۳۰ آبان ۱۳۹۳، ۲۱:۲۹
کد خبر: 81395371
T T
۰ نفر

جیبوتی - ایرنا- علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی جمعه شب وارد شهر جیبوتی پایتخت كشوری به همین نام در شاخ آفریقا شد تا بر توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با كشورهای این قاره تاكید كند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، لاریجانی هنگام ورود به جیبوتی، در فرودگاه این شهر مورد استقبال «ادریس آدرنو» همتای خود قرار گرفت.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین در جمع خبرنگاران، همكاری های ایران و جیبوتی را در حال گسترش توصیف كرد و اظهارداشت: در حال حاضر، همكاریهای خوب و گسترده ای بین دو كشور وجود دارد و بویژه از نظر تجاری، همكاریهای خوبی با یكدیگر داریم.

وی با اشاره به اهمیت شاخ آفریقا و تحولات آن در سالهای اخیر یادآور شد كه جیبوتی در منطقه ای مهم در جهان واقع شده است.

رییس مجلس جیبوتی نیز گفت: بسیار خرسندم و افتخار می كنم كه رییس مجلس جمهوری اسلامی ایران به جیبوتی سفر كرده است تا در مراسم افتتاحیه ساختمان جدید مجلس كشورمان حضور یابد.

آدرنو افزود: ما در جریان این سفر، در زمینه های اقتصادی، آموزشی و همكاریهای منطقه ای با هم گفت و گو خواهیم كرد.

وی با تاكید بر اینكه ایران كشور بزرگ و مهمی در منطقه است، تصریح كرد: ایران می تواند به كشور كوچكی مثل ما كمك زیادی كند.

لاریجانی كه به دعوت رسمی همتای خود به این كشور آفریقایی سفر كرده، در این سفر قرار است با برخی مقامات و روسای مجالس كشورهای دیگر كه در مراسم گشایش ساختمان جدید مجلس جیبوتی حضور می یابند، دیدار و گفت و گو كند.

«محمد جواد نظری مهر» نماینده كردكوی و بندر تركمن، «محمد مهدی مفتح» نماینده تویسركان و «سیدعلی محمد بزرگواری» نماینده كهگیلویه، لاریجانی را در این سفر همراهی می كنند.

جمهوری جیبوتی در شاخ آفریقا واقع شده و پایتخت آن شهر جیبوتی با 400 هزار نفرجمعیت بزرگترین شهر این كشور به حساب می آید .

جیبوتی با 23 هزار كیلومتر مربع، مساحت و 818 هزار نفر جمعیت در شرق قاره آفریقا قرار دارد.

94 درصد مردم جیبوتی مسلمان و اهل تسنن هستند. زبان رسمی مردم این كشور فرانسوی است، ولی عمده مردم به زبان قبایل محلی با یكدیگر صحبت می‌كنند.

دسترسی آسان جیبوتی به آب‌های بین‌المللی، قرار گرفتن در شاخ آفریقا و ارتباط زمینی آن با كشورهای مركزی این قاره بر اهمیت راهبردی جیبوتی افزوده ‌است. با این حال، خاك جیبوتی برای كشاورزی مساعد نیست و مراتع طبیعی كمتر از 5 درصد از خاك آن را تشكیل می‌دهد.

سیام**9121**1708**1613 ** 1551