۲۸ آبان ۱۳۹۳، ۱۷:۱۳
کد خبر: 81393212
T T
۰ نفر
اوكراين مذاكرات مستقيم با جدايي طلبان را منتفي دانست

تهران - ايرنا - اوكراين روز چهارشنبه درخواست روسيه از رهبران كي يف مبني بر مذاكره مستقيم با جدايي طلبان به منظور پايان دادن به درگيري ها در شرق اوكراين را رد كرد و به مسكو گفت كه از 'بازي' با هدف مشروعيت بخشيدن به 'تروريست ها' دست بردارد.

به گزارش خبرگزاري رويترز از دو مبدا كي يف و مسكو، 'سرگئي لاوروف' وزير خارجه روسيه اظهار داشت: خواستار برقراري تماس هاي پايدار بين كي يف و نمايندگان منطقه دونباس (متشكل از استان هاي دونتسك و لوهانسك) با هدف دستيابي به توافقات قابل قبول دو طرفه هستيم.

اما 'آرسني ياتسنيوك' نخست وزير اوكراين به سخنان لاوروف واكنش نشان داد و مسكو را به تلاش براي واداشتن كي يف به رسميت بخشيدن به جدايي طلبان هوادار روسيه متهم كرد.

وي در يك نشست دولتي گفت كه كي يف گفت و گوي مستقيم با جدايي طلبان را نمي پذيرد.

چندي پيش آتش بسي در شهر مينسك پايتخت بلاروس بين اوكراين و جدايي طلبان هوادار روسيه به عنوان بخشي از توافق گسترده تر بين مسكو، كي يف و جدايي طلبان، در سايه حمايت سازمان امنيت و همكاري اروپا منعقد شد. اما اين آتش بس با كشته شدن سربازان دولتي و غيرنظاميان، تحت فشار پيوسته اي قرار دارد.

كي يف و غرب، روسيه را به بي ثبات كردن اوكراين از طريق تامين پول، سلاح و قواي كمكي براي جدايي طلبان متهم مي كنند، اتهامي كه مسكو آن را نمي پذيرد.

غرب تحريم هايي را بر روسيه به دليل درگيري ها در اوكراين كه از اواسط ماه آوريل (اواخر فروردين ماه) جان بيش از 4 هزار نفر را گرفته، اعمال كرده است.

براساس اين گزارش، لاوروف و 'ولاديمير پوتين' رييس جمهوري روسيه روز گذشته (سه شنبه) با 'فرانك والتر اشتاين ماير' وزير خارجه آلمان در مسكو ديدار و گفت و گو كردند اما نتوانستند بر اختلافات عميق در مورد اوكراين غلبه كنند.

رسانام5**9109**1446