱۳۹۳، ۱۵:۱۸
کد خبر: 81390063
T T
۰ نفر

جایزه نظافت مدرسه برای دانش آموزان ژاپنی

۲۶ آبان ۱۳۹۳، ۱۵:۱۸
کد خبر: 81390063
جایزه نظافت مدرسه برای دانش آموزان ژاپنی

تهران - ایرنا - زباله ، مشكل بسیاری از كشورهای جهان است و در ایران این مشكل از آن جا بیشتر می شود كه دو ریختنی های زندگی انسان در سطح خیابان ها ، جوی آب ، معابر و كوچه ها توسط بسیاری از ما در نهایت بی توجهی رها می شود .

استاد مجید رضاییان مدرس روزنامه نگاری در حاشیه نشست آموزش مدیریت خبر در ایرنا در زمینه موفقیت های رفتارسازی گفت: در بسیاری از مدارس ژاپن فردی به عنوان بابای مدرسه وجود ندارد كه پس از تعطیلی كلاس ها، وظیفه انجام نظافت را داشته باشد، بلكه این افتخاری برای دانش آموزان است كه در این كار مشاركت كنند.

رضاییان اظهار كرد: در پایان ساعت كاری مدارس، آموزگاران و مربیان همراه دانش آموزان در یك مشاركت عمومی و غیرنمایشی با دستكش نظافت مدرسه را انجام می دهند تا روز بعد را با پاكی محیط آغاز كنند.

وی اظهار كرد: این رفتار و همگرایی افزون بر اینكه سبب می شود دانش آموزان ژاپنی بیشترین تلاش را برای تمیز نگهداشتن مدارس داشته باشند، یكی از بدترین برخوردها با یك دانش آموز خاطی یا كمتر فعال در امور درسی، محروم كردن از مشاركت در نظافت روزانه مدرسه است كه همه سعی می كنند از آن پرهیز كنند.

این رویكرد ژاپنی ها وقتی معنا و ارزش بیشتری می یابد كه هر روزه شاهد تلاش رفتگران سختكوش در تهران و شهرهای مختلف هستیم كه مجبورند زباله های رها شده توسط ما را در معابر جمع كنند.

از سوی دیگر همیشه شاهدیم كه مسیرهای آب رو شهری براثر انباشت زباله های رها شده توسط ما بویژه بطری های پلاستیكی آب و نوشابه، مسدود می شود و آن هنگام تازه سختكوشی رفتگران است كه پس از ساعت ها این زباله ها را از زیر پل ها بیرون می كشند ولی ما باز هم همچنان زباله ها را رها می كنیم.

نكته سنجی استاد رضاییان می تواند بسیاری از ما را كه هر روز خود زباله ساز و عامل رها كردن زباله در كوچه، خیابان ها، جوی ها و همچنین پرتاب كردن آن از داخل خودرو هستیم هوشیار كند.

از: هادی مولوی نیا

اول**
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ