علی پورسلیمان روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا با اشاره به اینكه راهبردی ترین مفهوم در نظام آموزش باید آماده شدن برای زندگی و تربیت یك شهروند خوب باشد، افزود: تحقق این امر نیازمند تحول مفهومی و نیز اجرایی در سامانه ارزش یابی آموزش و پرورش است و باید به تدریج صورت بگیرد .
این كارشناس حوزه آموزش و پرورش تصریح كرد پس از اصلاح نگرش ها نسبت به موضوع و محتوای ماده آموزش باید به غنی سازی فرآیند و روش ها پرداخت.
پورسلیمان ادامه داد: می توان در مدارس، زنگ های مطالعه (غیردرسی )، فرصت معرفی و نقد كتاب و مسابقه كتابخوانی همراه با روش های تشویقی طراحی و از نویسندگان مطرح كتاب ها و فعالان حوزه رسانه برای این منظور استفاده كرد.
این كارشناس حوزه آموزش و پرورش ادامه داد: آمارهای رسمی و غیررسمی، حاكی از پایین بودن معنادار میزان مطالعه و نیز ناچیز بودن خرید كتاب در سبد هزینه خانوار است.
پورسلیمان ادامه داد: با وجود تاكید رییس جمهوری بر زنگ كتاب خوانی و مطالعه، هنوز حركت خاص و یا زمان بندی شده در مدارس و سیستم آموزشی ما مشاهده نمی شود.
وی با بیان اینكه در نظام آموزشی ما محور كتاب درسی است و تمام برنامه ریزی های آموزشی و درسی نیز حول این مقوله صورت می گیرد، اضافه كرد: برنامه درسی ملی به عنوان یك اقدام راهبردی، در مجموع چشم اندازی وسیع را برای فعالیت در حوزه آموزش و محتوا طراحی كرده است.
كارشناس مسایل آموزش و پرورش اظهار داشت: در بخش اصول ناظر بر برنامه های درسی و تربیتی مربوط به برنامه درسی ملی و در موضوع جامعیت تاكید شده است كه برنامه های درسی و تربیتی باید به نیازهای گوناگون دانش آموزان و جامعه در سطوح محلی، منطقه ای، ملی و جهانی در تمامی ساحت های تعلیم و تربیت توجه شود.
پورسلیمان ادامه داد: با وجود اینكه نوعی مدیریت جامع كیفیت در بخش تولید محتوا پیش بینی شده است، اما شواهد حاكی از این است كه اكنون كتاب های درسی نمی توانند نیازهای دانش آموزان را در حوزه های مختلف تامین كنند و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار زیادی وجود دارد.
مدیر سایت سخن معلم ادامه داد: تاكید بیش از حد بر مساله كنكور و جذاب بودن سودآوری در حوزه آموزش كه نگاهی سوداگرانه نسبت به بحث آموزش را تشدید می كند باعث شده نوعی رقابت كاذب و مزمن بین خانوادها و حتی مدارس شكل بگیرد.
پورسلیمان اظهار داشت: برای بسیاری از این موسسات، مدرسه یك هدف پرسود تعریف است و همین مساله موجب شده صرفا موضوعاتی برای دانش آموزان جذاب باشد كه به طور خاص قبولی در كنكور را تضمین می كنند.
وی افزود: از سوی دیگر در نظام آموزشی حافظه محور ما تاكید بیش از حد بر آزمون و امتحان نیز بر این مساله دامن زده به گونه ای كه صرفا موضوعاتی مورد تاكید و توجه قرار می گیرند كه به نمره آوری بالاتر و مطمئن تر یاری می رسانند.
این كارشناس حوزه آموزش و پرورش تصریح كرد نتیجه منطقی این چرخه معیوب و باطل این می شود كه كتاب در حوزه مدرسه معنایی خاص پیدا كند و ضمن از دست دادن كاركرد اصلی خود، به ضد خود تبدیل شود.
پورسلیمان اولین گام برای اصلاح این وضعیت را تغییر و اصلاح نگرش نسبت به مدرك گرایی و نمره محوری دانست و گفت: معلمان و مربیان نباید از نمره به عنوان عاملی برای كنترل و حفظ اقتدار استفاده كنند.
فراهنگ ** 1883**1601**
كارشناس آموزش و پرورش:
احیای زنگ انشا خلاقیت را در چرخه آموزش بازآفرینی می كند
۲ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۵۱
کد خبر:
81397430
تهران - ایرنا - كارشناس مسایل آموزش و پرورش گفت: احیاء زنگ انشا در همه سطوح میزان خلاقیت وعادت به تفكر و تعقل را در چرخه آموزش بازآفرینی می كند.